Ska Sverige upprätthålla sin konkurrenskraft och nå sina miljömål krävs bättre hamneffektivitet. Det var panelisterna rörande överens om när Svensk Sjöfart och Skogsindustrierna arrangerade seminarium i ämnet.
Inledde gjorde Karolina Boholm, transportpolitisk talesperson på Skogsindustrierna, som presenterade en ny undersökning gjord av ISEA & Triathlon group. I den framkom att Svensk Sjöfarts medlemmar upplever att de hamnrelaterade kostnaderna är högre i Sverige än i andra länder och att hela 60 procent av de totala kostnaderna för inlands- och kustsjöfart är hamnrelaterade. För att förbättra svensk sjöfarts konkurrenskraft är det främst tre saker som skulle kunna hjälpa till, berättade Karolina Boholm.
- Ett bättre nyttjande av hamnens kapacitet måste till, genom längre öppettider. Sjöfarten går dygnet runt, men inte svenska hamnar.
- Jämfört med många andra länder är avgifterna till staten höga, så om Sjöfartsverket fick mer pengar skulle farledsavgifterna kunna sänkas, för att förbättra företagens förutsättningar att ställa om transporterna. I Finland har man sänkt avgifterna för att stimulera sjöfarten, men i Sverige har vi gått åt andra hållet.
- Hamntarifferna är idag väldigt svåröverblickade. En tydligare transparens skulle göra det lättare att jämföra och effektivisera.
Pia Nilsson, ordförande för Socialdemokraterna i Västmanland tillika ledamot i riksdagens trafikutskott, menade att hamnarna har glömts bort i ambitionen att flytta över till sjötransporter.
- Det krävs ett större samarbete mellan hamnarna och vi måste satsa på fler hamnar. Alla satsningar kan inte riktas mot den stora hamnen i Göteborg, utan även andra såsom Västerås och Köping.
Magnus Svensson på SCA instämde och adderade en annan synpunkt:
- De nya bullerreglerna slår hårt mot svenska hamnar och förstör på många håll möjligheten till dygnet runt-öppet.
Avslutningsvis pekade Christine Hanefalk, branschchef för Sveriges hamnar, på kostnaden för arbete.
- Att godshanteringen är så dyr i Sverige beror bland annat på att den är så arbetsintensiv. Vi har höga arbetskraftskostnader i Sverige. Det krävs modernare kollektivavtal som möjliggör bemanning dygnet runt.
Infrastruktur