Poliskontroll av tung trafik
Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Man silar mygg och sväljer kameler. De riktigt farliga transporterna borde kontrolleras och klampas, men de fullutbildade trafikpoliser som kan kontrollera tung trafik har minskat, vilket möjliggör för åkerier från hela Europa att kringgå EU-bestämmelserna gällande exempelvis cabotage menar Bengt Södersten.

Fuskarna kommer undan i transportbranschen

NYHET Publicerad

RÄTTSVÄSENDET På Söderstens åkeri är de besvikna på hur svenskt rättsväsende hanterar transportnäringen. Ägarfamiljen Södersten menar att vi i Sverige har en alltför rigid hantering av lagstiftningen gällande exempelvis kör- och vilotider samt att man inte kommer åt de verkliga problemen.

Bengt Södersten

"Nu gör man alla till brottslingar. Man borde i stället titta efter systematik och uppsåt", säger Bengt Södersten.

Foto: Tony Gunnarsson
Göran Södersten

Göran Södersten

Foto: Tony Gunnarsson
Anders Josephsson

Anders Josephsson, Transportföretagen

– Det är böter på allt. En förare stannade och tog rast och en mamma kom och bad honom flytta på sig för att hon skulle komma in med sitt barn till förskolan. Han blev tvungen att bryta sin rast och det kostade 3000 kronor. Det betalade jag ur min pension, för jag vill inte att våra anställda ska behöva betala för att jobba, säger grundaren Bengt Södersten.

Han är inte kritisk mot reglering av överlast i sig, utan tycker att det är viktigt att det finns. Däremot tycker han att kontrollerna måste utföras med större förnuft.

– Nu gör man alla till brottslingar. Man borde i stället titta efter systematik och uppsåt. Det är de som kör dygnet runt som borde hållas efter, att vi åker på stora böter för sådana småsaker är rena dumheter.

Han menar att de verkligt oseriösa åkarna som systematiskt kör under olagliga villkor kommer undan i dagens kontrollsystem. Man silar mygg och sväljer kameler. De riktigt farliga transporterna borde kontrolleras och klampas, men de fullutbildade trafikpoliser som kan kontrollera tung trafik har minskat, vilket möjliggör för åkerier från hela Europa att kringgå EU-bestämmelserna gällande exempelvis cabotage.

Fokus hamnar på mindre förseelser. Polisen har helt enkelt inte kapacitet att hantera de grövre överträdelserna till följd av både resursbrist och att klampning, cabotage- och kombidirektiven är så krångliga och många gånger överlappar varandra, vilket gör det svårt att tillämpa reglerna. Detta minskar förutsättningarna för en fri och sund konkurrens inom EU.

Bengt Södersten menar dessutom att man som transportföretagare i Sverige är rättslös, då vissa ärenden inte går att överklaga. Detta kan illustreras med ett fall som Söderstens själva drivit ända upp i EU-domstolen.

– Vår chaufför blev vägd av polisen i Avesta, och vågen visade cirka 10 ton för mycket, varför detta blev rapporterat. Det hela visade sig dock vara felaktigt enligt mätaren vid Fors Pappersbruk, så vi gick till rättegång. Rätten gick på virkesmätarens uppgifter och friade både mig som ägare till fordonet och chauffören, då han lastat efter Skogsstyrelsens tabell. Trots detta så fick åkeriet betala en överlastavgift på 32 800 kronor för ett överlass som inte fanns. Vi överklagade ända upp till EU-domstolen i Strasbourg, som tyvärr ej tog upp ärendet, varvid det blev laga kraft i beslutet.

En branschtidning skrev vid tiden att det var i ”ett i laga ordning beslutat övergrepp”.

– Karin Falkmer (M) tog upp lagen i Riksdagen, men lagändringsförslaget blev nedröstat, så denna orättvisa lag gäller fortfarande, och som företagare är man därmed i praktiken rättslös.

Anders Josephsson, näringspolitisk expert på Transportföretagen, har förståelse för Söderstens reaktion.

– Vi förstår att det skapar frustration när seriösa åkerier som vill göra rätt upplever att det är de som ”åker dit” medan de som regelmässigt bryter mot lagar och regler för att tillskansa sig konkurrensfördelar anses hamna under radarn.

De driver nu på för en fortsatt förändring av regelverken.

– Vi måste exempelvis få ett mer verklighetsanpassat och mindre fyrkantigt regelverk kring tillsyn av kör- och vilotiderna. Det har skett förändringar under 2018 som innebär sänkt sanktionsavgift för mindre allvarliga förseelser och också möjlighet att helt friskriva från sanktionsavgift. Det välkomnar vi och det måste nu få genomslag i tillsynen. Sannolikt behöver det ske ytterligare förändringar av sanktionsavgiftssystemet av kör- och vilotidsregelverket för att inte på sikt legitimiteten för tillsynsverksamheten och ytterst lagstiftningen ska raseras.

Söderstens har dock även på andra sätt fått känna av polisbristen. Nyligen utsattes företaget för både urkundsförfalskning och grovt bedrägeri av en gärningsman i huvudstaden. Bland annat har denne förfalskat vd Göran Söderstens anteckning, skrivit ut en fullmakt att företräda företaget och köpt varor på faktura för tiotusentals kronor. Trots att Söderstens själva lyckades luska ut både personnummer och adress till bedragaren så valde polisen att lägga ned ärendet.

– Signalen blir ju tyvärr att samhället tillåter sådana bedragare härja. De åker ju aldrig fast, avslutar Göran Södersten.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Höga skatter drabbar landsbygdsföretag

FÖRETAGSKLIMAT Söderstens åkeri och verkstad sysselsätter 17 personer på landsbygden i Skinnskattebergs kommun. Men som transportföretag på landsbygden är de höga skatterna och avgifterna ett hinder för fortsatt utveckling. "Företagen måste ges utrymme att kunna frodas, utan att kvävas av för mycket bördor i form av regler och skatter. Det är receptet för en levande landsbygd", menar Göran Södersten, vd på företaget.
NYHET Publicerad:

Fuskarna kommer undan i transportbranschen

RÄTTSVÄSENDET På Söderstens åkeri är de besvikna på hur svenskt rättsväsende hanterar transportnäringen. Ägarfamiljen Södersten menar att vi i Sverige har en alltför rigid hantering av lagstiftningen gällande exempelvis kör- och vilotider samt att man inte kommer åt de verkliga problemen. "Nu gör man alla till brottslingar. Man borde i stället titta efter systematik och uppsåt. Det är de som kör dygnet runt som borde hållas efter, att vi åker på stora böter för sådana småsaker är rena dumheter", säger Bengt Södersten.
NYHET Publicerad:

"Syftet är att inspirera kommunerna"

INSPIRATIONSDAGARNA Sedan några år tillbaka bjuder Svenskt Näringsliv in alla Sveriges kommuner till inspirationsdagar för att prata om det lokala företagsklimatet. "Det som händer under dagarna ska ge nytta i hemmakommunen", säger Daniel Andersson, nationell projektledare för inspirationsdagarna.
NYHET Publicerad:

Att leda en mångkulturell arbetsplats

ARBETSGIVARDAGEN Hur botar man kompetensbrist samtidigt som man jobbar för integrationen i samhället? Under Arbetsgivardagen i Västerås berättade Charlie Eldh, VD för Flens Byggelement, om sin resa när han anställde nyanlända i sin fabrik i Flen för några år sedan.
NYHET Publicerad:

I spåren av #metoo – vilket ansvar har du som arbetsgivare

ARBETSGIVARDAGEN #metoo är fortfarande aktuellt, i alla branscher. Det blir allt viktigare att fokusera på det förebyggande arbetet, men också att veta hur man som arbetsgivare ska hantera en situation när sexuella trakasserier förekommer på arbetsplatsen. Lina Tidell, arbetsrättsjurist på Visita, höll under förra veckans Arbetsgivardag i Västerås en viktig föreläsning om spåren av #metoo i näringslivet.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivardagen - Om konsten att vara arbetsgivare

ARBETSGIVARDAGEN I tisdags gick Svenskt Näringslivs arbetsgivardag av stapeln. Denna gången fylldes Aros Congress i Västerås av arbetsgivare som tog chansen att informeras och inspireras. Vad innebär den nya vårdskatten? Hur leder man en mångkulturell arbetsplats? Hur hanterar man digitaliseringen? Eller, hur kan man som företagare hjälpa unga hitta rätt väg in i framtidens arbetsliv? Under dagen erbjöds en välfylld agenda med seminarier som behandlade flera av de aktuella frågor dagens arbetsgivare möter.
NYHET Publicerad:

Full fart på tillväxtföretaget Telliq

ENTREPRENÖRSKAP Arboga- och Örebrobaserade Telliq har växt snabbt senaste åren och tillväxtresan fortsätter. Nu gäller det för företaget att hitta fler nyfikna medarbetare för sin fortsatta utveckling över hela världen. "Det är världens drag här med puls hela tiden", säger Jörgen Vegraeus, marknadschef.
NYHET Publicerad:

Ett skutt uppåt för Västmanland

FÖRETAGSKLIMAT Sju kommuner klättrar, en står still och två kommuner tappar, det visar Svenskt Näringslivs företagsklimatranking som presenterades på tisdagen. Bland de glädjande nyheterna kan noteras Skinnskattebergs och Kungsörs fantastiska klättringar på 85 respektive 68 placeringar. Även Sala och Norberg tar kliv framåt och förbättrar sina placeringar.
NYHET Publicerad:

Årets klättrare: Skinnskatteberg

FÖRETAGSKLIMAT Jätteskuttet från plats 281 förra året till plats 196 i år gör Skinnskattebergs kommun till årets klättrare i Västmanlands län i rankingen över kommunernas företagsklimat. Det betyder också att Skinnskatteberg har tredje största förbättring i hela Sverige.
NYHET Publicerad:

”Entreprenörerna skapar framtidens jobb”

HALLÅ DÄR Tove Åkerman Stenman, vd på Supportföretaget TMJ Group i Köping. Vad har varit bäst och sämst för dig som företagare under den senaste mandatperioden?
NYHET Publicerad:

Näringslivspolitik spelar roll

KOMMENTAR Vi kan nu lägga ytterligare en valrörelse bakom oss. Ett val som i skrivande stund lämnat fler frågetecken än svar. Spelet och förhandlingen om vem som tar vem och vilken som slutligen blir herre på täppan för de kommande fyra åren har precis börjat.
NYHET Publicerad:

”Det är vi som skapar jobben – inte politikerna!”

HALLÅ DÄR Carina Kandell, VD på Förskolan Emilia i Västerås. Emilia AB är en fristående förskola som finns på tre platser i Västerås kommun. Hur har du upplevt den senaste mandatperioden som företagare?
NYHET Publicerad:

”Konkurrenskraftig svensk industri är förutsättningen för välstånd och välfärd”

HALLÅ DÄR Klas Wåhlberg, VD för Teknikföretagen, en organisation för företag inom industrin. Vad har, ur Teknikföretagens perspektiv, varit bäst respektive sämst under mandatperioden?
NYHET Publicerad:

Skogsfonder – nej tack

ÄGANDERÄTT Häromdagen rapporterade tidningen Entreprenör om den nya ESO-rapport där det föreslås att skogsägarna ska betala in pengar till en fond i samband med inlevererat virke. En fond som sedan ska användas för att staten ska ha råd att tvångsinlösa skogsmark. Thomas Claesson, ordförande för Mellanskog Västmanland, dömer ut förslaget. "Det är en absurd tanke att skogsägarna själva ska betala för statens intrång på deras mark. Det här visar återigen att äganderätten inte respekteras."
NYHET Publicerad:

På jakt efter bättre viltpolitik

REGLER Svenska Jägareförbundet Västmanland och deras vice ordförande Carl Schartau hoppas att fler ska engagera sig i jaktliga frågor. "På så sätt ökar också förståelsen för naturen och landsbygden", säger han och menar att jakt handlar om viktiga saker som att bruka naturen, reglera viltstammar och skaffa hållbar mat.
NYHET Publicerad:

"När Petter Stordalen hörde av sig förstod vi att vi har något bra på gång"

ENTREPRENÖRSKAP Digiwise är ett ungt företag som ägs och drivs av Sonny Eriksson och Lucas Andersson i Västerås. Digiwise en digital byrå som hjälper andra företag att lyckas online. De är certifierade Google Partners och arbetar med affärsdrivande marknadsföring och med Google, Facebook samt Instagram som tyngdpunkt. Vi fick en pratstund med Sonny Eriksson.
NYHET Publicerad:

Ge sjöfarten mer fart!

Det finns stora förhoppningar gällande svensk sjöfart. Politikerna vill flytta över transporterna till vattnet av miljö- och säkerhetsskäl. Men ska det lyckas så måste branschen få bättre förutsättningar, det menar Rikard Engström på Svensk Sjöfart.
NYHET Publicerad:

Stölder drabbar Ica i Skinnskatteberg

FÖRETAGSKLIMAT "Vi trivs med att verka i Skinnskatteberg, men brottsligheten börjar bli ett stort problem", säger Jaana Runeson som tillsammans med sin man Andreas Runeson driver Ica Nära Berghallen i Skinnskatteberg.
NYHET Publicerad:

Sänkta avgifter ska underlätta för småföretagen

HALLÅ DÄR HALLÅ DÄR Ann-Christine From Utterstedt, som kandiderar till riksdagen för Sverigedemokraterna i höstens val. Vi på Svenskt Näringsliv vill veta hur länets riksdagskandidater ser på företagsamhet, entreprenörskap och på villkoren för landets företag
NYHET Publicerad:

Att föra ekonomin i hamn

HAMNEFFEKTIVITET Ska Sverige upprätthålla sin konkurrenskraft och nå sina miljömål krävs bättre hamneffektivitet. Det var panelisterna rörande överens om när Svensk Sjöfart och Skogsindustrierna arrangerade seminarium i ämnet.