NYHET9 maj 2018

Besöksnäringen lyfter Kramfors

Kramfors kommunalråd Jan Sahlén (S) sätter stort hopp till turismen som draglok för kommunens näringsliv. Från oppositionen tycker Ida Stafrin (C) att minskat regelkrångel är den viktigaste valfrågan.

Vi tänker oss att du, Jan Sahlén, möter en investerare som letar efter en kommun att göra affärer i. Du har en kort stund på dig i en hiss att få personen nyfiken på Kramfors. Vad säger du?
– Jag vill gärna hitta de synergier som kan få investeraren att förstå värdet att satsa i Kramfors, så jag intervjuar nog personen kring vilken bransch eller inriktning som är intressant. Ska jag svara på frågan rent generellt så lyfter jag den resa som Höga Kusten gör inom besöksnäringen. Det finns inte hotellbäddar så det räcker utan vi måste nu projektera för ett nytt större hotell. Det som hänt med intresset för världsarvet och utvecklingen med kryssningsfartyg visar att det inte finns något tak för vart turismen kan nå och det tror jag de flesta investerare kan vara intresserade av.

Vad ser du som styrkan i kommunens näringsliv?
– Vi har ett näringsliv som den senaste tiden gått bra. Vi har sett ett antal större affärer där större koncerner gått in och blivit ägare till företag som Gerdins, Dockstavarvet och Skidsta Hus. Jag får rapporter om rejäla orderstockar hos många Kramforsföretag och jag ser att verkstadsindustrin investerar för att möta konkurrens från lågprisländer. Sammantaget ger det en stark bild.

Vilken enskild händelse har varit mest positiv?
– Att infrastrukturen stärkts i regionen. Botniabanan gör det möjligt för fler att kunna arbetspendla och det är en konkret och synbar skillnad jämfört med tidigare. Nu går det att bo och jobba på olika platser men ändå klara vardagen.

Vilken utmaning för kommunens näringsliv är tuffast just nu?
– Svårast är att hitta kompetent personal. Det är glädjande att se att näringslivet tar tag i frågan, bland annat samverkar Höga Kustens Industrigrupp för att attrahera ingenjörer och annan teknisk kompetens till regionen.

Vilken enskild händelse har varit mest negativ?
– Kommer inte på något på senare år. Historiskt så sticker både sågverksdöden och Saabs fabriksnedläggning på 90-talet ut som mörka negativa händelser där många miste sina jobb. Även om vi har stora arbetsgivare i dag också, som Folksam i Frånö och Mondi i Väja som är viktiga, så ser näringslivet i dag lite annorlunda ut med en större bredd vilket gör att vi inte är lika sårbara som då.

Hur kan du medverka till ett bättre företagsklimat?
– Det tydligaste sättet är att i olika sammanhang sitta ned med företagen och ha direktkontakt. Jag försöker lyssna på deras utvecklingsplaner och om det finns några hinder för dem, frågor jag kan ta med mig vidare i mitt arbete.

Flera som kritiserar företagsklimatet i Kramfors i Svenskt Näringslivs enkät säger att politiker och tjänstemän är osynliga och inte bryr sig om att besöka företagen. Kommentar?
– Jag känner igen kritiken och jag kan förstå den. Alla vill förstås bli sedda, även företagare, men det är en fråga om tid och den räcker inte till för att vara så synliga som vi skulle önska. Tyvärr sker besöken oftast bara när det är påkallade eller när det är något event.

Vad är det i Kramfors näringsliv som får mest media 2018?
– Allt spännande som händer inom besöksnäringen, succén fortsätter för Höga Kusten!

Vi fångar här också upp kommentarer från Kramfors oppositionsråd Ida Stafrin (C)

Vad är viktigast för att förbättra företagsklimatet i Kramfors?
– Företagarna är drivmotorerna i vårt samhälle och det är politikens uppgift att se till att de får bästa förutsättningar för att gro och växa på ett hållbart sätt. Detta kan vi göra genom att alltid hålla deras bästa i fokus och se till att förenkla för de människor som vill starta och utveckla sina företag och satsa på sina drömmar. Jag tror mycket på att lyfta och uppmärksamma våra företagare och tillsammans med dem hitta nya lösningar på gemensamma problem. Kompetensbristen är till exempel en stor fråga för både privat och offentlig sektor där vi kan nå lösningar tillsammans. Inte minst är både de små och stora företagen livsviktiga för landsbygden både vad det gäller jobbtillfällen och service.

Vilken valfråga kopplad till näringslivet tycker du är viktigast?
– Företagare ska kunna fokusera på att få sin verksamhet att växa istället för att lägga tid på regelkrångel. Många regler är onödiga, tidskrävande och kostar mycket pengar, både för företagaren och för samhället. Till exempel ska uppgiftsinlämning till myndigheter bara behöva ske en gång, till ett ställe. Skattesystemet behöver även det bli både enklare och mer transparent, särskilt för mindre företag. Folk i allmänhet ska göra det de är bäst på och inte drunkna i administration. Det har vi pratat om länge i både offentlig och privat sektor. Om vi är smarta tror jag faktiskt vi kan komma någon vart i den frågan med hjälp av digitalisering. Bra digitalisering ska vara lika med effektivisering.

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist