NYHET31 januari 2019

Nytt varsel slår mot hamnen i Holmsund

På onsdagen lades ett nytt strejkvarsel mot bland annat hamnen i Holmsund i Umeå. Varslet innebär att ett 50-tal hamnarbetare i Holmsund tas ut i strejk fredagen den 8 februari om inte parterna i konflikten - Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar - lyckats komma överens innan dess.

Nytt strejkvarsel slår mot hamnföretagen i Holmsund. Ett 50-tal hamnarbetare kan tas ut i strejk fredagen den 8 februari.
Foto: pressbild

Strejken drabbar hamnföretagen – Kvarkens hamnar och SCA Logistics. Varslet innebär tre timmars arbetsavbrott mellan 12.00 till 15.00 för SCA Logistics medan Kvarken hamnar AB med bland annat Finlandsfärjan drabbas av ett strejkavbrott på två timmar mellan klockan 13.00 och 15.00.

– Ligger det båtar inne för lastning och lossning blir det stopp och förseningar. Det är främst stuveriverksamheten som påverkas, säger Rune Elonsson, ekonomichef på Kvarkens hamnar där cirka 11 hamnarbetare är varslade om strejk.

Ökade kostnader för förseningar

De båda hamnföretagen ser stora risker med förseningar och ökade kostnader på grund av konflikten.

– Hur mycket vi drabbas beror på hur mycket den personal som är på plats kan jobba. Vi kan ta igen en del på kvällsarbeten beroende på hur båtarna lägger till. Kvällsarbeten ökar våra kostnader. Vi försöker hantera det så bra som möjligt. Man kan kanske forcera någon båt men blir det för stora förseningar tvingas vi köra transporterna på lastbil och då blir det mycket dyrare, säger Magnus Svensson vd på SCA Logistics.

Bakgrunden till konflikten är att arbetstagarnas organisation Hamnarbetarförbundet vill ha ett eget kollektivavtal och inte vara knutna till kollegan Transportarbetarförbundets avtal. Arbetgivarorganisationen Sveriges Hamnar pekar på att det redan finns ett kollektivavtal – Hamn- och stuveriavtalet – som omfattar alla hamnarbetare i Sverige oavsett organisationstillhörighet. Avtalet har ingåtts mellan Sveriges Hamnar som ingår i Svenskt Näringsliv och LO-förbundet Transport som organiserar majoriteten av Sveriges hamnarbetare. Avtalet innebär att Transport tagit på sig fredsplikt under avtalsperioden. Detta är ett bärande fundament i den svenska kollektivavtalsmodellen.

Hamnarbetarförbundet har erbjudits eget kollektivavtal med Sveriges Hamnar men tackat nej till det.

– Strejkerna drabbar svenska exportföretags distribution av varor. Följden blir förseningar när distributionsflöden måste läggas om och med det följer höga kostnader. Västerbottens företag exporterar varor för cirka 14 miljarder kronor per år, drygt en procent av svensk varuexport. Det är dessa viktiga företag som drabbas av konflikten, säger Mats Andersson, regionchef för Svenskt Näringsliv i Västerbotten.

Nytt lagförslag på gång

För att förhindra liknande konflikter i framtiden finns nu ett lagförslag som förbjuder strejker för verksamheter som omfattas av kollektivavtal. Detta förslag har ett brett stöd i riksdagen men beräknas införas först i januari nästa år. Svenskt Näringsliv vill påskynda beslutet och föreslår att det börjar gälla snarast.

– Om lagen funnits på plats hade vi förmodligen sluppit den här konflikten, konstaterar Mats Andersson.

ArbetsmarknadStrejkrätt