NYHET10 maj 2017

Kvinnor kräver visioner

Fält Communications är IT-företaget som satsat hårt på sin värdegrund och på att formulera sina visioner. Med det har företaget blivit en arbetsgivare som attraherar kvinnor, tvärt emot hela teknikbranschen. 40 procent av de anställda är kvinnor.

På väggen i korridoren hänger flera diplom. Fältcom har blivit årets tillväxtföretag i Umeå, det har varit Gasellföretag två år i rad, 2016 som vinnare, och det har vunnit Umeå kommuns jämställdhetspris.

Mikael Långström

– Jag är stolt över att vi har 40 procent kvinnor, även om målet är 50. På andra teknikbolag brukar det vara 3-5 procent kvinnor. Kvinnorna speglar vår marknad och då är det rimligt att försöka ha kvinnor som hjälper till att driva företaget, säger Mikael Långström, vd.

Företaget har växt snabbt. 2009, när Fältcom bestämde sig för att växa, var de 15 anställda varav en kvinna. Då formulerade man ett antal värdeord. Syftet med det var att det fanns en oro att man i en expansion skulle tappa sitt ursprung och vad man egentligen ville bidra med.

– Det vi inte förstod var att det var jätteviktigt för yngre och framför allt för tjejer. Vår erfarenhet är att kvinnor vill veta vad ett företag har för värdegrund och vad står det för. Det har varit en otrolig hjälp i vår tillväxt att försöka bibehålla företaget som det var, säger Långström.

Expansionen lyckades och några år senare hade företaget 40 medarbetare, drygt hälften ingenjörer. Då utvecklade man tankarna och visionerna i en andra våg. Alla involverades och det tog ett år och fyra personalkonferenser innan resultatet var klart – en tio kapitel lång bok.

– Vi har tagit fram visionsarbetet utan förebild. Att vi fortsatt satsa på det beror på att vi sett effekterna. Det har gjort oss till en attraktiv arbetsgivare. Vi har en kö av sökande som vill jobba med oss för att vi valt att tänka långsiktigt, säger Långström.

Ersätter visioner en högre lön?

– Till en del. Vi ligger mitt i lönespannet. De som söker hit gör det för att vi erbjuder, ett bredare tänk och en långsiktighet. Måste man ligga i lönetoppen så har man misslyckats, säger Långström.

Boken siktar på 2020 och bland visionerna kan man läsa att Fältcom ska bli ”en av världens bästa arbetsplatser” och ”en global spelare”. Ekonomiskt siktar de på en omsättning över 300 miljoner kronor, runt tre gånger fjolårets.

– Det är extremt höga ambitioner, men det måste man ha om man ska lyckas globalt. Vi har också sju nationaliteter på våra 40 anställda. Det är medvetet, säger Långström.

Fältcom verkar inom IoT, sakernas Internet (Internet of things). Om Volvo långtidstestar bilar så vill de att samtliga ska kommunicera med varandra och med en dator. En busshållplats i New York vill veta när bussen kommer för att meddela det på display i bussen, till nästa hållplats och till resenärers mobiltelefoner. Det är två exempel på när Fältcoms tjänster köps in. Fältcom har för närvarande 170 000 enheter i bruk.

Expansionen till 300 miljoner kronor ska klaras av på flera sätt. Fältcom har två avtal för New Yorks bussar och trafikljus. Det hoppas Långström blir inkörsporten till USA-marknaden som är viktig för att nå volym. Sedan ett par år har man en anställd i England också.

Dessutom har företaget fått Telia Company som ny ägare och ingår nu i Division X. Det kommer att ge företaget marknadshjälp i Finland, Norge och Danmark.

– Att expandera till 300 miljoner kronor kräver en internationell satsning och den är påbörjad, säger Långström.

Anders Boström

Jämställdhet och mångfaldEntreprenörskapSmåföretagsfrågor
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist