NYHET21 augusti 2017

Snabbväxande städföretag på politiskt instabil marknad

För tre år sedan startade Stefan Karlsson Städhem, ett företag inom städbranschen med huvudkontor i Västerås. Idag har bolaget drygt 50 anställda och är verksamma på fem orter. Hur är det att vara vd för ett snabbväxande bolag när man aldrig haft en ambition om att bli chef och hur skapas stabilitet i en bransch där RUT-avdragets regler förändras?

Stefan Karlsson är utbildad civilekonom med en bakgrund inom bank och finans, men lämnade sin anställning för att bli företagare när han upplevde att han ”fastnat i ekorrhjulet”. Valet föll tillslut på städbranschen då han ville sälja en tjänst som bekommer alla, oavsett om det gäller hemstädning, kontorsstädning, fönsterputsning eller flyttstädning. Att vara arbetsgivare kom på köpet och Stefan som aldrig haft en ambition om att bli chef upplever ibland rollen som svår.

– En stor utmaning är att få alla anställda att sträva åt samma håll, vilket blir svårare ju större företaget blir. Även om jag är ytterst ansvarig för verksamheten har vi idag personer som är ansvariga för den dagliga driften och personalfrågor. Jag gillar kundkontakt, marknadsföring, försäljning och sitter gärna i kundtjänsten för att ta emot samtal och är ute hos kunder. För mig handlar det inte om titlar och att som företagsledare kunna kärnverksamheten och att kommunicera med sina kunder tror jag är en framgångsfaktor.

Hur är konjunkturen i din bransch?

– Trots halverat RUT-avdrag har vi en stadig, jämn tillväxt. Det beror på att efterfrågan ökar samtidigt som vi tar marknadsandelar från våra konkurrenter. När jag pratar med andra inom branschen verkar de också utöka sina verksamheter. Jag är övertygad om att branschen kommer att utökas med ännu fler RUT-tjänster men än så länge är det lite svårt att ha framförhållning när det inte riktigt finns stabilitet i vilka spelregler som gäller för branschen framåt.

Hur upplever du det är att rekrytera?

– Svårt och tidskrävande. Felrekryteringar kostar tid och pengar och vi får många ansökningar så det kan vara svårt att sålla. Vi har inga formella krav på utbildning, utan vi resonerar som att finns viljan och ambitionerna så går det att bli duktig på yrket. Vi utbildar vår personal internt och de formella krav vi har är att du ska kunna kommunicera med våra kunder och inneha körkort. Vi har en del anställda från andra länder och hade kunnat anställa fler nyanlända, men problemet är att många inte uppfyller språkkraven.

Vad är den viktigaste faktorn för att ni ska kunna anställa fler?

– Vi kommer fortsätta växa och en utmaning är att se till att vår personal mår bra och trivs på vårt företag. De är vårt ansikte utåt och underlättar vardagen för våra kunder. Kontinuitet är väldigt viktigt för oss och skapar förutsättningar att våra kunder blir nöjda. Om någon inte trivs och är borta ofta stör det vår relation med kunden och det går åt mycket tid för att lösa den situationen.

Hur upplever du företagsklimatet i kommunen?

– Vi har inte haft någon kontakt med kommunen så jag har ingen särskild uppfattning om hur dialogen eller tillståndsgivning fungerar. Däremot har vi funderat på att lägga anbud i upphandlingar och begärt ut material från tidigare upphandlingar. Tyvärr är det nästan enbart priset som styr vem som vinner upphandlingen och det finns ingen möjlighet för oss att vara billigast då vi tillämpar kollektivavtal för våra anställda och erbjuder dem schyssta villkor. Det finns en del kommuner som har en egen städavdelning istället för att handla upp dessa tjänster, vilket jag tror är en bättre och mer långsiktig lösning för kommunerna.

Ronja Nyman

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist