Poliskontroll av tung trafik
Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Man silar mygg och sväljer kameler. De riktigt farliga transporterna borde kontrolleras och klampas, men de fullutbildade trafikpoliser som kan kontrollera tung trafik har minskat, vilket möjliggör för åkerier från hela Europa att kringgå EU-bestämmelserna gällande exempelvis cabotage menar Bengt Södersten.

Fuskarna kommer undan i transportbranschen

NYHET Publicerad

RÄTTSVÄSENDET På Söderstens åkeri är de besvikna på hur svenskt rättsväsende hanterar transportnäringen. Ägarfamiljen Södersten menar att vi i Sverige har en alltför rigid hantering av lagstiftningen gällande exempelvis kör- och vilotider samt att man inte kommer åt de verkliga problemen.

Bengt Södersten

"Nu gör man alla till brottslingar. Man borde i stället titta efter systematik och uppsåt", säger Bengt Södersten.

Foto: Tony Gunnarsson
Göran Södersten

Göran Södersten

Foto: Tony Gunnarsson
Anders Josephsson

Anders Josephsson, Transportföretagen

– Det är böter på allt. En förare stannade och tog rast och en mamma kom och bad honom flytta på sig för att hon skulle komma in med sitt barn till förskolan. Han blev tvungen att bryta sin rast och det kostade 3000 kronor. Det betalade jag ur min pension, för jag vill inte att våra anställda ska behöva betala för att jobba, säger grundaren Bengt Södersten.

Han är inte kritisk mot reglering av överlast i sig, utan tycker att det är viktigt att det finns. Däremot tycker han att kontrollerna måste utföras med större förnuft.

– Nu gör man alla till brottslingar. Man borde i stället titta efter systematik och uppsåt. Det är de som kör dygnet runt som borde hållas efter, att vi åker på stora böter för sådana småsaker är rena dumheter.

Han menar att de verkligt oseriösa åkarna som systematiskt kör under olagliga villkor kommer undan i dagens kontrollsystem. Man silar mygg och sväljer kameler. De riktigt farliga transporterna borde kontrolleras och klampas, men de fullutbildade trafikpoliser som kan kontrollera tung trafik har minskat, vilket möjliggör för åkerier från hela Europa att kringgå EU-bestämmelserna gällande exempelvis cabotage.

Fokus hamnar på mindre förseelser. Polisen har helt enkelt inte kapacitet att hantera de grövre överträdelserna till följd av både resursbrist och att klampning, cabotage- och kombidirektiven är så krångliga och många gånger överlappar varandra, vilket gör det svårt att tillämpa reglerna. Detta minskar förutsättningarna för en fri och sund konkurrens inom EU.

Bengt Södersten menar dessutom att man som transportföretagare i Sverige är rättslös, då vissa ärenden inte går att överklaga. Detta kan illustreras med ett fall som Söderstens själva drivit ända upp i EU-domstolen.

– Vår chaufför blev vägd av polisen i Avesta, och vågen visade cirka 10 ton för mycket, varför detta blev rapporterat. Det hela visade sig dock vara felaktigt enligt mätaren vid Fors Pappersbruk, så vi gick till rättegång. Rätten gick på virkesmätarens uppgifter och friade både mig som ägare till fordonet och chauffören, då han lastat efter Skogsstyrelsens tabell. Trots detta så fick åkeriet betala en överlastavgift på 32 800 kronor för ett överlass som inte fanns. Vi överklagade ända upp till EU-domstolen i Strasbourg, som tyvärr ej tog upp ärendet, varvid det blev laga kraft i beslutet.

En branschtidning skrev vid tiden att det var i ”ett i laga ordning beslutat övergrepp”.

– Karin Falkmer (M) tog upp lagen i Riksdagen, men lagändringsförslaget blev nedröstat, så denna orättvisa lag gäller fortfarande, och som företagare är man därmed i praktiken rättslös.

Anders Josephsson, näringspolitisk expert på Transportföretagen, har förståelse för Söderstens reaktion.

– Vi förstår att det skapar frustration när seriösa åkerier som vill göra rätt upplever att det är de som ”åker dit” medan de som regelmässigt bryter mot lagar och regler för att tillskansa sig konkurrensfördelar anses hamna under radarn.

De driver nu på för en fortsatt förändring av regelverken.

– Vi måste exempelvis få ett mer verklighetsanpassat och mindre fyrkantigt regelverk kring tillsyn av kör- och vilotiderna. Det har skett förändringar under 2018 som innebär sänkt sanktionsavgift för mindre allvarliga förseelser och också möjlighet att helt friskriva från sanktionsavgift. Det välkomnar vi och det måste nu få genomslag i tillsynen. Sannolikt behöver det ske ytterligare förändringar av sanktionsavgiftssystemet av kör- och vilotidsregelverket för att inte på sikt legitimiteten för tillsynsverksamheten och ytterst lagstiftningen ska raseras.

Söderstens har dock även på andra sätt fått känna av polisbristen. Nyligen utsattes företaget för både urkundsförfalskning och grovt bedrägeri av en gärningsman i huvudstaden. Bland annat har denne förfalskat vd Göran Söderstens anteckning, skrivit ut en fullmakt att företräda företaget och köpt varor på faktura för tiotusentals kronor. Trots att Söderstens själva lyckades luska ut både personnummer och adress till bedragaren så valde polisen att lägga ned ärendet.

– Signalen blir ju tyvärr att samhället tillåter sådana bedragare härja. De åker ju aldrig fast, avslutar Göran Södersten.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Sänk bränsleskatten, Lövin!

DEBATT "Ska Sverige fortsatt stå sig konkurrenskraftigt och starkt i tider av ökad internationell konkurrens, så bör vi undvika att överbeskatta vårt transportberoende näringsliv. Liksom att mjölka de svenska hushållens hårt skuldsatta och ansträngda ekonomier ännu mer. Snarare bör skatten begränsas till att kompensera för bränsleförbrukningens miljöeffekter. Bränsleskatten bör inte höjas mer, den bör sänkas." Det skriver Tony Gunnarsson, Svenskt Näringsliv i denna debattartikel.
NYHET Publicerad:

Ett extremt år för bönderna

GRÖNA NÄRINGAR "Vi kommer från ett extremt år med torka, skogsbränder, vargattacker och äganderättsattacker", konstaterade LRFs förbundsordförande och mjölkbonde Palle Borgström vid LRF Mälardalens regionstämma tidigare i veckan och menade att även detta år har börjat dramatiskt med stormen Alfrida och debatten om hot mot bönder.
NYHET Publicerad:

Västmanland har landets lägsta andel kvinnliga företagare

FÖRETAGSAMHETEN Andelen kvinnor som blev företagsamma i Sverige under 2018 sjunker jämfört med tidigare år och är nu den lägsta nivån sedan mätningarna påbörjades. Det visar Svenskt Näringslivs undersökning Företagsamheten 2019 som presenterades den 7 mars.
NYHET Publicerad:

Sala är Västmanlands mest företagsamma kommun

FÖRETAGSAMHETEN Idag presenterar Svenskt Näringsliv sin årliga mätning av företagsamheten. Den visar visserligen att Västmanland fortsatt har lägst företagsamhet i Sverige, men också att företagsamheten i länet trots allt växer något och når en ny toppnotering på 9,8 procent. Länets högsta företagsamhet finns i Sala.
NYHET Publicerad:

Markköp gick i stöpet efter politisk kovändning

FÖRETAGSKLIMAT Företagaren Robert Svensson vill expandera på kommunal mark. Första beskedet är att området är ”bokat” för hans räkning. Därefter gör kommunen en kovändning och meddelar att de aldrig gett honom ett löfte att köpa marken. "Jag ifrågasätter varför de inte vill ge oss tillstånd för det vi kommit överens om", säger han.
NYHET Publicerad:

Höga avgifter från IVO drabbar assistansföretag

VÄLFÄRD Nu blir det dyrare att driva assistansföretag. Inspektionen för vård och omsorg har infört nya höga avgifter, som drabbar företag i hela landet. "Vi får ingenting för de här pengarna", säger Tony Blomqvist, som driver Personstöd Mälardalen.
NYHET Publicerad:

Populärt besöksmål i fara

Det har aldrig gått bättre för Per och Pauline Vidlunds fiske- och caféverksamhet ute på Ängsö. Ändå kan de komma att tvingas avveckla en stor del av verksamheten på grund av vad de upplever vara Westmannastiftelsen svala intresse för det blomstrande turistmålet. ”Känslan är att vi upplevs ta för mycket plats,” säger Pauline Vidlund, ägare till Ängsö Fisk.
NYHET Publicerad:

Att vara sin egen lyckas smed

KOMMENTAR Både en och annan skolungdom har nog under den senaste tiden våndats över sitt gymnasieval. Funderingar kring vad jag vill bli när jag blir stor är inte alltid de enklaste men bland de viktigaste.
NYHET Publicerad:

"Fri konkurrens i butikshyllan, men inte på vägen dit"

FÖRETAGSKLIMAT Johan Matsanders driver sedan 2013 företaget Färna Odlingar, en företagarresa som hittills inte varit alldeles enkel, då dåliga politiska förutsättningar drabbar det svenska jordbruket hårt. "Att vi har fler och andra regler än våra grannländer gör det svårt för svenska producenter att konkurrera. Vi har fri konkurrens i butikshyllan, men inte på vägen dit" menar han.
NYHET Publicerad:

Tråkig inställning till företagare i Sverige

FÖRETAGSKLIMAT Multientreprenörerna Marnix Bijl och Joyce Goes sålde år 2009 sitt HR-konsultbolag, som då hade nio anställda, i det tätbefolkade Nederländerna, för att i stället flytta till den svenska landsbygden och bli småföretagare. Som sådana har de prisats både som årets företagare och årets mest innovativa företag. Idag har de sin bas i byn Färna i Skinnskattebergs kommun.
NYHET Publicerad:

Tydlighet avgörande för transportbranschens miljöarbete

TRANSPORT Våra transporters påverkan på miljön är ett ständigt aktuellt politiskt samtalsämne. Även inom branschen ligger stort fokus på hållbarhetsarbetet. Det vill Anna Grönlund, vice vd på Sveriges Bussföretag, lyfta fram. Samtidigt har de redan kommit långt, menar hon. Redan i dag körs 80 procent av bussarna på förnybara drivmedel.
NYHET Publicerad:

"Vi vill ha långsiktiga arrenden"

HALLÅ DÄR Lars Andersson från Skultuna, som bedriver växtodling och uppfödning av köttdjur på Frövi gård utanför Skultuna, du är även nyvald ordförande för Sveriges Jordbruksarrendatorer. Vilka anser du är de viktigaste frågorna för Sveriges Jordbruksarrendatorer?
NYHET Publicerad:

Med bussen in i framtiden

TRANSPORT Det kommer att krävas tusentals nya bussförare i framtiden, trots utveckling mot självkörande bussar. Det menar Anna Grönlund, vice vd på Sveriges Bussföretag, ett förbund inom Transportföretagen. Organisationen beslutade 2016 att genomföra en framtidsstudie. Resultatet är rapporten ”Vår väg vidare” som analyserar bussens framtid till 2030.
NYHET Publicerad:

Delegering, tillit och tydlighet är ledord i Annelis ledarskap

HALLÅ DÄR Anneli Angeling, VD på Frontit, som nyligen utsågs till årets VD, i kategorin medelstora företag! Varför tror du att du vann? Vilka är dina bästa egenskaper som ledare?
NYHET Publicerad:

Skatten på sjukvårdsförsäkringar bör slopas

GÄSTKRÖNIKA "Politiker som säger sig vilja minska sjuktalen och belöna arbetsgivare som tar hälsoansvar borde visa det i handling. Oavsett vilka partier som bildar regering så finns det en majoritet i riksdagen som säger sig vilja avskaffa förmånsbeskattningen. Kommande regering borde ta tillfället i akt och slopa förmånsbeskattningen så snart som möjligt." Det skriver Adam Rydström vid tankesmedjan Den Nya Välfärden i denna gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Nya kompetenskrav i transportbranschen

GÄSTKRÖNIKA Tjänsterna i transportsektorn kommer inte att bli färre, men de kommer att förändras. Det är en av slutsatserna i rapporten ”Kompetensförsörjning när transportsektorn digitaliseras”, som här sammanfattas av Transportföretagens Shashika Sellgren.
NYHET Publicerad:

Mentorer och reformer behövs för unga företagare

UNG FÖRETAGSAMHET Ung Företagsamhet i Västmanland slår rekord på rekord. Sedan 2016 har antalet elever som driver UF-företag ökat lavinartat. Och i takt med att det blir allt fler UF-elever ökar också behovet av fler företag som kan engagera sig som partners och mentorer, berättar Johan Eliases, regionchef på Ung Företagsamhet i Västmanland.
NYHET Publicerad:

Drag kring Kungsörs företagsklimat

NÄRINGSLIVSTRATEGI Kungsörs kommun har klättrat 89 steg på kommunrankingen de senaste två åren, med ett ordentligt kliv på 68 placeringar sedan i fjol. Det gör Kungsör till den sjunde bästa klättraren 2018. ”Vi har haft ett medvetet fokus”, säger kommundirektören Claes-Urban Boström.
NYHET Publicerad:

Svenskt Näringslivs VD besökte Västerås

FÖRETAGSKLIMAT Förbättrad kompetensförsörjning, ökad flexibilitet på arbetsmarknaden och ökad rättssäkerhet i tillståndsgivning och tillsyn av regelefterlevnad, tre områden som Svenskt Näringslivs nye vd Jan-Olof Jacke kommer att ha som huvudfokus. Även behovet av tryggad energiförsörjning, bättre förutsättningar för unga entreprenörer och EU:s betydelse för exporten är aktuella frågor han vill lyfta högre upp på agendan. Nyligen träffade ett tjugotal västmanländska företag över en långlunch för att diskutera dessa frågor.
NYHET Publicerad:

Här är utlandsfödda och funktionshindrade välkomna

INTEGRATION Distriktssköterskegruppen Q-ra i Västerås anställer utlandsfödda och personer med funktionshinder. Med vissa individuella anpassningar gör de ett riktigt bra jobb, enligt vd:n Mansour Nozhatzadeh. ”De utstrålar en enorm stolthet när de arbetar”, säger han.