NYHET6 mars 2018

Stort intresse för svensk företagskultur

Koreanerna har fått upp ögat för hur duktiga svenska företag är på att ta sig ut i världen och är mycket intresserade av samarbete med svenska aktörer. Det menar Björn Medin och Lars Svorse på LOVAK, som nu satsar på etablering i Sydkorea.

- Den svenska företagsmodellen har ett starkt fokus på inte bara resultat, utan i lika hög grad välmående och engagerade medarbetare. Detta har givit svenska företag en konkurrensfördel, eftersom delaktiga medarbetare presterar bättre. Detta är andra länder nyfikna på och vill inspireras av, säger Lars Svorse och Björn Medin

Den sydkoreanska regeringen har uppfattat hur framgångsrika svenska bolag historiskt har varit på att hävda sig internationellt. Därför fick LOVAK, som i mer än tio år hjälpt svenska företag och myndigheter med verksamhetsutveckling och utbildning, förfrågan om att komma och presentera sitt arbete för koreanska företagsledare och politiker. Efter ett antal besök är nu de första kontrakten klara, vilket bland annat resulterat i att LOVAK ska leverera beteendeprofiler till Samsung, via koreanska partners.

– I Sydkorea är de väldigt intresserade av att lära sig mer om den svenska företagskulturen. Den svenska företagsmodellen har ett starkt fokus på inte bara resultat, utan i lika hög grad välmående och engagerade medarbetare. Detta har givit svenska företag en konkurrensfördel, eftersom delaktiga medarbetare presterar bättre. Detta är andra länder nyfikna på och vill inspireras av, menar Björn Medin.

På dessa områden har LOVAK mycket kunskap att dela med sig av. Men utöver att själva göra affärer med koreanska företag har de två målsättningar med etableringen på halvön: att agera brofäste åt andra svenska företag och att ta med sig det sydkoreanska näringslivets effektivitet och teknikframsteg hem till Sverige. Ett ökat utbyte med Sydkorea skulle gynna Sverige, säger Lars Svorse.

– Sydkorea är särskilt intressant för Sverige, av flera skäl. Först och främst går det fortast där. De ligger i framkant gällande teknikutvecklingen och ska Sverige fortsatt vara ett framgångsland så måste vi hänga med. Men de har också en kultur mellan människor, med stark tillit, som påminner mycket om Sverige. Dessutom är de också väldigt intresserade och pålästa om Sverige. Lyckas man etablera sig i Sydkorea är dessutom vägen till den övriga asiatiska marknaden betydligt enklare. Det känns också trevligt att visa på att det är möjligt att exportera tjänster och inte bara produkter.

Björn Medin och Lars Svorse menar att det behövs en omställning i synen på företagande, om Sverige även fortsatt ska kunna vara konkurrenskraftigt.

– Det måste till en förståelse för att vi inte har något försprång mot omvärlden längre. Vi är ikappkörda, omkörda och frånkörda av länder som Sydkorea. Vi måste anstränga oss för att hänga med. Vi har en stark entreprenörskapsanda i Sverige och den måste vi vara rädda om. Svenska företag behöver skaffa sig bättre förutsättningar och LOVAK ser att dessa internationella perspektiv och framtidsspaning är nödvändigt för att kunna konkurrera på den internationella marknaden, menar Lars Svorse.

Björn Medin fyller i:

– Alla måste förstå att det är bland annat lönsamhet som driver entreprenörer. Att gå med vinst kan inte vara något fult, utan borde uppmuntras, för lönsamheten är en förutsättning för anställningar, investeringar och ett levande näringsliv.

Entreprenörskap
Skriven avTony Gunnarsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist