NYHET17 oktober 2016

Branschen är för många ett avstamp in i yrkeslivet

Jan Lundström driver sedan många år tillbaka Strike Event i Västerås. Jan ser många positiva delar men eventbraschen, men också en del utmaningar.

Foto: Susanna Hellberg

Hur är det att vara företagare i eventbranschen?

- Det är väldigt roligt att vara eventföretagare. Det är härligt att få leverera en positiv anda till våra gäster och folk är glada när de är här. Vi har många olika typer av gäster, allt från barnkalas till stora företagsevent. Som säkert de flesta företagare som serverar mat satsar vi stenhårt på att maten ska hålla hög kvalité och att vi använder bra råvaror. Men en av våra största tillgångar är också personalen.

Jan Lundberg berättar att det är relativt hög omsättning av anställa eftersom många som jobbar inom branschen ser jobbet som ett avstamp i livet, ett ställe att jobba extra när man studerar exempelvis. Det är positivt att ha extrapersonal, eftersom behovet av personal ser olika ut olika dagar och tidpunkter. Han menar också att det även finns de som satsar hårt för att ta sig fram, och de personerna måste han som företagare särskilt måna om. Det är viktigt att också kunna erbjuda arbetstillfällen dagtid, där särskilt luncherna spelar så stor roll.

- Vi tjänar inte särskilt mycket pengar på att servera lunch. Vi kan vara glada om det går plus minus noll. Luncherna är dock viktiga att ha för att kunna ge våra anställda arbetspass på dagtid, något som särskilt är viktigt när anställda har familj. Jag tror att de som bara har kvällsöppet har svårt att behålla personal en längre tid.

Jan Lundberg nämner också att det var tråkigt att arbetsgivaravgiften för unga höjdes igen. När den var lägre tittade han efter att anställa unga för att kunna hålla nere sina egna kostnader, samtidigt som unga personer kunde få in en fot på arbetsmarknaden.

- Nu funkar det ju inte längre, jag tittar bara på erfarenhet numera när jag ska anställa.

I huvudsak menar Jan att det är positivt att vara företagare i Västerås. Han tycker att han har en bra dialog med kommunen. Något som de gärna får utveckla är att ha fler event i staden. Kulturnatten 17 september var oerhört välkommet och det är kul när folk kommer ut på stan.

I stort tycker Jan att även avdragsrätten för företags representationskostnader kan bli högre. Han har haft chansen att tala med bland annat Moderaternas partiledare Anna Kinberg Batra för något år sedan när hon var på besök. Jan tror det kan gynna många företag inom eventbranschen om fler företag har rätt att få dra sin representation som kostnad i företaget, för dagens nivå täcker knappt en lunch. Företagsevent är en av grunderna i Jans verksamhet.

Susanna Hellberg

EntreprenörskapArbetsmarknad
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist