NYHET14 februari 2018

Drömmen framåt går uppåt

Drömtrappor i Norsjö går starkt trots yttre motståndare. Företaget brottas med konkurrenter i låglöneländer, uteblivet transportstöd och rekryteringsutmaningar.

Johan Jonsson, vd på Drömtrappor AB sedan 2012, är just hemkommen från en jobbresa i Kroatien. Kunder vill gärna beställa ektrappor och ek köper man bland annat från Kroatien. Därför har han varit där för att inspektera anläggningar, knyta kontakter och optimera inköpen. Ett problem är transportkostnaderna.

– Vi får inget transportstöd vid inköp. Ståltransporter, till exempel, får stöd, men inte trä. Det gör att vår kostnadseffektivitet inte blir optimal och det är trist, inte minst med tanke på att flera av våra konkurrenter har både kortare transporter och lägre löner, säger Johan Jonsson.

Men även utan transportstöd går det bra för Drömtrappor. Omsättningen har ökat med 32 procent på två år till 140 miljoner kronor. Företaget var i en relativt djup svacka efter 2008-krisen men har hämtat sig. Senaste resultatet var på fem miljoner kronor.

– Vi är inne i en period av digitalisering och automatisering som vi egentligen inte riktigt vet vart den slutar. Det vi vet är att vi gjort kostsamma investeringar och att det kommer att kosta även framledes. Vi är på rätt väg.

Digitaliseringen gör Drömtrappor attraktivare

Johan Jonsson visar runt i fabriken och vi stannar till vi de nya maskinerna.

– Varje trappa, nästan i alla fall, är unik med egna vinklar och mått. Det ställer krav på maskinen och maskinföraren. Digitaliseringen är viktig och den kommer att göra oss ännu attraktivare.

Johan Jonsson förklarar att målet är att en kund ska kunna sitta hemma och med surfplattan, göra sina val och skicka en beställning.

Drömtrappor kan snart börja fundera på 100-årsjubileum. Verksamheten, även om man kortare perioder haft sidoverksamheter som möbeltillverkning, har alltid varit trappor.

– Nu gör vi bara trappor. Vi är och lever trappor och vi är väldigt förtjusta i tvåvåningshus, säger Johan Jonsson, skrattar och fortsätter:

– Det är en styrka att göra en sak. Det gör oss riktigt bra på just trappor, inte halvbra på en massa saker.

Han förklarar att yrkesskickligheten vad gäller träbearbetning är avgörande men att behovet av andra tjänster ökar.

– Vi går mer och mer emot att anställa tekniker både på IT- och maskinsidan. Vi följer utvecklingen noga för att inte bara hänga med utan att fortsätta ligga i framkant, säger Johan Jonsson.

Långsiktig kompetensförsörjning en utmaning

Drömtrappor har runt 120 anställda i en kommun med bara 4 000 invånare.

– Jag är inte orolig för rekryteringar på kort sikt, men på längre är det en utmaning, säger Johan Jonsson.

– Vi jobbar med att vara attraktiv, även i lågkonjunktur. Det finns inga kortsiktiga lösningar där. Vi har samarbeten med skolorna och tar in elever på studiebesök innan de börjar fundera på yrkesval. Det är viktigt att ge dem en bild av att vi är en trygg arbetsgivare med bra löner, och schysst arbetsmiljö.

Johan Jonsson hoppas också att satsningen på T2 College i Skellefteå kommer att göra det lättare att hitta rätt personal.

– Dessutom internutbildar vi personal enligt våra specifika behov. Det gör att många blir väldigt duktiga och trivs vilket i sin tur leder till låg personalomsättning. Det talar för oss även i konkurrens med låglöneländer.

Anders Boström

KonkurrensEntreprenörskapTransportKompetensförsörjning
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist