Det finns stora förhoppningar gällande svensk sjöfart. Politikerna vill flytta över transporterna till vattnet av miljö- och säkerhetsskäl. Men ska det lyckas så måste branschen få bättre förutsättningar, det menar Rikard Engström på Svensk Sjöfart.
– Då måste konkurrenskraften bli bättre för de svenska aktörerna. Ser vi på konkurrensnackdelar gentemot andra länder så har vi exempelvis höga kostnader vi betalar till staten för isbrytning, lotsning och farledsavgifter, men även höga hamnkostnader.
De statliga avgifterna gör det dyrt med inlandssjöfart, vilket drabbar transporten och hamnarna vid Mälaren. Rikard Engström menar att det idag borde finnas bättre överflyttningsincitament, så att alla transportslag kan komma till sin rätt.
– Alla transportslag behövs och är beroende av varandra. Jag kan dock tycka att det blir en snedvridning när exempelvis sjöfarten ska betala hamnavgifter, men inte de tåg och lastbilar som kommer till hamnen.
Han anser också att säkerhetsreglerna borde uppdateras för att bättre passa verkligheten. Exempelvis menar han att reglerna borde vara anpassade efter årstid och situation, inte ligga statiskt vid ett worst case-scenario.
– Regelverket är för rigitt. Inte stänger vi av vägar året runt, bara för att det kan bli rejäla snöstormar vintertid? Den flexibilitet som finns på land borde också finnas för sjöfarten. Då skulle Sverige, som har Europas längsta kust, kunna utnyttja potentialen i sjöfarten bättre.
Transport