NYHET2 september 2016

Vi kan anställa tio direkt

Motorcentralen i Umeå är inne i en kraftig expansionsfas. Inom kort står den ordentligt utbyggda 6000 kvadrat stora fullserviceanläggningen klar och blir Sveriges största sammanhängande Volkswagenanläggning. Företaget räknar med att sälja 2 500 objekt årligen och allt ser egentligen väldigt bra ut. Förutom en viktig detalj: De hittar ingen ny personal. ”Vi skulle kunna anställa tio personer direkt” säger Anna Ericsson, delägare med ansvar för personbilsverksamheten.

Anna Ericsson, Motorcentralen i Umeå

Anna möter upp utanför Volkswagenanläggningen som snart står komplett. Tillsammans med sin bror Mikael har hon drivit Motorcentralen sedan 1998, företaget som deras farfar grundade 1944. Alla generationer har utvecklat företaget på sitt sätt, men aldrig tidigare har det expanderat som nu. Anna och Mikael är överens om att det är rätt läge att satsa. Och de har de gjort. Enorma resurser.

- Vi är inne i en expansionsfas och behöver medarbetare inom flera områden. Vi är 140 personer just nu men skulle kunna vara många fler. Det är jätteroligt och bättre än det omvända, men när man har satsat många miljoner på en expansion så är det väldigt frustrerande att inte kunna trycka på startknappen för att det fattas personal.

Anna pekar mot en byggnad på andra sidan Rothoffsvägen.
- Där hyr vi lokaler för att kunna öppna en Direkt Express, Volkswagens konceptverkstad för bilar äldre än fyra år. Det finns bara på tre orter i Sverige. Allt är klart, vi väntar på att köra igång men kan inte. För bara där skulle vi behöva anställa fyra nya personer. Så nu står det tomt.

Många vakanser

De är inte ensamma. Vid en träff nyligen bland några av Umeås bilhandlare framkom det att de tillsammans stod för 25 vakanser.

- 25 vakanser! Det är många jobb för Umeå, säger Anna och tillägger:
- Ändå var inte ens alla bilhandlare representerade på träffen.

Bristen på mekaniker i Umeå är bekymmersam och MRF-handlarna i Umeå ser ett samband med att utbudet av lämpliga utbildningar är klent. I våras gick det ut en handfull elever från fordons- och transportprogrammet på Liljaskolans i Vännäs, den enda mekanikerutbildningen i närheten av Umeå. Det är långt från att mätta branschens behov.

- Och om de eleverna konkurrerar vi med andra orter och branscher, säger Anna.

Viktigt att lyfta statusen

Hon tror att det låga antalet elever dels beror på att de ungdomar i Umeå som kan tilltalas av utbildningen inte orkar pendla till Vännäs när det finns andra utbildningar att gå i Umeå, dels att mekanikeryrket dras med seglivade myter och fördomar.

- Branschen jobbar hårt med att ändra bilden och lyfta statusen på yrket. Idag är det ett arbete som till stor del utförs med hjälp av datorer och utvecklingsmöjligheterna är enorma för den som vill göra karriär inom området, säger Anna och förklarar att man efter att ha fått grundutbildning och blivit certifierad mekaniker för ett märke kan gå vidare med specialistutbildning inom många områden.

- De märken vi säljer kräver exempelvis att våra tekniker har minst fem utbildningsdagar per år.

Ordning och reda

Motorcentralens nya verkstäder är raka motsatsen till hur de flesta sannolikt föreställer sig en sådan miljö. Det är ljust, rymligt och fräscht, vitt från golv till tak och otroligt städat.

- För oss är det här ett konkret sätt att visa den förvandling som bilbranschen genomgått. Idag handlar det allt mindre om att skruva i motorer och allt mer om data. För att starta en felsökning öppnar vi ofta inte ens huven för att avgöra vad som är fel, mekanikern kopplar in en dator inne i bilen.

Ta till vara på nyanlända

Men trots branschens insatser för att öka kårens status och förändra uppfattningen om vad yrket innebär är det inte tillräckligt. Rekryteringsbehovet är akut och Anna efterlyser någon form av vuxenutbildning.

- Det finns ju ingen yrkeshögskola för mekaniker här, det måste finnas personer som valt ”fel” yrken och som skulle vara intresserade av vår bransch. För att inte tala om den stora resursen i form av nyanlända. Men utbudet av rätt utbildning i Umeå måste bli större, säger Anna.

Kompetensförsörjning
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist