NYHET23 november 2017

Upphandlingsskola ska vända negativ trend

Konkurrensen i de flesta offentliga upphandlingarna är för dålig. För att möta den negativa utvecklingen arrangerades för tredje året i rad Upphandlingsdagen i Västernorrland. Publikrekord och lapp på luckan. Ämnet är hett, aktuellt och inte helt enkelt att få att fungera i praktiken. Ett av de återkommande inslagen är att erbjuda deltagarna en upphandlingsskola för att inspirera både företag och offentlig sektor att göra affärer och för att underlätta upphandlingarna.

Värdet av Sveriges offentliga upphandlingar är cirka 650 miljarder kronor årligen. Trots att här finns stora möjligheter till uppdrag och intäkter för företagen så är konkurrensen om avtalen allt annat än avskräckande.

– Det är ett allvarligt problem att intresset av att delta i offentliga upphandlingar inte ökar. Vi ser tvärtom hur många små och medelstora företag väljer att avstå eftersom det tar för stora resurser i anspråk och ger för lite, säger Birgitta Laurent, upphandlings- och konkurrensexpert, Svenskt Näringsliv.

Antalet anbudsgivare har minskat under flera år. I 55 procent av upphandlingarna 2015 inkom anbud från tre eller färre anbudsgivare. Det vanligast förekommande antalet anbudsgivare i en enskild upphandling var två.

Birgitta Laurent reser runt i landet och träffar både företag och representanter för kommuner och myndigheter, i syfte att skapa en bättre dialog mellan dessa parter.

Många kommuner hon träffar är bekymrade över att de hamnar långt ner i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet. Till det kommer att många leverantörer klart uttryckt att de offentliga upphandlingarna är krångliga och orättvisa.

– Det viktigaste jag har att säga är att de offentliga aktörerna måste försöka förbättra dialogen med företagen. Sedan måste de tänka igenom och ställa sig frågan varför de genomför upphandlingar och varför de inte gör det . Den frågan har jag märkt kan vara provocerande, det kan ju som exempel finnas ideologiska skäl till att kommuner tar tillbaka kontrakt som tidigare lagts ut, säger Birgitta Laurent.

Hon anser att den kommun som ser upphandlingar som en strategiskt viktig funktion också måste tillföra resurser till verksamheten, så att det finns en rimlig möjlighet att vara ute och träffa företag. En lyckad upphandling beror ofta på att man skaffat sig den senaste informationen i branschen genom en gedigen marknadsundersökning vilket i sin tur lett till ett bra kravställande. Vill man ha morgondagens lösning kan man inte använda sig av gårdagens krav.

– Många upphandlare har fullt upp med det dagliga och använder av tidsbrist äldre ej uppdaterade underlag. Det är inte konstigt att relationen mellan näringsliv och kommun blir lidande då.

En viktig lagändring är den som gör det till ett obligatorium att överväga att dela större upphandlingar i flera mindre.

– Just den regeln kommer att öppna upp för mindre företag på ett nytt sätt. Tidigare kanske ett geografiskt område varit för stort eller det funnits andra skäl till att företaget varit för litet i sammanhanget, säger Birgitta Laurent.

Birgitta Laurent har arbetat med upphandlingsfrågor sedan 2006. Vid Upphandlingsdagen i Västernorrland (genomfördes den 16 november på Quality Hotel i Sundsvall) höll hon flera “upphandlingsskolor” för besökarna. Hon passade också på att gratulera länet till satsningen på Upphandlingsdagen.

– Jag känner inte till något annat arrangemang i landet som är lika stort på det här området, och som växer år från år.

Både Birgitta Laurent och hennes kollega från Företagarna, Ulrica Dyrke, som håller i Upphandlingsskolan fick många direkta frågor från åhörare under dagen. Några funderingar hittar du i bildspelet.

Text och foto: Anders Lövgren

Upphandlingsdagen i Västernorrland

Har arrangerats sedan 2015. Arenan för företagare och offentlig sektor att mötas och prata om goda affärer. En dag fylld av inspiration, information och utbildning med experter, myndigheter och offentlig sektor på plats. Initiativtagare: Företagarna Västernorrland, Handelskammaren Mittsverige, Myndighetsnätverket, Svenskt Näringsliv, Landstinget Västernorrland, Sundsvalls kommun, LRF, Länsstyrelsen Västernorrland och Näringslivsbolaget Sundsvall.

Upphandling
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist