NYHET29 augusti 2018

Glädje viktigaste ingrediensen för Götlunda Glass

I år är det hela sex år sedan 24e årige Philip Gustafsson tillsammans med sin far kom på idéen om att börja tillverka glass i en fabrik i byn Götlunda mellan Örebro och Arboga. Idéen utvecklades till Götlunda Glass, företaget som tagit Philip Gustafsson till tidningen Företagarens lista över Sveriges 103 främsta unga företagare.

Foto: Sören Karlsson

Idag både tillverkar och levererar de glass, samtidigt som de driver en affär och ett sommarcafé. Totalt har Götlunda Glass 35 anställda med en produktion på 2800 liter glass i veckan!

– Vi mottog fort en bra respons och gensvar, speciellt hos dem i bygden som tyckte det var kul att det hände något i närområdet. Kommande år började vi få förfrågningar om att börja leverera utanför Götlunda, berättar Philip Gustafsson.

Att ha en inre drivkraft kommer man långt med, menar Philip Gustafsson, men den allra viktigaste ingrediensen till framgång tror han är att finna glädje och servicefokus i allt man gör. En av de främsta anledningarna till att företag idag byter leverantör har att göra med frågor som berör just service och relationer, snarare än pris och produkt, därför var det självklart för Philip att Götlunda Glass skulle lägga sitt fokus just där.

– Att allt vi gör ska vara glädjerelaterat är otroligt viktigt och något som genomsyrar allt från tillverkningen till leveransen och servicen i butik. Vi har varit väldigt tydliga med vilken approach vi vill ha mot våra kunder och byggt upp en grund där alla våra anställda är medvetna om våra mål, visioner och värdegrund i företaget. Det jag skulle säga är det allra viktigaste är kundkontakten, det är ofta otroligt avgörande för en liten aktör.

Då Philip Gustafsson endast var 18 år när han startade upp Götlunda glass har lärt sig mycket om hur arbetslivet fungerar genom företagarglasögon. Det har varit utvecklande för honom som person att kunnat realisera sina idéer och att själv ha stor inverkan på de beslut som tas. Philip Gustafsson tycker att fler unga borde våga starta eget och då lägga en tonvikt vid service och relationsbyggande. Det politiska stödet som finns tycker han är bra, vad som är avgörande för att komma igång med företagande är att vara beredd att jobba i med- såväl som motvind.

– Många unga har ofta bra idéer men är inte villiga att lägga ner den tid det tar. När man inser hur mycket arbete det är så ryggar många tillbaka. Jag tror att det finns en rädsla för konkurrensen på marknaden. Från politiskt håll borde man därför visa upp de här siffrorna om hur viktigt det är med relation och service. Det är faktorer som bara handlar om hur mycket man finns till för sina kunder och på vilket sätt man gör det. Om det fungerar bra spelar det ingen roll om man kämpar mot de största företagen i Sverige, det gäller bara att hitta sina egna konkurrensnycklar.

Entreprenörskap
Skriven avEmelie Hägerström
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist