NYHET6 mars 2020

Samverkan mellan offentligt och privat - Fem tips på hur ni tar steg i rätt riktning

Det är med en nyfunnen energi jag lämnar det bästa mötet jag än så länge haft med Länsstyrelsen Västernorrland. Känslan bekräftas av övriga företagare och byalagsrepresentanter när vi tar en gemensam lunch på Dockstabaren. Mötet har handlat om utveckling av Skuleskogens Nationalpark och Skuleberget och det här var riktigt bra.

Det har tagit några år och ett antal möten att komma hit. Vi har ena stunden kunnat glädjas åt vårt gemensamma arbete att göra området kring Skuleberget till navet och tillväxtmotorn inom besöksnäringen i Höga Kusten och i andra stunder upplevt en total frustration kring hur vi kan se på regionens visioner och mål på så olika sätt. Känslan är att vi nu äntligen förstår oss på varandra och jag tänkte därför passa på att dela med mig av 5 tips som jag tror var avgörande för ett bra möte.
Men innan dess, låt mig bara få inleda med några korta tankar om alla våra storslagna visioner, för även om jag gillar att drömma stort måste vi alla komma ihåg att det ofta handlar om att börja smått och förhålla sig till verkligheten

”Skillnaden mellan en strategi och en önskelista är att den ena är nedbruten i en tydlig och överenskommen handlingsplan”

De fantastiska visionerna

Visst är det kul med storslagna visioner. Låt oss öka antalet innevånare och dubbla antalet besökare – det kommer skapa fler jobb och mer resurser till välfärden. Låt oss påskynda nyföretagandet och skapa levande landsbygd med hjälp av digitalisering samt natur- och smakturism. Låt oss nu förlänga säsongerna och även göra vintern mer attraktiv. Alla företag borde anställa fler och skapa hundratals nya jobb, vi sätter det som mål.
Visst vore det fantastiskt om det vore så enkelt och givet var vi lägger fokus upplever jag att vi ibland luras att tro att vi kan tänka och prata oss fram till utveckling.

Låt oss även lyssna till företagens behov

Det är klart jag ser fördelar i att hundratals så kallade utvecklare eller projektledare möts under temadagar runt om i Sverige, arrangerar workshops, seminarier, kurser och utbildningar. Jag deltar själv på många av dessa och det slår mig ofta att det absolut kan vara så att människor som själva inte genomfört vad de pratar om kan berätta för andra hur någon, vem som helst, borde göra något för att ta vara på dessa fantastiska möjligheter.
Men i allt roliga och bland lokalproducerade middagar får vi inte glömma bort att komplettera all inspiration med företagens behov och perspektiv. Kanske är det så att vi företag inte behöver ännu en digital utbildning, ofta finns allt redan på google, eller en inspirationsfilm för att växa – kanske är det så att vi behöver bussar och fungerande ledsystem för att ta nästa steg. Kanske är det hit en del av resurserna borde styras?

Samsyn är grunden i allt. Jerry under ett av sina många uppdrag för att hjälpa företag och destinationer att utvecklas tillsammans.

Låt oss koppla samman vision och verklighet!

För att skapa förutsättningar för offentliga och privata aktörer att samverka krävs en otroligt tydlig länk mellan vision, strategi, tidsatta handlingsplaner med tillhörande resurser och effektivt utförande samt ärlig utvärdering. När de som möjliggör utveckling och de som faktiskt ska genomföra den möts och enas kring vad som är mest relevant – då kan vi utvecklas. Dagens möte gör mig därför otroligt positiv.

Möte mellan Länsstyrelsen Västernorrland, föreningar och företagare för att tillsammans öka förståelsen för varandras verksamheter och skapa en gemensam handlingsplan för fortsatt utveckling av området kring Skuleberget i Höga Kusten.

5 tips för att ta steg i rätt riktning

Med nyfunnen energi i vår samverkan och samhandling kommer här fem tips på hur ni kanske kan förbättra just er dialog – företag och myndighetsrepresentanter.

1. Våga mötas
.
Det är lätt att ha åsikter om skiljaktigheter på distans, men om ni verkligen vill se utveckling bör ni mötas fysiskt. Era skilda åsikter kommer förmodligen ur olika tolkningar av någon strategi. Det underlättar inte att våra strategier inte sällan mer påminner om önskelistor då de ofta saknar realism samt tydligt tidsatta och resurstillsatta åtgärder. Försök se mötet som en övning i att förstå varandras syn på verkligheten samt era respektive verksamheter lite bättre. Gå in med inställningen att lyssna på varandra.
2. Samsyn och gemensamma m
ål.
Gå igenom de övergripande visionerna och målen. Ge varandra tid att beskriva hur ni tolkar visionen och vilka förutsättningar just er verksamhet behöver för att kunna bidra. Finns det intressen som står emot varandra? En gemensam målbild är en grundförutsättning, likaså en delad förståelse för gemensamma nyttor, förtroende och engagemang i arbetet och stegvisa resultat.
3. Samhandling med gemensam vin
ning.
Försök att komma fram till åtgärder som leder till ”win-win”. Vi har som exempel under de senaste fem åren pratat om vikten av vinterturism i Höga Kusten. Målet är tydligt och flertalet kampanjer har bedrivits där vi lockar hit besökare under vintertid. Väl på plats har många av de som rest hit gått vilse i Nationalparken och på Skuleberget då området saknar vintermarkering. Resultatet är att frivandringen har gjort att det skapats nya stigar på områden där naturen ska bevaras. Den gemensamma vinningen blir tydligare markering – både för att bevara skyddad natur från nya stigar och ge besökare en bättre upplevelse. Försök hitta lösningar som inte är i konflikt med varandra utan snarare är gynnsamma för samtliga parter.
4. Förvänta er inte vara överen
s om allt.
Konflikter mellan olika organisationers mål, synsätt och sätt att arbeta är en naturlig del av samverkan. När ni är av olika åsikter, försök då gå till botten av era skiljaktigheter och ta er tid att förklara varför ni är av annan åsikt. Det är även viktigt att förstå att samverkan kan kräva mycket resurser för en organisation och det kan vara jobbigt för de personer som företräder organisationerna. Visa respekt men stå upp för dina värderingar och principer.
5. Dokumentera, fördela ansvar och sä
tt deadlines.
När mötet närmar sig sitt slut, se till att allt är tydligt dokumenterat och att alla är överens med vad ni kommit fram till. Var också tydliga med hur och när ni förväntar er uppföljning eller åtgärder på de punkter som diskuterats. Med hopp om än fler produktiva möten och mer effektivt nyttjande av våra resurser.

Jerry Engström, FriluftsByn

Om

Jerry Engström är f.d. Global Marknadschef på Fjällräven som sade upp sig för att starta FriluftsByn i Höga Kusten. Jerry är en av Sveriges mest anlitade föredragshållare och workshopledare inom destinations- och landsbygdsutveckling, varumärkesbyggande, platsmarknadsföring och entreprenörskap.

Entreprenörskap
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist