Du kan förändra

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Jag var med och förändrade innebörden av ett riksdagsbeslut. Ja, du läste rätt! Jag var med och förändrade ett beslut som skulle satt en hel bransch ur spel och definitivt satt spiken i kistan för min egen verksamhet. Och allt detta trots att alla sa att det var omöjligt. Mitt namn är Linda Sandberg och låt mig få berätta allt från början. 

Linda Sandberg, Roslagens Helikopterflyg AB & Proflight Nordic AB

Det hela började med att jag en dag satt på kontoret och skulle attestera ett par fakturor. En av fakturorna var den årliga avgiften till Transportstyrelsen. Jag reagerade över att summan kändes hög och när jag gick tillbaka och jämförde med tidigare år blev mina misstankar bekräftade – det visade sig vara en avsevärd höjning. På våra två små företag med fem anställda hade avgifterna ökat från 200 000 kr till en halv miljon, på bara ett par år. Där sitter jag på vårt lilla bolag och tänker att – nej men det här går ju inte, det är ohållbart!

Jag är engagerad i vår branschförening och tillsammans med dem så lyfte vi frågan till våra politiker. Det visade sig att höjningarna bara var de första i raden av många. Det skulle komma fler höjningar och de kommande var ännu högre. Vidden av omfattningen stod klar – det var en chockhöjning av avgifterna som vi stod inför. Nu började det kännas otäckt, det här skulle fälla oss.

Avgifterna visade sig vara baserade på en konsekvensanalys utifrån en EU-anpassning om att alla transportslag ska bära sina egna kostnader. I Sverige har Transportstyrelsen tidigare tagit ut en myndighetsavgift på 9,50 kr per biljett, en avgift som använts för att driva trafiksäkerhetsarbete. Men myndighetsavgiften bedömdes som en förtäckt skatt och slutsatsen var att företagen istället skulle betala denna avgift direkt. Problemet med att det blir en direkt avgift är att det bara drabbar de företag som är svenska, medan flygföretag som verkar i Sverige men har sina tillstånd i andra länder inte beläggs med någon avgift för säkerhetsarbetet. Alla kostnader betalas då bara av de svenska bolagen och våra kostnader blir alldeles för höga och vi blir utkonkurrerade av utländska bolag. Speciellt eftersom våra grannländer istället minskade kostnaderna för sina flygföretag. Risken att för att företag skulle gå i konkurs eller flagga ut blir överhängande.

När vi sedan fick tillgång till konsekvensutredningen, som riksdagen baserat sitt beslut på, så upptäckte vi orsaken till chockhöjningen. Avgifterna beräknades utifrån omsättning av verksamheten, utan att ta hänsyn till vinsten. Utredningen tyckte att det var rimligt att min bransch, helikopterbranschen, skulle betala avgifter på två procent av sin omsättning. Problemet är att företagen i helikopterbranschen har höga omsättningar på grund av att det är en dyr bransch att verka i, men vinsterna är inte omfattande. Efter en genomgång av helikopterflygskolorna i Sverige 2012 var det enkelt att se att verksamheter som omsatte flera miljoner sällan hade mer än 200.000 kr i vinst. Att då basera avgifterna på omsättningen skulle göra att inga svenska bolag skulle gå med vinst!

Nu börjande ett intensivt lobbyarbete. Och vart vi än vände oss så var den första reaktionen att beslutet och tolkningen av beslutet var omöjligt att ändra, för ”det är ju ett riksdagsbeslut”.  Men vi nötte på – generaldirektörer, ministrar, riksdagspolitiker, tjänstemän och alla andra som ville lyssna. Till sist började det nappa. Transportstyrelsen och vissa politiker lyssnade på våra argument och vi fick bland annat tala för både Näringsdepartementet och Trafikutskottet för att berätta om våra slutsatser. Och plötsligt fick vi gehör. Budskapet började gå fram.

Vårt förslag var istället att ersätta den tidigare myndighetavgiften med en säkerhetsavgift. Då var det möjligt att behålla det tidigare sättet att ta ut avgiften, via biljetterna, och dessutom skulle den tas ut oavsett om du åkte med ett svenskt eller utländsk bolag. Danmark hade tagit fram en liknande lösning så vi visste att det var genomförbart utifrån EU-direktiven. Nu arbetar politiker för ett sådant förslag, ytterligare höjningar är stoppade, vi fick igenom sänkningar av de chockhöjda avgifterna och myndigheterna har lovat att försöka sänka avgifterna ytterligare till de nivåer vi hade tidigare.

Men den här historien vill jag uppmuntra dig som företagare att ta dig tid och engagera dig i din bransch- eller arbetsgivarförening. Vi kan vår sak och kan ofta bidra med perspektiv på beslut och exempel från vår vardag som gör det lättare för våra politiker att fatta kloka beslut. Vår röst behöver göra sig hörd och jag vet, av egen erfarenhet, att vi kan vara med och påverka och förändra!

Linda Sandberg, Roslagens Helikopterflyg AB & Proflight Nordic AB

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Umeå vill skrota LOV – pressar omsorgsföretag

WEBB-TV Umeå kommun överväger att skrota valfriheten inom hemtjänsten. Brukare och företagare försöker vinna stöd för friheten att välja.
NYHET Publicerad:

Skogsägare stämmer staten för utebliven ersättning

ÄGANDERÄTT Staten har slutat att ersätta skogsägare i fjällnära områden. Frågan ställs nu på sin spets i ett ärende i Mark- och miljödomstolen i Umeå.
NYHET Publicerad:

Maskinförarna intog centrum

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Att vara maskinförare är att ha ett spännande framtidsyrke där du får jobba med den allra senaste tekniken i en bransch i stark utveckling. Det stod klart när bransch- och arbetsgivarorganisationen Maskinentreprenörerna i Skellefteå höll öppet hus på Möjligheternas torg i lördags för alla ungdomar som står inför sitt gymnasieval. "Vi vill sopa undan fördomarna kring yrket och visa vilken kvalitativ utbildning man får om man väljer att utbilda sig till maskinförare på ME-skolan", säger Anita Ifrig, regionchef för ME Nord.
NYHET Publicerad:

Jämställt på verkstadsgolvet

ARBETSMILJÖ På monteringen gäller varannan damernas. Det är lika självklart att en man vabbar som en kvinna och dessutom är personalen friskare. Knepet är att integrera jämställdhetsarbetet i vardagen, enligt Indexators hr-chef Linda Lönnerskog.
NYHET Publicerad:

Taxiförarlegitimation: Individuell prövning avgör hur snabbt det går

REPLIK I en artikel kritiserar Patric Gustafsson, vd för Sorsele Buss och Taxi, Transportstyrelsen för långa handläggningstider i samband med förarlegitimationer för taxi. Här svarar myndigheten på kritiken.
NYHET Publicerad:

Väntan på godkänt körkort sätter käppar i hjulen

REGELKRÅNGEL Bristen på taxichaufförer blir inte hjälpt av att Transportstyrelsens handläggning är långdragen. Patric Gustafsson, vd för Sorsele Buss och Taxi, fick lägga om sin verksamhet för att myndighetens pappersjobb drog ut på tiden.
NYHET Publicerad:

Ring din arbetsgivarorganisation!

Hur ska du som arbetsgivare agera om en medarbetare som behöver körkort förlorar det? Har du alltid ett ansvar att omplacera? Eller beror det på? Arbetsgivardagen i Umeå inleddes med en interaktiv övning där deltagarna fick vara med och tycka till om hur situationen skulle lösas. Slutsatsen av övningen, om du är osäker ring din arbetsgivarorganisation för råd.
NYHET Publicerad:

Andra Gasellen på raken

GASELLVINNARE Personalkollen AB är årets Gasellvinnare i Västerbotten 2018. Den minnesgode kanske känner igen sig. Det är faktiskt företagets andra raka Gaselltriumf i Västerbotten.
NYHET Publicerad:

Sorsele har Norrlands bästa företagsklimat

KRÖNIKA I snart 20 år har Svenskt Näringsliv undersökt företagsklimatet i Sverige. Med ett bra företagsklimat blir det lättare att starta och utveckla framgångsrika företag. Nyckeln till att fler människor kan erbjudas jobb och skatteintäkterna ökar. Med andra ord samhällets nyckel till framgång om vi ska fortsätta att bygga vår fantastiska välfärd.
NYHET Publicerad:

Lottas Omsorg expanderar till Örnsköldsvik

VALFRIHET Hemtjänstföretaget Lottas Omsorg har expanderat rekordsnabbt i Umeå. Nu inleder företaget en ny satsning på sydligare breddgrader. Med 20 anställda direkt från start är grundare, vd och delägare Lotta Lundsten förväntansfull, "Ingen kan säga vart det tar vägen men vi ser fram emot att erbjuda våra tjänster inom personlig assistans, städning och hushållsnära tjänster nu även till boende i Örnsköldsviks kommun".
NYHET Publicerad:

Boliden rekryterar på bred front

KOMPETENS Smältverket Boliden Rönnskär i Skelleftehamn står inför en stor utmaning. De närmaste åren går var fjärde medarbetare i pension, och det har fått företaget att tänka om och bredda sin rekrytering. Fokus ligger på cheferna.
NYHET Publicerad:

Sverige behöver ett ledarskap som prioriterar företagen

VALET 2018 Som ny regionchef har jag lagt tid på att följa den politiska debatten och föga är man förvånad över att det lovas vitt och brett i valtider från de olika partierna. Men eftersmaken biter sig kvar, hur blir det egentligen efter valet?
NYHET Publicerad:

Flygskatten slår hårt mot norrlandsort

TRANSPORTER Flygbolaget BRA drar ner verksamheten i Umeå och minskar flygandet till Stockholm med 40 procent. 15 personer blir arbetslösa och miljövänliga flygplan byts mot äldre jetmaskiner. Boven är den omdiskuterade flygskatten.
NYHET Publicerad:

Företagarupprop: Bärplockarskatt hotar jobben

ÖPPET BREV TILL REGERINGEN Regeringens förslag att beskatta bärplockare hotar svenska jobb inom livsmedelsindustrin, som i sin tur leder till lägre skatteintäkter och minskade exportintäkter. Vi begär att regeringen omgående stoppar förslaget, skriver 13 företagare i ett öppet brev till regeringen.
NYHET Publicerad:

”Fler måste komma i riktiga arbeten”

VALET 2018 Bengt Nises, vd för Fastighetssnabben, ger sin syn på vad han som företagare tycker är viktigt och förväntar sig av politiker inför kommande mandatperiod.
NYHET Publicerad:

Ny regionchef i Västerbotten

NY PÅ JOBBET Den 13 augusti tillträdde Mats Andersson tjänsten som regionchef på Svenskt Näringsliv Västerbotten.
NYHET Publicerad:

Välfärden säkras genom effektivitet och ny teknik

VALET 2018 Välfärden står inför stora utmaningar. Bristen på arbetskraft, fler som blir äldre och en ökad försörjningsbörda. Situationen kräver ett trendbrott. Sverige behöver ta ett nytt välfärdskliv och det finns lösningar därute. Lösningar för förbättrad effektivitet och lösningar genom ny teknik. Kan vi genomföra lösningarna kan vi också i framtiden få en välfärd i världsklass. Det skriver Matilda Henningsson, Svenskt Näringsliv i Västerbotten.
NYHET Publicerad:

Västerbotten behöver en kompetensförsörjning i världsklass

REKRYTERING Kompetensförsörjningen är en av de största utmaningarna för företagen. Många har svårt att rekrytera och Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät visar på att ett av fyra rekryteringsförsök misslyckas. Bristen finns i nästan alla branscher och yrken.
NYHET Publicerad:

ROT och RUT skapar jobb

VALET 2018 Över 30 000 nya arbetstillfällen har skapats genom RUT under reformens första 10 år konstaterar Almega. Av dessa jobb har 23 000 gått till människor som har stått utanför arbetsmarknaden. Den sänkta skatten på hushållsnära tjänster har visat sig vara en framgångsrik jobbskapare.
NYHET Publicerad:

Företagen önskar förändringar i LAS

REGELKRÅNGEL Företagare i Västerbotten vittnar om att de vill anställa fler nya medarbetare, men att osäkerheten ofta är för stor. En felrekrytering riskerar att bli mycket kostsam, i synnerhet för små företag där varje krona spelar stor roll på marginalen. Osäkerheten beror i stor utsträckning på LAS.