NYHET11 oktober 2016

”Göteborgs Hamn extremt viktig för svensk industri”

NYK Line är ett av världens största rederier med knappt 900 fartyg. I Göteborg är Yngve Johansson VD för Skandinavien. Han resonerar här kring Göteborgs Hamns konkurrenskraft, kollektivavtal och ungas möjligheter att ta sig in på arbetsmarknaden.

Foto: ADAM IHSE / SCANPIX

– NYK Line arbetar med all typ av sjöfart. NYK Line fraktar bilar, bulk, olja, containers och har även ett kryssningsfartyg. I Skandinavien arbetar vi med bil- och containertransporter, säger Yngve Johansson.

Rederiets marknad är Fjärran Östern, i princip allt öster om Suezkanalen, samt USA.

– Vi är ett renodlat översjörederi för import och export och hanterar inte det som kallas shortsea, det vill säga intraeuropeisk last.

Ungefär 30 procent av hela Sveriges import och export går via Göteborgs Hamn. Tittar man bara på containerfrakt är det 60 procent av importen och exporten i Sverige som går till och från Göteborg.

– Göteborgs Hamn är extremt viktig för svensk industri. Vi använder oss även av en handfull andra svenska hamnar längs syd-, ost- och norrlandskusten där industrin i närhet till hamn gagnas av detta. Vi har tittat på att lasta om i Göteborg till mindre fartyg som går vidare till svenska hamnar, men inte kunnat motivera kostnaden för det ännu, menar Yngve Johansson. Han betonar vikten av att sjöfarten fungerar och att både vägar och järnvägar kan avlastas om mer last flyttas över från väg till sjö.

Göteborgs Hamn har privatiserat driften av containerverksamheten och sålde för några år sedan ut driften av containerterminalen till APM Terminals, som är största kunden Maersk Lines, terminal division. Övriga rederier som trafikerar hamnen har kritiserat detta val hårt och det har blivit en dyr affär med höjda kostnader som följd.

– Maerskägda APM Terminal höjde alla tariffer kraftigt med motivet att därmed kunna öka effektiviteten i hamnen. Göteborgs hamn (APMT) är utan någon som helst konkurrens störst i Sverige och borde därmed också vara billigast men idag är det ruskigt dyrt att gå på Göteborg, konstaterar Yngve Johansson. Dock finns inga alternativ om man vill anlöpa med den storlek av fartyg som har direkt trafik mellan Europa och Fjärran Östern och således är man tvungna att gå över Göteborg och acceptera den monopolsituation som existerar där man bara har en operatör att välja på.

APMT och deras kunder slåss med ytterligare ett problem i hamnen vilket gjort sig påmint under vår och försommar. De flesta hamnarbetarna tillhör Hamnarbetarförbundet vilka inte har tecknat kollektivavtal med arbetsgivaren och har därmed ingen fredsplikt.

– Under våren strejkade man vid ett flertal tillfällen och det gick inte att få personal att jobba när vi hade fartyg som anlöpte. Att dessutom all övertid är frivillig, gör att vi som kunder inte alltid får hjälp när vi behöver den. Vi kan bli stående med ett fartyg som inte lossas och därmed inte heller kan lastas och gå vidare till nästa hamn. Om ett fartyg blir sent in till hamnen på grund av dåligt väder är risken stor att man inte får ihop de gäng som behövs och att man därmed inte kan lossa/lasta fartygen till exempel på en fredag natt eller lördag. Vi konkurrerar på en global marknad idag och den verklighet vi lever i här idag är ett stort problem och vi måste säkerställa att vi har en hamn som kan och vill hantera fartyg när helst de anlöper Göteborg, beskriver Yngve Johansson.

– Det kan inte vara rimligt att Skandinaviens största och viktigaste containerhamn inte är öppen, funktionell och effektiv dygnet runt. Våra fartyg går dygnet runt, eller behöver gå dygnet runt, och APMT behöver bli både billigare, effektivare och mer tillgänglig. Om inte hamnen är effektiv rikskerar vi att tappa konkurrensförmåga för våra företag i Göteborgsregionen, som är beroende av en väl fungerande hamn. Det kan hända att rederier väljer bort Göteborg om man kan fylla fartygen med last i andra billigare hamnar vilket på sikt skadar västsvenska företags förmåga att konkurrera på en global marknad.

Ett annat bekymmer för rederierna är tillgången på kompetent arbetskraft.

– Vi tar varje år in ett par ungdomar som sommarpersonal från Chalmers linje för sjöfart och logistik. Den är riktigt bra. Studenterna därifrån är ambitiösa och duktiga. Vi kommer kunna ta emot fler framöver och hade gärna anställt unga människor när vi nyrekryterar, men höjningen av arbetsgivaravgiften för unga gör att vi lika gärna kan välja någon äldre med mer erfarenhet. Just nu söker vi en person till vår kundtjänst, en extremt viktig del av vår verksamhet. Att arbeta där är ett mycket bra sätt att lära sig branschen och våra kunders behov för att sedan om man vill gå vidare inom företaget eller branshen, säger Yngve Johansson.

Han konstaterar att många av de ungdomar som rederiet haft som sommarjobbare under åren har fått erbjudande längre fram om fast jobb. Vi har nog en fem, sex stycken på kontoret just nu som är fast anställda och som kommit in via sommarjobb. En av dem har gjort en riktigt snabb resa och arbetar idag på rederiets europeiska huvudkontor i London.

– Jag är ändå lite orolig framåt. Vi och många med oss står inför stora pensionsavgångar. Det är människor med stor erfarenhet och som kan traditionell shipping som försvinner. Det gäller att få in rätt kompetens för de framtida utmaningarna och att se till att erfarenheten inte går tillspillo utan ärvs vidare av nästa generation, menar Yngve Johansson.

Text: Anna-Karin Jansson

Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist