Regeringen väljer, trots hård kritik, att gå vidare med den planerade kilometerskatten, berättade flera medier i helgen. I det nya förslaget riktas skatten främst mot trafik på Europavägar, riksvägar och större länsvägar.
Magdalena Andersson (S) talar även om olika skattenivåer i olika delar av landet. Trots att regeringen ompaketerar förslaget så är grundproblematiken densamma: En kilometerskatt på lastbilar slår mot jobb och företagande i hela landet. Det hjälper inte att sminka en gris.
Det går inte att ignorera lastbilens betydelse i ett avlångt och glesbefolkat land som Sverige. Det är stora avstånd och 80 procent av allt gods transporteras fortfarande på lastbil. Hela landet kommer få högre kostnader och sämre konkurrenskraft, men mest skadar avståndsskatter naturligtvis företagen utanför storstäderna.
Att hela Sverige ska leva har statsminister Löfven förkunnat vitt och brett. Om det är fallet duger det inte att transportmöjligheterna nedprioriteras. Det är svårt att få löftet att gå ihop med att kilometerskatten nu läggs ovanpå de ständiga höjningarna av drivmedelsskatterna, flygskatten, bristande underhåll av väg och järnväg samt sänkta ambitioner för post- och paketutdelning på landsbygden.
Ska svenska företag stå sig i den internationella konkurrensen krävs ett gott företagsklimat för hela landet. Detta måste återspeglas i politiken.
TransportSkatter