NYHET6 februari 2019

Kommunikation är nyckeln för att bli bättre

Trots en stor förbättring av företagsklimatet i Storuman finns fortfarande saker att jobba på. Tomas Mörtsell, kommunstyrelseordförande, och Monica Falkner, företagare, är överens om att kommunikation är centralt. Ändå tycks den brista på vissa plan.

För tio år sedan gjordes ett omtag gällande hur kommunen jobbar med företagsklimatet. Detta efter att ha hamnat i bottenskiktet av Sveriges kommuner i Svenskt Näringslivs ranking.

I 2018 års mätning har kommunen klättrat en bra bit och finns på plats 138 av 290.

Tomas Mörtsell, (C), är kommunstyrelseordförande i Storuman och menar att det inte finns någon quick fix.

– Vi har ingen siffra som mål, utan ska långsiktigt lyfta oss. I det stora hela har vi gjort en bra resa.

Han anser att kommunikationen mellan näringslivet och kommunorganisationen är ett viktigt område i det arbetet.

– Vi ska vara synliga, mer närvarande, upprätta fungerande mötesformer och ha en bra dialog med företagarna när det kommer till upphandlingar till exempel. På myndighetssidan behöver vi utbildning för våra tjänstepersoner bland annat i bemötande och service, säger Tomas Mörtsell.

Något som varit framgångsrikt under de senaste åren har varit samarbetet som Storuman haft med närliggande kommuner.

– Vi har haft två projekterade jobb där externa resurser jobbat. Ett med frågor kopplat till besöksnäringen och ett projekt där vi arbetat för att skapa en attraktiv region för växande företag. De företagen som varit inblandade är jättenöjda.

Att jobba över kommungränserna tycker han är något mycket positivt. Då finns möjlighet att nyttja varandras kompetenser och se goda resultat.

Vikten av kommunikation är något Tomas Mörtsell återkommer till. Han välkomnar företags input när det exempelvis är dags för en upphandling, för att alla ska förstå varandra bättre.

– De gånger det brister hos oss så är det viktigt att vi får höra det. Man ska inte vara rädd för att ta kontakt. Vissa undersökningar visar att det har funnits rädsla för att ge oss kritik, för att det så kan slå tillbaka på en själv, men så ska det inte vara. Kommunikation är nyckeln för att vi ska bli bättre.

Monica Falkner

Monica Falkner driver Storumans Tryckeri & Reklam, och är aktiv inom näringslivet i regionen. Hon tycker att just kommunikationen mellan företagare och kommunens organisation kan och bör fungera bättre.

– Det ska vara en tvåvägskommunikation, men det finns ingen bra plattform för det. Man måste få med sig alla och då räcker det inte med de kanaler som finns idag.

Hon menar att företagsklimatfrågan måste genomsyra hela den kommunala organisationen, eftersom det är näringslivet som genererar skatteintäkter.

– Om de får veta hur vi tänker kan vi lösa framtidsfrågor tillsammans. Jag tycker att de ska se oss företagare som en samtalspartner och tillgång i utvecklingsfrågor. Kommunen tar inte tillvara på våra kunskaper och har inget sätt att dra nytta av dem, säger Monica Falkner.

På de frukostmöten som hålls är det oftast envägskommunikation från kommunens sida där de informerar om projekt som är på gång och beslut som ska tas. Företagarna har sällan fått ge sin syn på saken, menar hon.

– Företagen är stommen i hela kommunen, men jag tycker att det synsättet saknas nu, och jag tror att det saknas i många kommuner. Med delaktighet föds ansvar om man från kommunalt håll bjuder in alla företagare att vara med i ett utvecklingsarbete, även de företag som inte är med i exempelvis Företagarna. En representant för en företagarförening kan inte föra allas talan, för alla är inte med i de föreningarna. Att sätta ett gemensamt mål, där alla som vill får vara med och påverka, vore en optimal lösning, säger Monica Falkner.

Storumans mål

Kommunens mål för mandatperioden

  • Fortsätta utveckla kommunikationen och dialogen med företagarna.
  • Vara mer synliga och närvarande.
  • Jobba tillsammans när det gäller gemensamma utmaningar så som kompetensförsörjning.
  • Få till bra mötesformer och mötesplatser.
Skriven avJohanna Lindqvist
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist