Industrin måste bli bättre på marknadsföring

NYHET Publicerad

LOKALT FÖRETAGSKLIMAT - Sverige har misslyckats med att marknadsföra industrin som en intressant framtidsbransch. Det slår förstås tillbaka mot oss själva nu när vi märker vilken tuff utmaning det är att hitta de rätta medarbetarna. Vi måste bli bättre på marknadsföring. Alldeles för få ungdomar lockas av industrijobb, säger Johan Almhed, vd på Monoflex Nordic AB i Hallstahammar.

Johan Almhed tycker att de höga arbetskraftskostnaderna är ett bekymmer.

Johan Almhed tycker att de höga arbetskraftskostnaderna är ett bekymmer.

Foto: Sören Karlsson

Som ett led i marknadsföringen menar han att det är nödvändigt att industrin anstränger sig för att ytterligare förbättra arbetsmiljön.

- Här ställer ungdomar höga krav som vi måste leva upp till, konstaterar Johan Almhed.

Han pekar på de industritraditioner som finns i Sverige och inte minst i Västmanland.

- Det är strategiskt viktigt att behålla och utveckla kompetensen. Då finns det alla förutsättningar för att industrin ska leva vidare, men vi måste naturligtvis i första hand koncentrera oss på högförädlade produkter.

Någonting som Johan Almhed tycker är bekymmersamt – vid sidan om svårigheterna att rekrytera – är de höga arbetskraftskostnaderna. Han visar den statistik som Teknikföretagen ställt samman och jämför Sverige och Polen.

- I Polen är arbetskraftskostnaderna bara en sjättedel av de svenska. Räddningen för Monoflex är att materialet svarar för en ganska stor del av våra totala kostnader. Det minskar genomslaget för arbetskraftskostnaderna.

Det var Stig Kristensen som startade företaget på 60-talet med husvagnsförsäljning. Så småningom inledde man ett samarbete med Siarr, ett franskt företag för tillverkning av dragkrokar. Under finanskrisen i början av 90-talet störtdök försäljningen av husvagnar och Monoflex valde att satsa helt på tillverkning av dragkrokar.

- Jag har förstått att det krävdes mycket blod, svett och tårar. Företaget kämpade verkligen i motvind, men efter en tid vände det, säger Johan Almhed.

För sju år sedan förvärvades Monoflex av tyska Westfalia, ett företag med en historia tillbaka till 1844 och där den moderna och numera standardiserade dragkroken med en kula på 50 millimeter lanserades 1932.

Civilekonomen Johan Almhed som hade varit ekonomichef på Bahco och vd på GEA-Exos Ventilation i Enköping anställdes som vd för Monoflex Nordic AB 2011. Bolaget har nu 55 anställda i Hallstahammar och sex i Danmark och omsätter ungefär 145 miljoner.

Utveckling och tillverkning av dragkrokar bygger på avancerad teknik och är komplex eftersom varje bilmodell behöver sin unika konstruktion. Kunderna kan delas in i kategorierna bilimportörer, grossister och återförsäljare av bilar. Hälften av dragkrokarna monteras i nya bilar, hälften i begagnade.

- Vår efterfrågan följer bilförsäljningen ganska väl. Det betyder att det här året kommer att bli bättre än förra, säger Johan Almhed.

Som en av konkurrensfördelarna för Monoflex lyfter han fram den gedigna kompetens som finns inom företaget, en kompetens som gör att produkterna håller en hög kvalitet när det gäller sådant som ytbehandling, passform och hållfasthet.

- En annan viktig faktor är vår omfattande lagerhållning. Mer än 10 000 dragkrokar av 850 olika modeller finns i lager för omedelbar leverans, berättar Johan Almhed.

 

Text: Sören Karlsson

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Offentlig upphandling – ett ständigt aktuellt ämne

SOMMARKRÖNIKA "Jag skulle i högre grad vilja se politiker som i valdebatten pratar om inköpsmogna organisationer, som jobbar proaktivt med dialog och som ser företagen som potentiella samarbetspartners och inte motståndare. Jag vill se myndigheter som ställer väl avvägda krav som medför att fler nya, kanske innovativa, företag kan finna den offentliga marknaden, som uppgår till 642 miljarder kronor, intressant". Det skriver Ellen Hausel Heldahl, expert på offentlig upphandling hos Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika
NYHET Publicerad:

Vi vill utveckla världens bästa välfärd

DEBATT "Nu behövs gemensamma tag för höjd kvalitet, mer samverkan och bättre förståelse för hur verksamheterna kan drivas effektivt. Det finns mycket att lära av både privata och offentliga aktörer. Från näringslivets sida har vi många förslag på vad som borde förändras." Det skriver sju välfärdsföretagare i denna gemensamma debattartikel.
NYHET Publicerad:

Vad tycker blivande riksdagsledamöter om företagen?

VALET 2018 Politikerna lovar förbättra villkoren för landets företagare om de blir invalda i riksdagen. Det är kontentan av de svar Svenskt Näringsliv fick när de frågade och tog pulsen på samtliga kandiderande riksdagspolitiker.
NYHET Publicerad:

"Äntligen kan vi fokusera på att ge bästa möjliga välfärdstjänster"

VÄLFÄRD Det höga tonläget och misstroende och myter kring välfärdsföretagare har så klart påverkat relationen och förtroendet mellan oss företagare i välfärdssektorn och politiken det säger Susanne Bennström, vd för Busbolaget i Västerås.
NYHET Publicerad:

Kompetensförsörjning viktigt i Köping

FÖRETAGSKLIMAT "Vår största utmaning är kompetensförsörjningen. Det vi önskar att politikerna kunde göra är dels att jobba nära oss företag för att stärka utbildningarna, men också att göra Köping attraktiv att bo i för utbildade", säger Joakim Sandberg, från företaget Leax som nyligen deltog i dialogmöte om Köpings företagsklimat på Hotell Gillet i Köping.
NYHET Publicerad:

Sala går framåt

FÖRETAGSKLIMAT Den 29:e maj var det glada miner i Sala då Svenskt Näringslivs presenterade årets enkätundersökning av det lokala företagsklimatet för Kommunstyrelsens ledningsutskott. Det framkom att företagen ger högre betyg för kommunen på de flesta punkter jämfört med förra året. Störst var framstegen på viktiga punkter såsom kommunpolitikers attityder, tjänstemännens attityder och tillämpningen av lagar och regler. Detta gladde näringslivschef Mats Hedman.
NYHET Publicerad:

Upp till kamp för äganderätten

ÄGANDERÄTT Företagaren Karl Hedin har fått nog. Nu ryter han tillsammans med tre kollegor ifrån ordentligt. "Staten har ingen rätt att ta skog, utan att ge ersättning. Det får vara nog nu", säger han.
NYHET Publicerad:

Var hamnar Norberg?

FÖRETAGSKLIMAT Det var en engagerad skara som samlades när det drog sig ihop till möte om företagsklimatet i Norberg. Såväl politiker som tjänstemän och företag var på plats och samtalade med Svenskt Näringsliv. Från kommunen var budskapet tydligt: Vi värnar om Norbergs näringsliv och vill utveckla dialogen med företagen.
NYHET Publicerad:

Regelbördan en orsak att företagare ger upp

FÖRETAGSKLIMAT Pia Nilsson (S), riksdagsledamot och ordförande för socialdemokraterna i Västmanland träffade tidigare i veckan inbjudna företagare som fick möjlighet att lyfta viktiga frågor. Regelkrångel, brottslighet och välfärdsföretagande var några av de ämnen som diskuterades.
NYHET Publicerad:

Så kan Västerås frigöra 481 miljoner

DEBATT I debatten kring välfärdsföretagen har det under en längre tid spridits myter i sken av att det är sanningar och fakta, man hänvisar till övervinster och att skattemedel ska gå till välfärdens verksamheter. Men sanningen är den att om kommunerna istället använder sina medel mer effektivt så kan det verkliga skatteläckaget hejdas. Det skriver Kristin Lahed och Anders Morin, Svenskt Näringsliv i denna debattartikel.
NYHET Publicerad:

Mycket kvar att göra i Fagersta

FÖRETAGSKLIMAT Fagersta kommun ökar glädjande nog ett litet betygssteg i årets enkätundersökning om det lokala företagsklimatet. Kommunen har dock en lång väg att gå då Fagersta är bland de kommuner i landet som får lägst betyg. "Vi håller på att utveckla näringslivsfrågorna i kommunen, vi systematiserar och ökar antalet företagsbesök för att få en närmare relation till företagen", säger näringslivschef Lars Fors och hoppas på en resa uppåt i betygsskalan.
NYHET Publicerad:

Filip Sandgren guldmedaljör i plattsättning

YRKES SM WorldSkills Sweden arrangerade mellan den 25 – 28 april Yrkes-SM, där över 300 ungdomar tävlade i 7 kategorier och ett 50-tal yrken fanns representerade. En av guldmedaljörerna är Filip Sandgren 19 år och studerar på Hahrska gymnasiet i Västerås.
NYHET Publicerad:

Kungsör ska ligga i topp!

FÖRETAGSKLIMAT Glad, men inte nöjd. Så sammanfattar Kungsörs kommunchef Claes-Urban Boström årets enkätsvar från kommunens företagare gällande det lokala företagsklimatet. "Kungsör ska ligga i toppskiktet när det kommer till företagsklimatet", säger Claes-Urban.
NYHET Publicerad:

Varför förbättras inte Surahammars företagsklimat?

FÖRETAGSKLIMAT Trots kommunens treåriga projekt”Attraktivt företagsklimat” med mål att förbättra företagsklimatet i kommunen verkar det som om målen ligger långt ifrån hur företagen i kommunen uppfattar sitt företagsklimat. Det visar årets enkätsvar i Svenskt Näringslivs undersökning av kommunens företagsklimat, det sammanfattande omdömet landar på 2.8, vilket är det sämsta i länet.
NYHET Publicerad:

"Kommunen kan göra mycket men inte allt"

FÖRETAGSKLIMAT Bättre dialog mellan företag och kommun det är vad Anders Röhfors moderat kommunalråd i Arboga vill se för att förbättra Arbogas företagsklimat. "Med bättre dialog kommer ökad förståelse för hur företagens och kommunens vardag ser ut" säger Anders.
NYHET Publicerad:

Hallstahammar bäst igen

FÖRETAGSKLIMAT Hallstahammar är bäst i länet igen. Det konstaterade Svenskt Näringslivs regionchef Kristin Lahed under ett möte där hon inför en församlad skara politiker, tjänstemän och företagare presenterade resultatet av årets enkätundersökning om det lokala företagsklimatet. Undersökningen visar att företagen återigen ger Hallstahammar högst sammanfattande omdöme när de betygsätter länets kommuner.
NYHET Publicerad:

Målinriktat arbete bakom förbättrat företagsklimat i Skinnskatteberg

FÖRETAGSKLIMAT Nyligen samlades både företagare och kommunala tjänstemän för att ta del av såväl Svenskt Näringslivs enkätundersökning om det lokala företagsklimatet som information om Sveriges kommuner och landstings mätning av myndighetsutövningen. Det var på många sätt en glädjens dag då Skinnskatteberg gjort ett kraftigt framryck i Svenskt Näringslivs undersökning, där kommuner förbättrat sig markant i företagens ögon.
NYHET Publicerad:

Alexander Skog guldmedaljör i träarbete

YRKES-SM SM WorldSkills Sweden arrangerade mellan den 25 – 27 april Yrkes-SM, där över 300 ungdomar tävlade i 7 kategorier och ett 50-tal yrken fanns representerade. En av guldmedaljörerna är Alexander skog 18 år från Västmanlands Naturbruksgymnasium.
NYHET Publicerad:

Merch Sweden UF är årets UF-företag

UNG FÖRETAGSAMHET För första gången någonsin är Västmanland svenska mästare i Ung Företagsamhet och kommer att representera Sverige i europeiska mästerskapen i Belgrad i juli. Merch Sweden UF från Grillska gymnasiet i Västerås vann först ”Årets Vara” och sedan det mest prestigefyllda priset av dom alla ”Årets UF-företag i Sverige”.
NYHET Publicerad:

Västeråspolitiker tar företagsklimatet på allvar

FÖRETAGSKLIMAT Betyget 3.3 på en sex-gradig skala, det är vad 165 Västeråsföretagare ger stadens företagsklimat. Ett oförändrat betyg jämfört med förra årets enkätundersökning från Svenskt Näringsliv, vilket placerar Västerås strax under Sverigesnittet. Undersökningen presenterades och diskuterades tidigare i veckan med företagare och politiker i Västerås Stad.