NYHET4 april 2017

E-handel ger glesbygden en möjlighet

E-handeln kommer att växa till sex gånger dagens storlek och slå ut tusentals traditionella butiker. Men alla ser inte utvecklingen som ett hot. Vinstor och Lapland Eco Store är företag i länet som ser möjligheterna.

Det är HUI Research som på Svensk Handels uppdrag tagit fram siffror som borde få den svenska detaljhandeln att reagera.

I de kraftigaste framtidsscenarierna kommer följande ha hänt till 2025:

  • 10 600 butiker, alltså närmare en fjärdedel, har försvunnit från svenska gator och torg.
  • 42 000 butiksjobb, runt en femtedel, har upphört.
  • E-handeln beräknas ha ökat till närmare 287 miljarder kronor mot dagens 50.
  • En tredjedel en e-handeln kommer från andra länder än Sverige – och den ökar i rasande takt.

Det är i rapporten ”Det stora detaljhandelsskiftet” man kommer fram till att affärerna i butiker inom tio år har peakat och att fortsatt tillväxt efter 2025 sker inom e-handel.

Antalet e-handelsföretag som finns i andra länder, men som är registrerade för handel i Sverige, har på bara sex år ökat från tolv till 489. Försäljningen var 2015 6,6 miljarder kronor och trenden är fortsatt kraftig ökning.

Huvudförklaringen är inte att vi förändrar våra köpmönster, det har vi redan gjort. Förklaringen är att svenskar i alla åldersgrupper upp till 50 år redan har liknande shoppingvanor på nätet och att dessa helt enkelt kommer att utgöra gruppen 50-65-åringar då.

Sara Mårtensson

I Västerbotten är det naturligtvis många företag som känt av näthandeln och som anpassat sig till köpmönstret. Ett är Lapland Eco Store i Storuman, som 2013 startade som e-handlare.

– Vi hade inte funnits om inte e-handel hade funnits, konstaterar Sara Mårtensson som driver butiken.

Företaget har runt 4 500 produkter inom till exempel leksaker, hudvård, husgeråd och inredning, omsättningen har gått från noll till 10,7 miljoner kronor och antalet sysselsatta är sex personer.

– Jag ser faktiskt inget slut på e-handel. Det är smidigt för kunderna och det finns väldigt få produkter som är opraktiska att handla på nätet, säger Mårtensson och fortsätter:

– Det kommer fler och fler aktörer så konkurrensen hårdnar, men det är något vi väljer att inte oroa oss för i dag.

Toril Nyman (i mitten) med sina kollegor på Vinstor

I grannkommunen Vilhelmina jobbar Toril Nyman i sin redovisningsbyrå Vinstor. Även om hon säljer tjänster i stället för produkter så känner hon av de positiva vindar som digitaliseringen för med sig.

– Antalet fysiska möten minskar kraftigt. Vi ser till att träffa varje kund minst en gång om året, men i övrigt sköts det mesta digitalt. När det gäller papper och pärmar inom redovisning ser vi en kraftig minskning, förklarar Toril Nyman.

Undantaget är årsredovisningarna som Bolagsverket fortfarande vill ha i pappersform. Inom redovisning är molntjänster en överlevnadsfråga.

– Kunder har tillgång till sin bokföring digitalt via dator, surfplatta eller smartphone. De kan sitta var som helst där det finns internet och svara på frågor eller kontrollera, säger Toril Nyman.

Vinstor har kunder i Sverige, Norge och faktiskt sedan flera år även i USA.

– Vi har gemensam uppkoppling, webbkameror och integrerade programvaror. Det spelar inte längre någon roll var i världen våra kunder befinner sig, säger Toril Nyman.

Platsen för basen inte längre är viktig och det tar Svensk Handel också fasta på i rapporten ”Det stora detaljhandelsskiftet”. Det förklaras att det har öppnats en dörr att förlägga sin bas eller sitt lager där det är lönsamt och billigt.

– Tekniken har medfört att vi fått en bra ökning av distanskunder, säger Toril Nyman.

Anders Boström

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist