Du kan förändra

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Jag var med och förändrade innebörden av ett riksdagsbeslut. Ja, du läste rätt! Jag var med och förändrade ett beslut som skulle satt en hel bransch ur spel och definitivt satt spiken i kistan för min egen verksamhet. Och allt detta trots att alla sa att det var omöjligt. Mitt namn är Linda Sandberg och låt mig få berätta allt från början. 

Linda Sandberg, Roslagens Helikopterflyg AB & Proflight Nordic AB

Det hela började med att jag en dag satt på kontoret och skulle attestera ett par fakturor. En av fakturorna var den årliga avgiften till Transportstyrelsen. Jag reagerade över att summan kändes hög och när jag gick tillbaka och jämförde med tidigare år blev mina misstankar bekräftade – det visade sig vara en avsevärd höjning. På våra två små företag med fem anställda hade avgifterna ökat från 200 000 kr till en halv miljon, på bara ett par år. Där sitter jag på vårt lilla bolag och tänker att – nej men det här går ju inte, det är ohållbart!

Jag är engagerad i vår branschförening och tillsammans med dem så lyfte vi frågan till våra politiker. Det visade sig att höjningarna bara var de första i raden av många. Det skulle komma fler höjningar och de kommande var ännu högre. Vidden av omfattningen stod klar – det var en chockhöjning av avgifterna som vi stod inför. Nu började det kännas otäckt, det här skulle fälla oss.

Avgifterna visade sig vara baserade på en konsekvensanalys utifrån en EU-anpassning om att alla transportslag ska bära sina egna kostnader. I Sverige har Transportstyrelsen tidigare tagit ut en myndighetsavgift på 9,50 kr per biljett, en avgift som använts för att driva trafiksäkerhetsarbete. Men myndighetsavgiften bedömdes som en förtäckt skatt och slutsatsen var att företagen istället skulle betala denna avgift direkt. Problemet med att det blir en direkt avgift är att det bara drabbar de företag som är svenska, medan flygföretag som verkar i Sverige men har sina tillstånd i andra länder inte beläggs med någon avgift för säkerhetsarbetet. Alla kostnader betalas då bara av de svenska bolagen och våra kostnader blir alldeles för höga och vi blir utkonkurrerade av utländska bolag. Speciellt eftersom våra grannländer istället minskade kostnaderna för sina flygföretag. Risken att för att företag skulle gå i konkurs eller flagga ut blir överhängande.

När vi sedan fick tillgång till konsekvensutredningen, som riksdagen baserat sitt beslut på, så upptäckte vi orsaken till chockhöjningen. Avgifterna beräknades utifrån omsättning av verksamheten, utan att ta hänsyn till vinsten. Utredningen tyckte att det var rimligt att min bransch, helikopterbranschen, skulle betala avgifter på två procent av sin omsättning. Problemet är att företagen i helikopterbranschen har höga omsättningar på grund av att det är en dyr bransch att verka i, men vinsterna är inte omfattande. Efter en genomgång av helikopterflygskolorna i Sverige 2012 var det enkelt att se att verksamheter som omsatte flera miljoner sällan hade mer än 200.000 kr i vinst. Att då basera avgifterna på omsättningen skulle göra att inga svenska bolag skulle gå med vinst!

Nu börjande ett intensivt lobbyarbete. Och vart vi än vände oss så var den första reaktionen att beslutet och tolkningen av beslutet var omöjligt att ändra, för ”det är ju ett riksdagsbeslut”.  Men vi nötte på – generaldirektörer, ministrar, riksdagspolitiker, tjänstemän och alla andra som ville lyssna. Till sist började det nappa. Transportstyrelsen och vissa politiker lyssnade på våra argument och vi fick bland annat tala för både Näringsdepartementet och Trafikutskottet för att berätta om våra slutsatser. Och plötsligt fick vi gehör. Budskapet började gå fram.

Vårt förslag var istället att ersätta den tidigare myndighetavgiften med en säkerhetsavgift. Då var det möjligt att behålla det tidigare sättet att ta ut avgiften, via biljetterna, och dessutom skulle den tas ut oavsett om du åkte med ett svenskt eller utländsk bolag. Danmark hade tagit fram en liknande lösning så vi visste att det var genomförbart utifrån EU-direktiven. Nu arbetar politiker för ett sådant förslag, ytterligare höjningar är stoppade, vi fick igenom sänkningar av de chockhöjda avgifterna och myndigheterna har lovat att försöka sänka avgifterna ytterligare till de nivåer vi hade tidigare.

Men den här historien vill jag uppmuntra dig som företagare att ta dig tid och engagera dig i din bransch- eller arbetsgivarförening. Vi kan vår sak och kan ofta bidra med perspektiv på beslut och exempel från vår vardag som gör det lättare för våra politiker att fatta kloka beslut. Vår röst behöver göra sig hörd och jag vet, av egen erfarenhet, att vi kan vara med och påverka och förändra!

Linda Sandberg, Roslagens Helikopterflyg AB & Proflight Nordic AB

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Bra företagsklimat bakom valframgång

VALET 2018 Centerpartiet gör ett historiskt val och sitter kvar vid makten i Nordmaling. Ett av huvudskälen till den politiska framgången är en långsiktig satsning på företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Boliden rekryterar på bred front

KOMPETENS Smältverket Boliden Rönnskär i Skelleftehamn står inför en stor utmaning. De närmaste åren går var fjärde medarbetare i pension, och det har fått företaget att tänka om och bredda sin rekrytering. Fokus ligger på cheferna.
NYHET Publicerad:

Sverige behöver ett ledarskap som prioriterar företagen

VALET 2018 Som ny regionchef har jag lagt tid på att följa den politiska debatten och föga är man förvånad över att det lovas vitt och brett i valtider från de olika partierna. Men eftersmaken biter sig kvar, hur blir det egentligen efter valet?
NYHET Publicerad:

Flygskatten slår hårt mot norrlandsort

TRANSPORTER Flygbolaget BRA drar ner verksamheten i Umeå och minskar flygandet till Stockholm med 40 procent. 15 personer blir arbetslösa och miljövänliga flygplan byts mot äldre jetmaskiner. Boven är den omdiskuterade flygskatten.
NYHET Publicerad:

Företagarupprop: Bärplockarskatt hotar jobben

ÖPPET BREV TILL REGERINGEN Regeringens förslag att beskatta bärplockare hotar svenska jobb inom livsmedelsindustrin, som i sin tur leder till lägre skatteintäkter och minskade exportintäkter. Vi begär att regeringen omgående stoppar förslaget, skriver 13 företagare i ett öppet brev till regeringen.
NYHET Publicerad:

”Fler måste komma i riktiga arbeten”

VALET 2018 Bengt Nises, vd för Fastighetssnabben, ger sin syn på vad han som företagare tycker är viktigt och förväntar sig av politiker inför kommande mandatperiod.
NYHET Publicerad:

Ny regionchef i Västerbotten

NY PÅ JOBBET Den 13 augusti tillträdde Mats Andersson tjänsten som regionchef på Svenskt Näringsliv Västerbotten.
NYHET Publicerad:

Välfärden säkras genom effektivitet och ny teknik

VALET 2018 Välfärden står inför stora utmaningar. Bristen på arbetskraft, fler som blir äldre och en ökad försörjningsbörda. Situationen kräver ett trendbrott. Sverige behöver ta ett nytt välfärdskliv och det finns lösningar därute. Lösningar för förbättrad effektivitet och lösningar genom ny teknik. Kan vi genomföra lösningarna kan vi också i framtiden få en välfärd i världsklass. Det skriver Matilda Henningsson, Svenskt Näringsliv i Västerbotten.
NYHET Publicerad:

Västerbotten behöver en kompetensförsörjning i världsklass

REKRYTERING Kompetensförsörjningen är en av de största utmaningarna för företagen. Många har svårt att rekrytera och Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät visar på att ett av fyra rekryteringsförsök misslyckas. Bristen finns i nästan alla branscher och yrken.
NYHET Publicerad:

ROT och RUT skapar jobb

VALET 2018 Över 30 000 nya arbetstillfällen har skapats genom RUT under reformens första 10 år konstaterar Almega. Av dessa jobb har 23 000 gått till människor som har stått utanför arbetsmarknaden. Den sänkta skatten på hushållsnära tjänster har visat sig vara en framgångsrik jobbskapare.
NYHET Publicerad:

Företagen önskar förändringar i LAS

REGELKRÅNGEL Företagare i Västerbotten vittnar om att de vill anställa fler nya medarbetare, men att osäkerheten ofta är för stor. En felrekrytering riskerar att bli mycket kostsam, i synnerhet för små företag där varje krona spelar stor roll på marginalen. Osäkerheten beror i stor utsträckning på LAS.
NYHET Publicerad:

Praktik i toppklass lockar unga till teknikföretag

KOMPETENS Att bredda rekryteringsbasen är en utmaning för företag i norrländska Lycksele där lediga tjänster ofta inte har en enda sökande. Det konstaterar Elisabeth Nordström, vd på Lycksele Plåtprodukter som arbetar hårt för att få kvinnor och unga att inse att jobbet inte längre är smutsigt och tungt.
NYHET Publicerad:

Förbättrad integration genom jobb

INTEGRATION Ingen politisk åtgärd är så viktig för Sverige och Västerbotten som att förbättra integrationen av nyanlända. Utanförskapet är ett akut och växande problem som kostar stora summor för samhället. ”Den stora klyftan går mellan de som har jobb och de som inte har jobb. För att bekämpa denna klyfta måste vägen till ett jobb kortas, där fler har möjlighet att få fotfäste på arbetsmarknaden och kan gå från bidrag till att försörja sig själv”, säger Matilda Henningsson, projektledare Svenskt Näringsliv
NYHET Publicerad:

Minskad regelbörda högst på önskelistan

MINSKAD REGELBÖRDA Svenskt Näringsliv har bett sina medlemsföretag att värdera hur viktiga en mängd olika (val)frågor är för dem som företagare. Minskad regelbörda är den absolut viktigaste frågan enligt företagen i Västerbotten, 82 procent anger att det är viktigt eller mycket viktigt för dem. ”Det har kommit till en punkt där jag ofta känner oro för att jag missat någon regel eller något tillstånd. Som företagare vill jag såklart göra rätt, men det är både svårt och tidskrävande att hålla reda på allt. Det har gått för långt, det måste bli enklare att kunna uppfylla alla regler”, säger Mia Karlsson-Jonsson, VD och ägare av Rex i Umeå.
NYHET Publicerad:

Hög etableringsåldern för högskoleutbildade

UTBILDNING Det tar längre tid för högskoleutbildade i Sverige att etablera sig på arbetsmarknaden jämfört med motsvarande grupp i till exempel Norge och Danmark. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. Den höga etableringsåldern påverkar de offentliga finanserna negativt och riskerar att ge individen en lägre livslön och pension än nödvändigt.
NYHET Publicerad:

Företagarröster till riksdagskandidater

RIKSDAGSKANDIDAT 2018 Åsa Karlsson och Fredrik Stenberg, Skellefteå är nya på socialdemokraternas riksdagslista i Västerbotten. Om valresultatet i höst blir detsamma som 2014 kommer bägge att sitta i riksdagen. För att ge dessa eventuellt nya riksdagsledamöter företagarinspel fick de träffa skellefteåföretagarna  Roger Fransson, Skeprint, Tommy Lundström, Autotech teknikinformation och Anna Larsson, Nygatan 57.
NYHET Publicerad:

100 dagar kvar till valet

KRÖNIKA Svenskt Näringsliv har summerat den rödgröna regeringens politik mellan år 2014–2018 och resultatet är tyvärr beklämmande. Av de totalt 92 initiativ regeringen har vidtagit under mandatperioden har en majoritet, 53 stycken, varit negativa för näringslivet. Regelbördan har ökat och skatterna har höjts med 70 miljarder, som i huvudsak belastat företagen.
NYHET Publicerad:

Regelkrångel vid expertimport

GÄSTKRÖNIKA Brännland Cider har producerat iscider och cider sedan 2012. Vi är ett litet företag i Västerbotten som snabbt etablerat oss som en kvalitetsproducent nationellt och internationellt. Vi är ett kärn-team på tre personer som finns i den dagliga verksamheten och omsätter ca 3 miljoner per år.
NYHET Publicerad:

Reformer för framtiden

RIKSDAGSKANDIDAT 2018 Kompetensförsörjning var ämnet som dominerade när företagare från länet fick träffa riksdagskandidaterna för moderaterna, Edward Riedl och Elisabeth Björnsdotter Rahm. Ett möte där företagarna fick ge en uppdaterad bild vad gäller näringslivets förutsättningar i Västerbotten och Sverige. Politikerna fick ge sin syn på villkoren för att driva företag i Sverige idag, och hur de borde förändras.
NYHET Publicerad:

Årets betyg från expertjuryn

FÖRETAGSKLIMATET Vi har ett resultat! Expertjuryn, på 1450 företagare, har sagt sitt. Nio kommuner i Västerbotten får högre betyg för sitt företagsklimat. Och en av kommunerna når betyget godkänt för första gången på elva år.