NYHET28 maj 2018

Mycket kvar att göra i Fagersta

Fagersta kommun ökar glädjande nog ett litet betygssteg i årets enkätundersökning om det lokala företagsklimatet. Kommunen har dock fortfarande en lång väg att gå då Fagersta är bland de kommuner i landet som får lägst betyg.

Foto: Tony Gunnarsson
Mona Forsell, vd för Punktdesign AB, efterlyser bättre kontakt med kommunen.
Foto: Tony Gunnarsson

Detta är näringslivschef Lars Fors väl medveten om och han hoppas att årets betygsökning kan vara början på en resa uppåt i betygsskalan. Han berättar att ett antal initiativ hart inletts som ska stärka Fagerstas företagsklimat:

– Vi håller på att utveckla näringslivsfrågorna i kommunen, vi systematiserar och ökar antalet företagsbesök för att få en närmare relation till företagen. Som ett led i detta flyttar också företagscentrum till stationshuset. Detta gör att vi kan komma närmare näringslivet och öka tillgängligheten, för som det är nu kan vi till exempel inte ha möten i kommunhuset efter kontorstid utan att det krävs massa extra arbete och krångel.

Det är något som Mona Forsell, vd för Punktdesign AB, hoppas ska förbättra företagens dialog med kommunen.

– Det är ingen från Fagersta kommun som visat något intresse för vårt företag eller som besökt oss. Det tycker jag och många andra företagare är lite tråkigt. Vi har många idéer på hur man skulle kunna utveckla området där vårt företag är beläget. Om man hade bättre kontakt med någon på kommunen så skulle det vara så mycket lättare att ringa eller kontakta kommunen och berätta om dem.

Även Ing-Marie Carlsson, vd på Klivet i Ängelsberg, håller med.

– Jag är företagare för att jag vill vara det och för att jag tycker om att driva och utveckla företaget. Den drivkraften står inte och faller med kommunens agerande, men det är klart att vardagen hade varit lättare och trevligare om vi företagare hade blivit mer sedda och lyssnade till av kommunen. Det är ju trots allt så att vi anställer personer och sätter dem i arbete, betalar skatt och bidrar till samhället. Det borde ju kommunen vara intresserad av.

Under mötet presenterade Svenskt Näringsliv också flertalet enkätsvar från företagare i Fagersta som upplevde att kommunen gjorde saker som företagen kunde ha gjort och att konkurrensen ibland sker på oschyssta villkor. Även Ing-Marie Carlsson har upplevt detta.

– Kommunen konkurrerar ibland med sina verksamheter på andra villkor än vi företagare. Kommunens Alltjänst är oftast jättebra och ett komplement till oss, vi samarbetar och har även anlitat dem, men då och då händer det att de också går utanför sitt uppdrag och tar sig an tjänster inom min bransch, såsom städning och andra hushållsnära tjänster, vilket gör att jag tappar kunder då jag ju inte kan konkurrera med kommunens låga priser. De dumpar priserna då de inte behöver tänka plus och minus på samma sätt som en företagare.

Jan Johansson (M) som är kommunalråd i Fagersta var också med på mötet. Han uppmärksammade att det var tydligt i undersökningen att Fagerstaföretagen hade mindre kontakt med kommunen än genomsnittsföretagen i Sverige, men även att företagen i kommunen uttryckte stark vilja till ökad kontakt och förståelse.

– Jag tror och hoppas att vi kommer kunna underlätta kontaktvägarna in till kommunen. Företagarcentrum är ju tänkt att vara vägen in för företagen till kommunen och förhoppningsvis kan vi utveckla konceptet genom att sikta på ”en väg in”, så att företagen får hjälp att hitta till rätt tjänstemän direkt.

Konceptet med en väg in till kommunen för företagen är något som får stöd av Kent Persson, ordförande för Företagarna i Norra Västmanland och tidigare vänsterpartistisk riksdagsledamot. Han menar också att kommunledningen måste vara mer tillgänglig och anträffbar samt att kommunens hemsida måste förbättras och bli mer informativ.

Karolina Berglund, tillförordnad kommunchef, tar med sig många synpunkter både från företagen som deltog i träffen och de som svarat på enkäterna.

– Kontaktytorna mellan kommun och näringslivet behöver uppenbarligen förbättras. Vi på kommunen har ett arbete att göra med att se över kommunikationen både inom kommunen, men också utåt mot företagen, så där finns en hel del internt arbete att göra.

Skriven avKristin Lahed
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist