NYHET11 december 2017

Flest varsel av Hamnarbetarförbundet under 2017

Av 123 varsel på svensk arbetsmarknad, stod Hamnarbetarförbundet för 59 av dem, visar en kartläggning av Svenskt Näringsliv. Det innebär att Hamnarbetarförbundet stod för flest varsel om stridsåtgärder under perioden januari-november 2017.

Av totalt 123 varsel har 74 lagts i ”övriga tvister”, det vill säga utanför kollektivavtalsförhandlingarna. De är fördelade på lika många varseldokument. Hamnarbetarförbundet stod för 59 av 74 varav 38 bestod av politiskt motiverade strejker till stöd för bland annat spanska hamnarbetare, samt 21 varsel till stöd för den uppmärksammade konflikten mellan förbundets avdelning 4 i Göteborg och APM Terminals i Göteborgs hamn.

Ett av de 74 varslen i de övriga tvisterna, under samma period, bestod av ett lockoutvarsel från APM Terminals. 14 varsel kom från olika syndikalistiska organisationer.

– Det är tydligt att det finns en lucka i dagens lagstiftning. En arbetsgivare som är bunden av branschens kollektivavtal ska inte kunna utsättas för strejker och andra stridsåtgärder, säger Anna Gillek, regionchef Svenskt Näringsliv Västra Götaland.

Konflikterna i Göteborgs hamn har pågått i 45 år
Allt sedan Hamnarbetarförbundet bröt sig ur Transportarbetareförbundet och LO 1972 har konflikthotet funnits i hamnen. APM Terminals som tog över containerterminalen 2012, efter att Göteborgs stad valt att hyra ut hamnen, har de senaste åren fått känna av problemen. Trots att arbetsgivaren har ett kollektivavtal med Transportarbetareförbundet och därmed överenskommen fredsplikt har strejker, blockader och maskningar varit ständigt återkommande genom Hamnarbetarförbundets avdelning 4, Hamn4an.

Utredning av regeringen
Regeringen har tillsatt en särskild utredare som ska se över fredspliktsreglerna i situationer när en arbetsgivare omfattas av kollektivavtal med en facklig organisation utsätts för stridsåtgärder av en annan facklig organisation. Utredningen ska presenteras senast 31 maj 2018.

– Det innebär att en lagstiftning kan vara på plats som tidigast årsskiftet 2018/2019. Det finns inga objektivt sakliga skäl för att utredningen ska behöva ta så lång tid med en rådande situation som denna, säger Anna Gillek.

Svenskt NäringslivArbetsgivarfrågor
Skriven avEllen Karlsson