NYHET20 mars 2019

Åsele vill ta krafttag 2019

Rankingen av företagsklimatet i Åsele kommun vittnar om en längre kräftgång som kommunen vill bryta.

Andreas From

– Det finns väldigt mycket att göra, plats 287 är nästan så dåligt man kan komma, konstaterar Andreas From (S), kommunstyrelsens nya ordförande i Åsele.

Andreas konstaterar i samma veva att Åsele 2011 var uppe på plats 240 men har efter det fallit tillbaka som en kommunerna i landet med sämst resultat på rankingen.

Socialdemokraterna blev största parti i Åsele i valet och har kommit överens om att styra kommunen tillsammans med Åselepartiet.

– Det man kan säga i stort är att vi har ett valprogram med en valteknisk samverkan där båda partier får ge och ta för att det ska fungera, säger Andreas som varit fem år inom politiken.

– Det är nytt och spännande, samtidigt lite skrämmande, men jag ska göra mitt bästa. Jag har inte gett upp hoppet för Åsele, det är en fantastisk kommun med många möjligheter som är värd att kämpa för.

I dag drivs näringslivsfrågorna genom Åsele Näringslivsstiftelse och dit planerar kommunen att rikta sina krafter.

– Vi har en vision om att förenkla processen för att skapa företag och kontaktvägarna mellan kommun och näringsliv. Där måste vi jobba för att bli bättre och kanske har politiken varit största faktorn med en otydlig riktning, säger Andreas självkritiskt.

– Vi ska försöka stärka upp stiftelsen, än så länge är det lite oklart hur men vi har ganska nyligen antagit ett nytt näringslivsprogram för perioden fram till 2020.

Trots de dystra rankingsiffrorna så finns en framåtanda och ett driv att starta företag i Åsele. 2015 och första halvåret 2016 hade Åsele det högsta nyföretagandet av alla glesbygdskommuner i Sverige och blev därmed nominerade till Årets Nyföretagarkommun. 2016 drev 9,9 procent av invånarna i arbetande ålder ett företag vilket är dubbelt så mycket jämfört med Västerbottens län.

– Jag tycker att det ser ljust ut, magkänslan säger mig att det kommer bli bättre och de signalerna kan man skönja. Vi har till exempel några riktigt stora vindkraftsetableringar i kommunen, bland annat Vattenfalls största enskilda satsning i Sverige efter kärnkraftverken, och där behövs det lokala underentreprenörer. Det är något som vi måste jobba på eftersom det kommer att pågå under flera år, säger Andreas.

Vad blir viktigaste handlingspunkterna kopplat till företagsklimatet under 2019?

– Det finns ett par hästar som drar hela kommunlasset – företagande och entreprenörskap är en av dessa. Naturligtvis måste vi bli bättre i rankingen. En sak som känns väldigt bra är att vi är beviljade statsbidrag på 1,76 miljoner per år under en treårsperiod för att förbättra företagsklimatet i glesbygd. Det är inte klart hur vi ska använda pengarna annat än till näringslivsfrämjande åtgärder, konstaterar Andreas.

Vad efterfrågas av företagarna när du är i kontakt med dem?

– Dels är jag själv egen företagare inom lantbruksbranschen och haft det som huvudsysselsättning i tio år, så jag vet själv vad det innebär. En av punkterna som företagare berättar om är svårigheten att hitta rätt tjänsteman och få återkopplingar – där har politiken inte varit tydlig med våra prioriteringar och det ska inte falla på tjänstemännen som inte skött sitt jobb. Vi bör bli bättre på att föra dialog med företagarna.

En av Åseles största arbetsgivare är släpvagnstillverkaren North Grade med platschefen Robert Borgén som även har erfarenhet från kommunverksamheten då han varit verksam som näringslivschef och tillväxtchef innan han tog klivet över till privata sektorn i maj 2017.

– Det jag fick med mig som en aha-upplevelse när jag slutade på kommunen är att det är väldigt tyst. Jag har ju fått en helt annan bild när man är på andra sidan kommunuppdraget – kommunikationen ut till företagen är superviktig och kommunen måste kunna marknadsföra vilka förmågor och service de kan erbjuda. För mig är det jätteenkelt men för företagare som inte har koll på vilka vägar man ska gå för att få hjälp är det inte lika lätt, menar Robert.

– Det gäller ju inte bara lokal stöttning, det finns mycket medel att söka regionalt också bara man vet vilka trådar man ska dra i. En kommunikatör tror jag skulle göra susen, det har vi jobbat med en längre tid men det handlar om stålar.

Han tror också att rankingen blivit lite missvisande genom åren och att många företagare kanske tycker på ett visst sätt av ren slentrian.

– Jag håller inte med rankingen och Åseles dåliga placering, jag tror att det sitter hårt i väggarna att ändra på en attityd men jag har ju jobbat med näringslivsfrågorna så det är lätt att se det positivt. Men ska jag sammanfatta Åsele så behövs det kommunikation, närvaro och engagemang – det är det man uppskattar mest som företagare, säger Robert.

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist