NYHET23 november 2016

Moroten blev tunnbröd

Hanna Westerlund har bara en plan A, att driva företag. Den övertygelsen tog henne in på entreprenörsskolan No Plan B och gjorde att hon blev en av klassens bästa elever och vann ett företag på köpet.

24-åriga Hanna Westerlund från Kåge utanför Skellefteå började på entreprenörsskolan No Plan B i augusti 2015. Ett knappt år senare gick hon ut som en av de bästa i klassen och vann ett delägarskap i Kåge Tunnbrödsbageri i pris.

Hanna Westerlund

- Det året har betytt mycket för mig, jag lärde mig så ofattbart mycket. Att jag dessutom lyckades vinna ett delägarskap, en vd- roll och ansvaret att driva Kåge Tunnbrödsbageri framåt är jag väldigt tacksam och glad för. Att driva ett eget företag är ett mål jag haft länge men jag hade aldrig tagit mig hit på så kort tid utan skolan, säger Hanna Westerlund, numera delägare och vd för Kåge Tunnbrödsbageri.

Kåge sedan barnsben

Hanna Westerlund tillhörde den första årskursen som gick entreprenörsskolan No Plan B. Skolan startades 2014 av näringslivsprofilen Petter Mikaelsson som bland annat äger stålföretaget Repay.

Petter Mikaelsson

- Syftet med skolan är att stötta drivna människor och bidra till fler entreprenörer i norra Sverige. No Plan B startades för att skapa tillväxt och sprida den kultur och kunskap som finns inom Repaykoncernen, säger Petter Mikaelsson koncernchef.

En rejäl morot för eleverna är möjligheten att vinna ett delägarskap på fem procent i något av de företag som skolan äger. Hanna Westerlund fick välja mellan fyra av No Plan Bs företag.

- Jag valde Kåge Tunnbrödsbageri för att jag tror på företaget. Jag har också en personlig relation till bageriet genom att jag är från Kåge och känner den tidigare ägaren, säger Hanna Westerlund.

No Plan B har som målsättning att eleven ska vara majoritetsägare i företaget inom tre till fem år.

- Jag kommer att jobba för att det ska ska bli inom tre år. Då måste vi lyckas öka omsättningen och vinsten. Målet första året är att öka omsättningen med nära en miljon, från drygt två till tre miljoner. Det är ett tufft mål men går att nå. Jag ser att vi måste producera smartare och sälja mer. Utmaningen just nu är att tänka nytt och inte göra som man alltid har gjort, säger Hanna Westerlund.

Från slakteri till bageri

Bageribranschen är helt ny för henne. På gymnasiet läste hon till frisör, ett yrke som hon aldrig jobbat inom. Istället blev det handel, livsmedel och jobb på slakteri i Norge.

- Jag har inställningen att allt går att lära sig, bara man vill. Jag har lärt mig företaget och våra produkter på det här halvåret. Men jag har full respekt för att baka bröd handlar väldigt mycket om kemi, det kan inte jag men det kan medarbetarna.

Medarbetarna är centrala i Hanna Westerlunds tankar kring företagsutveckling och hon har norska Petter Stordalen som förebild.

- Han är grym! Han har fattat att det är människorna i företaget som gör skillnad. En bra företagskultur är verkligen en av nycklarna till ett företags framgång. För mig är företagskultur att personalen är delaktiga, att mål och visioner är tydliga för alla och att jag som ledare lever som jag lär.

Ny i anrikt bageri

Kåge Tunnbrödsbageri har 3,5 tjänster. Den tidigare ägaren, som fortfarande jobbar kvar, tog över företaget när han var lika gammal som Hanna Westerlund och har drivit företaget i 35 år.

Hanna Westerlund och medarbetarna Tommy Pettersson samt Berit Lundmark i Kåge tunnbröd

- Det har gått över förväntan att komma in som nykomling och ung. Den tidigare ägaren är stöttande och jag har fått ett bra välkomnande, det är jag väldigt tacksam för. De uppskattar att jag kommer in med driv och idéer om hur vi ska jobba framåt. Alla har fått ny energi, säger Hanna Westerlund.

Vilka är dina drivkrafter?
- Personlig utveckling, att hela tiden utvecklas och utmana mig själv. Skulle jag inte säga pengar skulle jag ljuga, självklart vill jag driva ett företag med vinst. Annars är man ute och cyklar, anser jag. I framtiden vill jag på något sätt gärna inspirera andra unga personer som kanske funderar på att starta eget. Jag vill också driva ett större bolag. Men det är långt dit och jag har en del att lära på vägen, säger Hanna Westerlund.

EntreprenörskapNyföretagandeTillväxt
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist