NYHET19 februari 2018

Låt inte godset bli stående

Just nu råder en historisk stor brist på chaufförer i Sverige. Det finns lastbilar så det räcker, men inte tillräckligt med utbildad personal som kan köra dem, vilket gör att gods blir stående. Ett av skälen till att färre söker sig till chaufförsyrket är talet om framtidens självkörande bilar där inga förare behövs. Men faktum är att lastbilschaufför är ett framtidsyrke, men yrket behöver en annan titel.

Claes Frösslund, DB Schenker

Just nu störs hela transportbranschen av att det råder en stor brist på chaufförer i landet – och värre kommer det att bli. TYA (Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd) gjorde en undersökning i maj 2017 som pekade på en historiskt hög efterfrågan på lastbilsförare. Enligt undersökningen behövdes 3 450 förare det närmaste halvåret – trots att fler än 6 000 anställts det senaste året.

Bristen gör att gods blir stående för att det inte finns chaufförer till de lastbilar som står till förfogande. Vi ser flera skäl till den stora chaufförsbristen.

Massmedia har gett oss en bild av chaufförsyrket som inte gör det lockande att välja den yrkesbanan. I nyhetsrapporteringen har vi kunnat se hur utländska chaufförer kokar soppa på stormkök och lever under misärliknande förhållanden. Vi har också kunnat läsa om fusket inom transportbranschen där det fifflas med körtider, förekommer social dumping med låga löner, och brott mot cabotagereglerna.

En annan bild är att det i framtiden inte kommer att finnas något behov av lastbilschaufförer eftersom alla bilar kommer att vara självkörande. Men det är bara en del av sanningen. Vi ser fram mot den teknikutveckling som sker inom fordonsindustrin där självkörande lastbilar kan ta hand om långa transportsträckor på våra vägar. Det tekniksprånget ligger inte långt borta om man får tro fordonsindustrin. Men det kommer inte att förändra vårt behov av personal i någon större utsträckning – tvärtom.

Vi på DB Schenkers distrikt i Västerås ansvarar för hämtning och distribution i Enköping, Västmanland och norra Sörmland. Varje dag hämtar vi cirka 16 000 kollin för vidare transport ut i landet och distribuerar nästan 10 000 kollin inom distriktet.

Det är stor skillnad på fjärr- och distributionstrafik. I DB Schenkers nätverk trafikerar lastbilar med släp våra 26 olika terminaler över hela landet. Från Västerås skickas alltså gods till 25 olika orter – och vi tar emot gods från 25 olika orter. De transporterna går nattetid från en terminal till en annan – och för de transporterna är självkörande bilar ett jättebra alternativ. Men det råder en helt annan ordning med det gods som ska distribueras ut bland mottagare och hämtas in från kunder i vårt distrikt.

Våra distributionschaufförer gör mellan 20 och 60 kundbesök per dag där de avslutar en affärstransaktion mellan säljare och köpare genom att leverera de varor som våra kunder producerat och sålt. Som jämförelse hinner våra säljare med ett, eller i bästa fall två, kundmöten om dagen.

Det säger sig självt att våra distributionschaufförer måste kunna mycket mer än att köra bil. Den sociala kompetensen och kunskapen om vår verksamhet är det som avgör hur duktig en chaufför är – inte hur de hanterar ratten.

För oss är chaufförerna som röda blodkroppar i samhällets blodomlopp. Vi skulle inte klara oss en enda dag utan dem.

Vi har nyss fått resultatet av vår årliga kundundersökning, ”Nöjd-Kund-Index”, och precis som tidigare år är det bemötandet från chaufförerna som kunderna är mest nöjda med och ger mätningens högsta betyg.

Själva arbetet som distributionschaufför är mycket självständigt och varierande. De lägger själva upp sina dagliga rutter som varierar utifrån dagens mottagare, och produkterna varierar, vi kör allt från läkemedel, livsmedel och konfektion till elektronik, maskiner och farligt gods. Oavsett vad vi kör är det väldigt viktigt att godset kommer fram helt och rent och i rätt tid.

Ibland ska chaufförerna också utföra värdeskapande tilläggstjänster som att bära in sändningen, göra enklare installationer eller göra hemleveranser av medicin och utrustning till svårt sjuka människor som vårdas i hemmet. Är det någon som tror att en självkörande bil kan utföra ett sådant uppdrag?

Vi ser ett ökat behov av transporter till följd av e-handeln som växer med närmare 20 procent om året. Privatpersoner som köper på nätet får i stor utsträckning sin leverans till ett utlämningsställe nära hemmet. Utvecklingen kommer förmodligen att driva mer mot hemleverans, vilket ökar behovet av distributionstransporter ännu mer.

Därför är vi säkra på att distributionschaufförer kommer att efterfrågas än mer i framtiden. Men troligtvis kommer benämningen på yrket att ändras – att vara distributionschaufför handlar mer om att serva våra kunder än att köra lastbil.

Claes Frösslund, DB Schenker

Fakta

DB Schenker är ett av världens ledande transport- och logistikföretag. Tillsammans är vi fler än 68 000 anställda på mer än 2 000 arbetsplatser runt om i världen. Vi ägs av den tyska staten genom Deutsche Bahn (tyska järnvägen).

I Sverige sysselsätter vi cirka 9 500 personer. 3 500 i Schenker AB och 6 000 i åkerier som arbetar för oss. Cirka 4 000 lastbärare sysselsätts dagligen i vår trafik.

Vi har verksamhet på cirka 50 kontor i Sverige om man räknar med land-, järnvägs-, sjö- flyg- och lagerverksamhet.

I Västerås är 75 personer anställda av DB Schenker – utöver det är det ca 150 personer anställda i åkerier som kör för oss i distriktet.

Transport
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist