NYHET24 januari 2018

Personalvården blomstrar hos Blomstra

Blomstra har satsat hårt på personalvård och det har gett resultat. Företaget har rekordlåga sjukskrivningstal och hyllas för det av Försäkringskassan. "Effekter av ett målmedvetet personalarbete," berättar ägare Delia Zadius.

– Visst är det lite coolt att Försäkringskassan gör reklam för oss på sin hemsida, säger Delia Zadius och visar på dataskärmen.

Hennes företag Blomstra har tre ben – personlig assistans, hemtjänst och städning. Antalet anställda är 120. Något som utmärker företaget är de rekordlåga sjuktalen. Det, berättar Delia Zadius, är effekter av ett målmedvetet personalarbete. Hon har fler exempel.

– Två gånger per år gör vi anonyma personalenkäter. Vi analyserar dem noga och försöker fånga upp begynnande ohälsa. Ute på fält inleds varje ny kundkontakt med en studie av arbetsplatsen. Personal kan påverka sin arbetssituation och vid sjukskrivningar är vi noga i rehabarbetet.

Vad ligger bakom din satsning på personalvård?
– Jag har jobbat i kommunen och på tre privata omsorgsföretag och jag visste när jag startade Blomstra att jag kunde göra det bättre.

Framför allt var det samarbetet mellan personal och chefer som hon ville förbättra.

– Jag lyssnar på mina medarbetare och jag har jättemycket att lära av dem, säger Delia Zadius.

Hon säger att medarbetarna är hennes hjältar och om de är nöjda så blir kunderna nöjda.

– Det kommer automatiskt, säger hon och pekar på företagets slogan ”Det goda exemplet”.

– Vi ska sprida det goda exemplet.

Låga sjuktal i företaget

Även Blomstras personal blir sjuk, men inte lika ofta som andra. Sjukfrånvaron 2017 var 2,53 procent. Rikssnittet totalt sett (källa: Arbetsgivarverket) är mer än 50 procent högre – 3,8. Sjuktalen i kommuner och landsting, som ju till en del påminner om Blomstras verksamhet, är ytterligare högre, mer än det dubbla.

I Försäkringskassans statistik så hittar man siffror som bekräftar att arbete inom vård och omsorg har den överlägset högsta långtidssjukfrånvaron (minst 14 dagar), nästan dubbelt jämfört med till exempel verkstäder och byggindustri.

Vad har företaget för mål?
– Mina mål handlar om att hjälpa kunder och utveckla mina medarbetare.

Tycker du att du är framgångsrik?
– Ja, mycket. Jag har fått väldigt många medarbetare att växa som människor och då är man enligt min definition framgångsrik.

Delia Zadius är född i iranska Kurdistan. Som tolvåring kom hon till Sverige. Den bakgrunden har förstås delvis format henne i sitt företagande, inte minst i hur man ska väga ”risk” mot ”möjlighet”.

– Svenskar, särskilt unga, vågar inte starta företag. Man ser för mycket risk och faror och för lite möjligheter, säger Delia Zadius och fortsätter:

– Därifrån jag kommer finns inga möjligheter. Att då komma till en plats där man kan lyckas, utvecklas och bli framgångsrik är ju något helt annat. När jag tänker på företagande och hur man kan växa så ser jag nästan bara till möjligheterna och jag tänker alltid ”full fart”.

Konkurs är värsta utfallet

Delia Zadius var 25 år när hon och Peter Sundbom, som tidigare varit hennes chef på ett assistansbolag, startade Blomstra (då under företagsnamnet Deius). Hon hade inga pengar annat än till den grundplåt bildandet av aktiebolag kräver och inga egentliga kunskaper om företagande.

Delia är dyslektiker, hade svårt i skolan och hoppade av gymnasiet, så hon saknar också formell utbildning. Hon lånade en gammal dator av sin pappa och bodde hos mamma. Men hon fick företaget på rull tack vare ett sexmånaders starta eget-bidrag, mängder av arbetstimmar och extraarbete på nätterna.

– Vad är det värsta som kan hända? Jo, konkurs. Och det är inte så farligt.

I dag har företaget verksamhet i Umeå, Göteborg, Uppsala och Örebro.

Vad är nästa steg?
– Jag hoppas kunna anställa en person som bara ska jobba med personalfrågor. Också expanderar vi och öppnar kontor i Luleå där vi också satsar på personlig assistans, säger Delia Zadius och tillägger:

– 2018 blir spännande.

Anders Boström

Delia Zadius fem tips till andra arbetsgivare:

  • Genomför regelbundna medarbetarenkäter.
  • Riskbedöm nya arbetsplatser.
  • Var lyhörd i ditt ledarskap och fråga medarbetare om både jobb och livet utanför.
  • Håll kontakt under sjukskrivning.
  • Erbjud stegvis återgång efter sjukskrivning.
Entreprenörskap
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist