NYHET3 september 2018

Att föra ekonomin i hamn

Ska Sverige upprätthålla sin konkurrenskraft och nå sina miljömål krävs bättre hamneffektivitet. Det var panelisterna rörande överens om när Svensk Sjöfart och Skogsindustrierna arrangerade seminarium i ämnet.

Pia Nilsson, Magnus Svensson, Karolina Boholm var alla eniga om att en bättre hamneffektivitet behövs.Foto: Tony Gunnarsson

Inledde gjorde Karolina Boholm, transportpolitisk talesperson på Skogsindustrierna, som presenterade en ny undersökning gjord av ISEA & Triathlon group. I den framkom att Svensk Sjöfarts medlemmar upplever att de hamnrelaterade kostnaderna är högre i Sverige än i andra länder och att hela 60 procent av de totala kostnaderna för inlands- och kustsjöfart är hamnrelaterade. För att förbättra svensk sjöfarts konkurrenskraft är det främst tre saker som skulle kunna hjälpa till, berättade Karolina Boholm.

- Ett bättre nyttjande av hamnens kapacitet måste till, genom längre öppettider. Sjöfarten går dygnet runt, men inte svenska hamnar.

- Jämfört med många andra länder är avgifterna till staten höga, så om Sjöfartsverket fick mer pengar skulle farledsavgifterna kunna sänkas, för att förbättra företagens förutsättningar att ställa om transporterna. I Finland har man sänkt avgifterna för att stimulera sjöfarten, men i Sverige har vi gått åt andra hållet.

- Hamntarifferna är idag väldigt svåröverblickade. En tydligare transparens skulle göra det lättare att jämföra och effektivisera.

Pia Nilsson, ordförande för Socialdemokraterna i Västmanland tillika ledamot i riksdagens trafikutskott, menade att hamnarna har glömts bort i ambitionen att flytta över till sjötransporter.

- Det krävs ett större samarbete mellan hamnarna och vi måste satsa på fler hamnar. Alla satsningar kan inte riktas mot den stora hamnen i Göteborg, utan även andra såsom Västerås och Köping.

Magnus Svensson på SCA instämde och adderade en annan synpunkt:

- De nya bullerreglerna slår hårt mot svenska hamnar och förstör på många håll möjligheten till dygnet runt-öppet.

Avslutningsvis pekade Christine Hanefalk, branschchef för Sveriges hamnar, på kostnaden för arbete.

- Att godshanteringen är så dyr i Sverige beror bland annat på att den är så arbetsintensiv. Vi har höga arbetskraftskostnader i Sverige. Det krävs modernare kollektivavtal som möjliggör bemanning dygnet runt.

Infrastruktur
Skriven avTony Gunnarsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist