NYHET6 november 2018

Dalslandsföretaget – ett lyckat exempel på generationsväxling

Ungefär 25% av alla företag i Dalsland har ägare som är över 64 år och näringslivet står således inför en stor generationsväxling. Samtidigt upplever många svårigheter med att lämna över eller sälja sitt företag. ”Det är inte bara en överlevnadsfråga för den enskilde företagaren utan för hela Dalsland”, menar Peter Andersson, SJB AB, som själv varit med och generationsväxlat.

Lyckade ägar- och generationsskiften är avgörande för både företag och anställda samt för företagsklimatet och välfärden i Dalsland. Ett framgångsrikt exempel är makarna Annika och Peter Andersson, som idag driver Sven Johansson Bygg AB. Sven Johansson Bygg startades 1966 av Annika Anderssons farfar och har sedan dess genomgått två generationsskiften.

- Det första generationsskiftet genomfördes i praktiken 1971 till Annikas föräldrar, juridiskt var det helt klart 1990. Jag började 1988 och Annika har varit involverade från vaggan, skämtar Peter Andersson.

- 2003 gick jag in som VD och Annika började i byggbolaget. Då hade vi 17 anställda och omsatte ca 25 miljoner, säger Peter Andersson.

Genomförandet av ett generations- eller ägarskifte i företag är inte alltid enkelt. Många företagare ser svårigheter i skattesystemets utformning, att hitta någon som vill/kan ta över ens företag och att värdera rätt. Men det finns också mjuka delar i ett ägarskifte. Det kan vara känslomässigt svårt att lämna över sitt livsverk och komma fram till vad man sedan ska göra. Både för den som lämnar och de som tar över.

- Det är framförallt viktigt att föra en dialog med alla inblandade. Finns det andra intressenter eller familjemedlemmar så måste de involveras i konversationen tidigt. Det är viktigt för att man ska kunna komma överens om det finansiella innan man växlar över, menar Peter Andersson.

Efter att företaget genomgått två generationsskiften har också Annika och Peter blivit varse om vad som är viktigt i processen. Deras viktigaste råd till företag som står inför kommande ägarskifte är att man planerar i tid, kanske framförallt mentalt, för det kan ta längre tid än man tror. Dessutom gäller det att skilja på sak och person, speciellt vad det gäller familjerelationer och att man ska använda sig av den hjälp som finns. Både vad det gäller externa rådgivare och revisorer, men kanske framförallt andra företagare.

- Vi var så fokuserad på processen att ta över så när vi hade köpt var första frågan ”vad gör vi nu?”. Vi satte upp egna mål och visioner för vad vi ville göra och ganska tidigt involverade vi företagsrådgivare och gick på utbildningar för ett mer aktivt styrelsearbete, säger Annika Andersson.

- Trots att inga av våra barn är aktiva i företaget och det är långt kvar till eventuellt skifte, funderar vi redan nu på vad nästa steg är. Vi har exempelvis anställt en extern VD och kontinuerligt jobbat med att delegera och fördela ansvar. Det är faktiskt 70 anställda i företaget och vi vill att personalen ska kunna känna sig trygg oavsett vad som händer med oss, säger Peter Andersson.
På frågan om vad paret tänker kring frågan om generations- och ägarskiften i Dalsland svarar de:

- Frågan måste högre upp på agendan. Det finns en stor risk att företagare inte ser värdet med sin verksamhet och som på grund av svårigheterna med generationsskiften istället lägger ned sin verksamhet. Det får en kedjeeffekt som påverkar såväl andra företag som hela samhället. För att undvika detta krävs det att man börjar i tid, menar Annika Andersson.

- Det är inte bara en överlevnadsfråga för den enskilde företagaren utan för hela Dalsland, avslutar Peter Andersson.

Text: Alexander Fägersten

Skriven avAnton Bichler
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist