NYHET8 december 2016

Ännu en uppförsbacke – kraschlandning för företagsamheten

Knappt har Upphandlingslagförslaget lagts till handlingarna och slängts i papperskorgen, förrän nästa backslag för företag och företagande nu presenteras, nämligen flygskatt. En avståndsskatt i vårt avlånga land.

Kristin Lahed, regionchef Svenskt Näringsliv Västmanland
Foto: Peter Holgersson

En skatt som med tanke på Sveriges geografiska läge än mer skulle öka vårt avstånd till övriga världen och dess marknader.

Kort sagt en Svensk flygskatt skulle få allvarliga negativa konsekvenser: Färre flyglinjer, nedlagda flygplatser, förlorade jobb, försämrad konkurrenskraft och ytterligare centralisering av näringslivet till storstadsregionerna.

Analysföretaget WSP pekar på att en svensk flygskatt riskerar 10 000 jobb och över 5 miljarder i förlorad tillväxt – redan det första året. Länder som har infört flygskatter har sett sin tillgänglighet försämras. Holland avskaffade sin flygskatt efter bara ett år.

Trots detta pågår nu en statlig utredning i Sverige om en nationell flygskatt. Utredningens uppdrag är att svara på hur skatten bör utformas, inte om det är en effektiv klimatpolitik.

Sveriges andel av de globala koldioxidutsläppen är 0,1 procent. Av den andelen står det svenska flyget för cirka 5 procent. Inom EU omfattas flyget redan av ett system för handel med utsläppsrätter. Flyget ingår på så sätt under det europeiska ”taket” för utsläpp, som sänks för varje år.

Så sent som i oktober enades världens regeringar i FNs flygorganisation ICAO om ett ekonomiskt styrmedel för flygets klimatpåverkan som sätter ett tak för framtida utsläpp från internationellt flyg. Regelverken och strategier för att minska flygets klimatutsläpp finns således på plats.

Om utsläppen från flyget minskar i Sverige skapas ett lika stort utsläppsutrymme någon annanstans i EU – eftersom det finns ett gemensamt EU-tak för utsläppen – eller globalt, eftersom det finns ett globalt tak på utsläppen. Klimatnyttan med en svensk flygskatt är därmed noll. Ja du läste rätt! Noll=0

Om man på allvar vill minska flygets miljöpåverkan behövs globala lösningar och satsningar på forskning och innovation. Sverige är ledande inom både flygteknik och miljöteknik. En flygskatt stimulerar inte till fortsatt utveckling av dessa områden i Sverige.

Det är anmärkningsvärt att utredningen ens har tillsatts. Dels avskräcker erfarenheterna från andra länder, men framförallt att den motiveras av klimatskäl. Det faktum att flyget redan omfattas av EUs tak för utsläpp, i kombination med det globala klimatavtalet gör det obegripligt.

Frågan är nu om vår regering vill lyssna? Vad blir nästa berg för företagsamheten?

Skatter
Skriven avKristin Lahed
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist