NYHET10 november 2016

Lotta Lundsten, Lottas Omsorg

Lottas Omsorg har gått från ingenting till 80 anställda på fyra år. Lotta Lundsten som äger och leder företaget har en målsättning: ”Vi vill vara bäst. Kvalitet är allt.”

Lottas Omsorg har hemtjänsten som kärnverksamhet.

- Vi tävlar i kvalitet. Finns det någon annan firma som är bättre så kommer kunderna att välja dem i stället. Personalen är oerhört viktig för mig, och det glädjer mig att jag lyckats få ihop ett så fantastiskt lag, säger Lundsten, ägare och vd.

Hon berättar om en kund som så gärna ville gå på Lidl på Ålidhem. Härom veckan fick en anställd ett återbud i närheten så hon åkte till kunden och tog henne till butiken.

- Det kan låta som en liten grej, men för kunden var det stort och det är bara ett litet exempel på vilken fin personal jag har.

”Yes-känsla”

Lotta Lundsten hade jobbat runt tio år i hemtjänsten som bland annat samordnare och verksamhetschef samt ytterligare 20 år i vården. Men hon ruvade på en idé att starta eget.

I slutet av 2012 registrerades firman, hon hade då fått godkänt från Umeå kommun att driva hemtjänst. I mars året efter gjorde hon sin första anställning och innan sommaren hade företaget vuxit till ett halvdussin. Sedan har det mer eller mindre brakat på. 2015 var de 38, nu har de passerat 80 och bytt lokaler.

Har det varit jobbigt att vara egen företagare?

- Det följer en riktig glädjekick i att bli utvald. Det ger en yes-känsla som är svår att beskriva och det är det verkliga beviset när någon vill ha just oss. Men det har också varit jobbigt arbetsmässigt. 2013 jobbade jag till exempel alla dagar mellan nyår och påsk, säger Lundsten och summerar:

- Jag har världens bästa jobb.

Har du tvivlat eller haft motgångar?

- Nej, egentligen inte. De problem jag brottas med är politiska. Städverksamheten påverkas av Rut, hemtjänsten av det fria vårdvalet och hela verksamheten berörs ju av förslaget om vinster i välfärden. Det är faktorer som påverkar verksamheten men som jag inte själv kan påverka.

Mindre grupper

Företaget har 80 anställda och omsättningen är nio gånger större år fyra mot år ett.

- Det är helt fantastiskt. Jag har inte marknadsfört mig särskilt mycket. I hemtjänsten är det främst när gott omdöme sprids som man får fler kunder. Och jag har inte heller behövt jaga för att anställa. Flera gamla kollegor har sökt upp mig och fått jobb, säger Lotta Lundsten.

Hur behåller du kvalitet hos dina kunder när du har så många anställda?

- Ett exempel är att jag har delat hemtjänsten i tre grupper där varje grupp har sina egna kunder. Så även om vi inte kan skicka exakt samma person till en kund hela tiden så är det någon ur gruppen som kommer. Ett annat är att jag jobbar mycket med feedback till min personal, både positiv och negativ. Det gör oss bättre.

Nytt område

Lottas Omsorg står på tre ben. Hemtjänsten är alltså ett. Sedan tillkommer städningen med sju heltidsanställda. Och slutligen, vilket är helt nytt i från oktober, har företaget börjat med personlig assistans. Det är ett dygnet-runt-uppdrag som motsvarar 4,5 heltidstjänster.

- Det var helt utan marknadsföring. Vi blev uppringda av en anhörig, fick frågan och tog chansen. Självklart vill vi växa även inom den verksamheten.

Lotta Lundsten berättar att hon i starten hade hjälp av Almi med affärsplan, budget och allmänt stöttande.

Vad har du för tips till andra som startar eget?

- Jag har inga förebilder utan bara en egen vision av hur god hemtjänst ska se ut. Den visionen följer jag.

Anders Boström

Rösta på Lotta!

Entreprenörskap
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist