Kommuner sluta konkurrera med oss

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Det är inte bara på nationell nivå som man behöver arbeta med att stärka möjligheten för jobbskapande. Kommunala politiker har också en möjlighet att påverka. Ettill exempelempel finns inom branschen jag verkar.

Gustav Paringer

Gustav Paringer, Aptum AB i Umeå

Vi har vuxit kraftigt och bland annat etablerat oss i Storuman i Västerbottens inland. Det har vi gjort för att vi dels vill ge våra kunder i inlandet en ännu bättre service, dels för att vi såg en potential i marknaden. Vi eller någon annan (kanske någon helt ny företagare?) hade också kunnat skapa fler jobb och därmed mer välfärdspengar att fördela om vi inte konkurrerade med kommuner direkt eller indirekt.

Vi hjälper många av våra kunder att uppfylla lagkraven i ”Lagen om skydd mot olyckor”. Tillsynsmyndigheten för denna lag är den kommunala räddningstjänsten. Samtidigt som denna myndighet är tillsynsmyndighet så hänvisar 72% (24 av 33 kommuner enligt Almegas rapport från 2013) frågor om utbildning till sin egna verksamhet.

Visst har den kommunala räddningstjänsten ett informationsansvar, men att jämställa detta med att sälja kommersiella utbildningar tycker inte jag är bra. Jämför med om en annan tillsynsmyndighet, till exempel Arbetsmiljöverket ena dagen lämnar ett föreläggande om att en arbetsgivare måste utbilda sin personal, för att i nästa mening sälja samma utbildning. På bilden nedan ser du hur det kan se ut i ett tillsynsprotokoll från räddningstjänsten.

Tillsynsprotokoll

Tycker du att ett tillsynsprotokoll från en myndighet ska innehålla ”annonser” från samma myndighet där man säljer tjänster om hur man åtgärdar sina brister?

Vi hade gärna satsat och tittat närmare på en etablering i inlandet mellan våra nuvarande kontor i Storuman och Gällivare, till exempel i Arvidsjaur eller Arjeplog. Problemet är bara att kunderna är så otroligt nöjda med sin nuvarande leverantör att de inte ens är intresserade av att vi lämnar ett pris. Behöver jag säga vem leverantören är?

En av mina medarbetare frågade en potentiell kund i trakten av Arvidsjaur om han kunde få presentera vårt företag och vårt utbud. Kunden svarade att de var så nöjda med att tillsynsmyndigheten vid första besöket lämnade sitt tillsynsprotokoll med eventuella brister att åtgärda. Och att man då också bokade ett uppföljande besök där bristerna ska åtgärdas av samma tillsynsmyndighet.

Det finns dock några positiva exempel. Skellefteå kommun har tagit problematiken till sig och slutat med att sälja kommersiella utbildningar och tjänster. I Umeå kommun har också tekniska nämnden i april 2014 tagit beslut om att inrikta räddningstjänstens verksamhet internt.

Vilken är nästa kommun som vågar följa efter?

Gustav Paringer, Aptum AB

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Sjöstedts vinststopp är en attack på hela näringslivet

GÄSTKRÖNIKA Om vinster förbjuds för välfärdsföretag, var går då gränsen? Ska den som bygger skolor eller säljer bilar till det offentliga inte heller få göra vinst? Det undrar den skånska företagaren Kalle Gustafsson, vd och ägare av PoG Woody Bygghandel. Läs hans gästkrönika här.
NYHET Publicerad:

"Vi tvingas lägga ned, men jag tror inte att du är ledsen för det"

GÄSTKRÖNIKA ”Man kan undra hur mycket du egentligen känner till om verkligheten för små och medelstora företag i vårt land?” Den frågan ställer före detta bankmannen Bo Åhnebrink i Malmö i ett öppet brev till finansminister Magdalena Andersson, apropå nya regler för företagsstyrelser.
NYHET Publicerad:

Höjning av entreprenörsskatt är som att kissa i byxan

GÄSTKRÖNIKA "Att inte fler reagerar över att finansministern med berått mod vill försvåra för landets småföretagare. Hon påstår att höjningen av entreprenörsskatten enbart drabbar de som hänger vid Stureplan. Men så är det inte" skriver Carl-Otto Swartz, Örups Säteri, Tomelilla i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

”Enkelt göra fel, omöjligt göra rätt”

GÄSTKRÖNIKA Det borde inte vara så komplicerat. Person söker asyl i Sverige. Person vill jobba och får tillåtelse av Migrationsverket att göra så. Person får jobb. Sedan är allting klart? Inte direkt. Jeanette Bohman är ägare av Skivarps Gästgivaregård. Läs hennes Kafka-artade skildring av att försöka anställa en nyanländ.
NYHET Publicerad:

Arbete – farligt eller vägen till lycka

GÄSTKRÖNIKA "Arbetslivet är farligt, människor blir sjuka av arbete, hälsorisker i arbetslivet, utbränd av arbete. Rubrikerna har varit talrika de senaste åren och långt innan dess också. Men arbete är faktiskt en hälsofaktor." Det skriver Jehoshua Kaufmann, leg psykolog och entreprenör i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Den snillrika Reepaluutredningen innebär sotdöden

GÄSTKRÖNIKA ”Att fokusera på kunskap och utbildning känns idag viktigare än någonsin. I ljuset av detta blir jakten på friskolor och andra företag i välfärdssektorn ännu mer beklaglig. Vi behöver fler goda alternativ, inte färre.” Det skriver Maria Jacky, Skolhoppet AB i Lund, i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Hur modig är du?

GÄSTKRÖNIKA "Så vad kan du och jag göra för att få fler att våga, fler att ta chansen att förädla sin idé, sin dröm? Vad kan du och jag göra för att uppmuntra, vägleda men även själva våga vägledas och våga vara nyfikna in i en ny tid av entreprenörskap?" Så skriver Leila Khammari, ordförande Ung Företagsamhet Skåne, i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Målet är resan värd

GÄSTKRÖNIKA Det brukar heta att det är vägen som är mödan värd, inte målet. Men jag vill slå ett slag för målet. För mig och företaget har ett tydligt uppsatt mål varit avgörande, utan det skulle jag kanske inte driva färgbutiken Colorama i Lycksele idag, skriver Joacim Eriksson i sin krönika.
NYHET Publicerad:

”Varje erfarenhet leder till nytt jobb”

GÄSTKRÖNIKA "Så var det dags att gå vidare från mitt första jobb. Osökt kommer tankarna om hur det egentligen är att vara ung på arbetsmarknaden i dag, tankar jag delar med så många andra." Det skriver Susanna Jertel i en krönika.
NYHET Publicerad:

Vi är inte konkurrenter

GÄSTKRÖNIKA I Svenskt kvalitetsindex är Arbetsförmedlingen den myndighet som har lägst förtroende. Både arbetsgivare och arbetssökande är missnöjda. För de arbetssökande är 2015 års resultat detsamma som tidigare år (index 43) och bland arbetsgivarna sjönk förtroendet under förra året (index 55), trots att Arbetsförmedlingen lagt stort fokus på att prata om arbetsgivarkontakter och matchning.
NYHET Publicerad:

Snart sinar korna

GÄSTKRÖNIKA "Vi företagare måste mana till sans vad gäller skatter och avgifter som regering och kommuner fattar beslut om. Vi är nu kassakor som mjölkas snabbt och säkert på sista dropparna. Är det sättet vi ska bygga Sverige på?”. Det skriver Jeanette Bohman, Skivarps Gästgivargård, i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Man måste både ge och ta chanserna som kommer

GÄSTKRÖNIKA Att få sitt första jobb kan vara svårt för vem som helst. Är man dessutom nyss anländ från ett annat land, med ett annat språk, är det ännu värre. En av de som vet, men som kämpat hårt från början – och lyckats – är Ilko Corkovic. Då flykting från Banja Luca i Bosnien, i dag kommunalråd i Borgholm.
NYHET Publicerad:

Sommarjobbet som dörröppnare ut till arbetslivet

GÄSTKRÖNIKA "Jag var inte mer än fem till sex år gammal när jag fick börja hjälpa till och expediera över disk. Det föll sig naturligt och kändes både spännande och roligt. Service och handel var en självklar del i min vardag när jag växte upp och ledde mig till mitt första sommarjobb." Så skriver Jörgen Andersson, Gota Media i Karlshamn, i sin gästkrönika.
NYHET Publicerad:

"Ett feltänk från början till slut"

GÄSTKRÖNIKA "Jag driver en förskola och upplever hur sjukansvaret blir allt tyngre och urholkar alla mina möjligheter att vara den goda arbetsgivare som jag vill vara. Nu vill socialförsäkringsminister Annika Strandhäll göra det än tyngre." Det skriver Lena Karman, vd Klurifax Barnteaterhus AB i Hörby, i sin gästkrönika.
NYHET Publicerad:

En mammaledig vd:s tankar

GÄSTKRÖNIKA Ska jag, tredje generation i familjeföretaget, riskera allt som tidigare generationer byggt upp? Jag skulle ju bli polis. Det skriver Elisabet Angelin, vd Tomas Buss.
NYHET Publicerad:

Vad är det värsta som kan hända?

GÄSTKRÖNIKA Jag har alltid vetat att jag ska öppna en egen salong. Att det skulle hända så fort hade jag ingen aning om, men när lokalen dök upp så tänkte jag bara – kör! Och är det så farligt? Det är så jag tänker för att hitta modet. Så inleder Elin Sjöström, ägare Runt Hörnet Sundsvall, sin krönika.
NYHET Publicerad:

Sjukt förslag utan slut

GÄSTKRÖNIKA "Nej, vet ni vad, socialförsäkringsminister Strandhälls sjukskatt kan ni kasta i soporna. Bums! Varför? Jo det ska jag berätta." Det skriver Jeanette Bohman, Skivarps Gästgivaregård i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Matcha nyanlända med startups

GÄSTKRÖNIKA ”För att trenden att Sverige är usla på att få företag att växa och vilja stanna kvar i landet, ska vändas så behöver vi tänka till. Att förse startups med den talang de i kritiska lägen behöver och samtidigt skapa arbetstillfällen för nyanlända borde ses som en självklarhet” Det skriver Jessica Stark, vd Sup46.
NYHET Publicerad:

Individuell lön – erfarenhet eller prestation?

GÄSTKRÖNIKA “Erfarenheten kommer med åren sägs det. Likadant är det med lönen. I organisationer med individuell lönesättning är korrelationen mellan hög lön och erfarenhet något av de starkaste på svensk arbetsmarknad. Nästan så att erfarenhet är det absolut viktigaste lönekriteriet i den svenska modellen”, skriver Daniel Edenholm, vd på Sysarb Group, i sin gästkrönika och undrar samtidigt, är det verkligen så?
NYHET Publicerad:

Med hjärta och passion för mat, kaffe och eget företagande

GÄSTKRÖNIKA "Vart femte företag som startas idag, startas av en person med utländsk bakgrund. Största hindret är att få finansiering och uppstartskapital. Idag finns det ca 95 000 företag som är ägda av personer med utländsk bakgrund i Sverige som sysselsätter ca 350 000 personer. Det är inte dåligt och det kan bli bättre", skriver Orhan Asmarson, Melins café & bistro i sin gästkrönika.