NYHET13 juli 2017

Västerås imponerar på Amazon

Rätt attityd, engagemang och lösningsförmåga. Det avgjorde när Amazon Web Services valde Västerås som etableringsort för sina datahallar. ”Vi har skapat ett förtroende för oss i hela ledet – hela vägen till kommunens fastighetsdirektör”, säger Conny Petrén, näringslivschef.

Conny Petrén, näringslivschef i Västerås, tror Amazons Web Services etablering kommer att ge kommunen tillväxt, nya företag, fler invånare, fler kompetenser, forskningsplattformar och nya utbildningar.
Tomas Sokolnicki från Business Sweden tycker att kommuner bör tänka mer som en företagare och öka förutsägbarheten i sina planeringar, tillstånd och risktagande för att nå framgång.

Amazon Web Services investering av tre datahallar i Sverige är en del i deras globala strategi för att bygga ut sin geografiska täckning. Man har sedan tidigare 16 datacenterregioner i olika delar av världen och den nya regionen som ska startas inom kort innebär att svenska och nordiska kunder med särskilda krav på korta svarstider och datasuveränitet kan flytta resten av sina applikationer till det amerikanska it-bolaget och därmed dra nytta av lägre kostnader och ökad flexibilitet.

Måste kunna leverera i tid

Amazon Web Services tog kontakt med Business Sweden redan 2009 men det har varit mycket tyst kring processen. Det har berott på att bolaget velat undvika konkurrens från andra företag och minimera risken att förlora chansen till att köpa marken som de behöver. Business Sweden levererade förslag på olika lösningar från hela landet och kravbilden blev med tiden allt smalare. Till slut fokuserade de på Stockholm med omnejd. Man ville ha tre orter som är självständiga men som samtidigt kan backa upp varandra i driftskapacitet och om stora strömavbrott skulle inträffa. Valet föll till slut på kommunerna Västerås, Katrineholm och Eskilstuna.

– Det fanns olika utmaningar men de som blev valda har alla skapat förtroende och visat att de kan leverera, säger Tomas Sokolnicki från Business Sweden, som har varit it-bolagets huvudkontakt genom etableringsprocessen.

– Några av Amazons önskemål är tillgång till ändamålsenlig mark om 300 000 kvadratmeter, ett starkt fibernät, ingenjörskompetens och att kommunen har förmåga att leverera stora mängder vatten. Och att det kan gå snabbt. Mycket har handlat om att skapa ett bra förtroende för oss i hela ledet – hela vägen till kommunens fastighetsdirektör. Att vi kunde beskriva verksamheten och vad vi kan bidra med och betyda på framtidens marknad har varit enormt viktigt, berättar Conny Petrén, som är Västerås stads näringslivschef.

Noggrann process innan affären var klar

Han beskriver processen som både inspirerande och en stor utmaning. Det har hänt att han fått rycka in på semestern och sitta uppe mitt i natten för att jobba med de olika frågorna kring etableringen. Många gånger har det varit snabba bud och det har inte alltid stämt överens med tidsskillnaden. Men han har inte varit ensam.

– Jag har haft sakkunniga personer omkring mig som arbetat med frågor kring kraftförsörjning, tillgång till fiber- och vattennätet, etableringsmark, plan/bygglov, miljökrav, kompetensförsörjning och vi har lagt stor kraft på översättning av olika dokument. Vi har även haft kontakt med polisen, länsstyrelsen om frågor kring bland annat brandskyddet, miljö och klimat, flygriktningar och säkerheten kring kärnbränsletillverkning, berättar Conny Petrén.

Amazon Web Services har ställt en mängd frågor för att sedan komplettera med ännu fler frågor för att till sist velat ha intyg på alla svaren.

– De förstår att de handlar med en kommun och att processer och regler inte fungerar på samma sätt som i USA. Båda parter har haft juridiska ombud och det har varit en hel del arbete kring bland annat offentlighetsprincipen. Amazon har varit mycket noga med att kolla upp allt. Vi var ute en gång där hallarna ska byggas och de frågade mig om grannarna som bodde längre bort var glad över affären. Det var viktigt för dem att veta det så de inte fick problem längre fram, säger Conny Petrén.

– Det handlar om att visa rätt attityd och säga hur man tänker lösa olika saker och hur lång tid jobbet kommer att ta. Kunden vill ha en exakt deadline, och det har Västerås kunnat ge, säger Tomas Sokolnicki.

Lockar till sig företag och kompetens

Men om inte Eskilstuna och Katrineholm också hade lagt ner ett hårt jobb och visat sitt intresse så tror Conny Petrén att Västerås hade valts bort. Det var viktigt med närheten dem emellan för att Amazon skulle bli intresserade. I mars i år träffades kommunerna för att snacka ihop sig om hur man samordnar insatser kring infrastruktur, vatten, avlopp, fiber och vägarbete. Amazon är öppna för att diskutera hur man skulle kunna återvinna spillvärme från sin drift, de vill ta ett miljöansvar.

Tomterna för datahallarna är redan iordningställda och man har gjort plats för expansion. Nu ska det byggas datahallar. En hall kommer att ta 50-60 veckor, bara det kommer att skapa en stor mängd arbetstillfällen enligt Conny Petrén som tror på tillväxt, nya företag, invånare, kompetenser, forskningsplattformar och nya utbildningar som en effekt av etableringen. Han ser en utvecklingspotential att stärka varumärket som etableringsort och indirekt bidra till välfärden i kommunen.

– Både arbetsgruppen, deras chefer och politikerna i Västerås har förstått hur viktigt och bra det här är för kommunen och de har alla varit snabba och effektiva i sitt agerande när de fick veta vad som var på gång. I beslutsprocessen hade vi dag ett extra insatt fastighetsnämnd efter lunch, villkorad påskrift med AWS på kvällen, dag två beslut i extrainsatt kommunstyrelse parallellt med ett pressmeddelande till 190 länder och dag fyra hölls kommunfullmäktigemöte där man tog det slutgiltiga beslutet. Alla har jobbat hårt för att få affären i hamn, och då ska man komma ihåg att de inte har vetat vem kunden ha var, utan jobbat vidare med ett intygande från Business Sweden om att kunden är seriös, säger Conny Petrén.

Tomas Sokolnicki tycker att kommuner bör tänka mer som en företagare och öka förutsägbarheten i sina planeringar, tillstånd och risktagande för att nå framgång. Och att vara engagerad.

– Finns det inte en kommunstyrelse eller en näringslivschef som vill få saker och ting att hända så händer det inte. Det tar tid och kan vara kostsamt och det kräver en vision om hur man tänker kring positioneringen av sin kommun i framtiden. Katrineholm och Eskilstuna är mindre än Västerås och att få ett datacenter dit betyder mycket. De har lagt ner ett jättejobb för att lyckas vinna affären, säger Tomas Sokolnicki.

Läs mer om kommuners företagsklimat här.

Om Västerås företagsklimat

I årets enkät om företagsklimatet får Västerås kommun bra betyg för sitt it- och telenät, servicen till företag och tillämpningen av lagar och regler. De viktigaste åtgärderna för att förbättra företagsklimatet tycker företagen är en ökad tillgång till bostäder, bättre förståelse hos tjänstemän och politiker för företagande samt att kommunen blir bättre på att stimulera nyetableringar.

Västerås har plats 46 i Svenskt Näringslivs ranking 2016.

Om Katrineholms företagsklimat

I årets enkät om företagsklimatet får Katrineholms kommun bra betyg för sina attityder till företagsklimat, skolans attityder till företagande samt kommunens information. Viktigaste åtgärderna för att förbättra företagsklimatet tycker företagen är en snabbare handläggning, lägre skatter och avgifter, en förbättrad kommunal upphandling samt fler bostäder.

Katrineholm har plats 81 i Svenskt Näringslivs ranking 2016.

Om Eskilstunas företagsklimat

I årets enkät om företagsklimatet får Eskilstunas kommun bra betyg för skolans attityder till företagande, tele och IT samt konkurrens från kommunens verksamheter. Viktigaste åtgärderna för att förbättra företagsklimatet tycker företagen är en bättre förståelse hos tjänstemän och politiker, fler bostäder, lägre skatter och avgifter samt snabbare handläggningstider.

Eskilstuna har plats 210 i Svenskt Näringslivs ranking 2016.

Skriven avJenny Stiernstrand
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist