NYHET23 oktober 2018

”Vi skulle tagit steget att digitalisera tidigare”

Omedelbara förändringar som resultat för Örnalp Unozon AB efter satsning på digitalisering. Nu ska det bli slut på digital vilsenhet i Örnsköldsvik och Västernorrland. Örnalp Unozon AB är ett av 38 företag som hittills gått igenom digitaliseringsprojektet Digilots.

Målet med Digilots är att ta tillvara och göra något konkret av digitaliseringens möjligheter. Ett företag som gått programmet är Örnsköldsviksbaserade Örnalp Unozon AB. Företaget tillverkar bland annat värmeväxlare för stora kunder inom raffinaderier och kärnkraftverk.

Leif Lundgren tar med Svenskt Näringsliv och visar en värmeväxlare han tagit fram i samarbete med Sandvik.

– Vi visar värmeväxlaren på mässor över hela världen. Skillnaden mot andra liknande produkter är att den här står i ständig kontakt med en molntjänst. Det är ett konkret resultat av våran digitala satsning genom att vi deltog i Digilots, säger Leif.

Leif konstaterar att han, liksom väldigt många andra ledare inom industriföretag i ungefär samma ålder, förstår att man måste förändra utifrån digitalisering men inte alltid vet exakt hur. Genom att knyta rätt medarbetare till sig kringgår han sin egen kunskapsbrist.

– Vi ska vara snabbt med på ny teknik men inte först. Och vi anpassar oss till medarbetarna.

I företaget finns ca 100 anställda i Örnsköldsvik och Kristianstad där ett 20-tal i princip enbart reser runt för montering och service.

– I nästa steg digitaliserar vi ritningar utan att för den delen släppa det gamla. Det är meningslöst att dela ut pekskärmar till 62 år gamla medarbetare som hela sitt liv jobbat med pappersritningar. Digitaliseringen måste ske i en takt som passar oss och verksamheten. Jag är jätteglad att vi var med i projektet, möjligen kan man ångra att vi inte insåg nyttan tidigare, säger Leif.

Sara Rudälv, projektledare för Digilots, tillsammans med Anna Edblad, vd Örnsköldsviks Industrigrupp

Många företag har problem med digitalisering. En rapport härom året satte fingret på problemet när den visade att 70 procent av svenska små- och medelstora företag vet att de måste göra något men bara 17 procent vet vad.

– Det finns en hel del som känner sig vilse i den digitala världen. Därför är det viktigt att det finns bollplank för företag med digitala funderingar, säger Sara Rudälv, projektledare för Digilots.

Hon konstaterar att världen förändras och att alla måste följa med på ett eller annat sätt.

– Den som gör som man alltid har gjort kommer att bli frånsprungen. Det gäller att hitta enkla och konkreta lösningarna och våga ta steget, säger Sara.

Projektet vänder sig till företag branschvis. I nästa omgång är det dags för turism- och besöksnäringen.

– Det övergripande handlar om att öka företagens konkurrenskraft. Företag vill sälja mer, nå nya marknader och bli effektivare. Genom Digilots hjälper vi till att stärka regionens företagande, säger Anna Edblad, vd för Örnsköldsviks industrigrupp.

Målet är att 2021 ha mött runt 90 företag.

– Intresset är stort. Företagare inser att det krävs digitala initiativ, på ett eller annat sätt, för att förbli konkurrenskraftiga. Vi är ett litet län, men vi ligger i framkant och näringslivet är med. Det känns bra, summerar Anna och Sara.

Digitalisering
Skriven avAnders Boström
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist