NYHET1 mars 2019

Hamnarbetarförbundets agerande skapar enorma förluster

Hamnarbetarförbundet varslade i veckan om total strejk för sina medlemmar i Sveriges Hamnars medlemsföretag. Konsekvenserna vid en sådan strejk är ännu svåra att överblicka, men det står klart att skadan för såväl svenska företag som konsumenter i behov av leveranser och transporter, kommer att bli stora. Alla påverkas nu av vad som pågår i Göteborgs hamn.

Mycket har redan skrivits om hamnkonflikten. Vad som initialt och felaktigt sågs som en lokal, på sin höjd regional, fråga men som egentligen påverkade hela Sverige, har nu även rent konfliktsmässigt vuxit till att gälla hamnar i hela Sverige.

Själva problematiken som ligger till grund för konflikten har uppmärksammats av Regeringen och man är över blockgränserna överens om att lagstiftningen behöver förändras. En lagändring är också på gång, som kommer att säkerställa att konflikter likt den som pågår nu inte ska kunna ske i framtiden. Gott så, men frågan är hur stor skada som kommer att hinna ske innan lagändringen trätt i kraft. Det politiska maskineriet måste nu påskynda införandet av lagstiftningen för att återställa ordningen på en så vital del av svensk infrastruktur som hamnarna utgör.

Hamnkonflikten har hittills kostat Sverige miljardbelopp. Beräkningar visade att näringslivets kostnader för hamnkonflikten uppgick till 4,5 miljarder kronor under år 2017. Utöver kostnaderna bidrog hamnkonflikten till att koldioxidutsläppen ökade med 70 000 ton, då många transporter fick ställas om till lastbil, vilket motsvarar samhällsekonomiska kostnader på 80 miljoner. Denna gång kommer dessa siffror dock att blekna i jämförelse.

Svenskt Näringslivs vice vd Peter Jeppsson framförde igår klokt att det är Hamnarbetarförbundet allena som står som ansvariga för konsekvenserna av en totalstrejk bland sina medlemmar. Sveriges Hamnar har ju faktiskt tackat ja till alla bud som de statliga oberoende medlarna presenterat. Hamnarbetarförbundet har däremot konsekvent sagt nej, trots att förslagen i princip innehållit det man efterfrågat. Vem som bär ansvaret för det kaos och de skador i mångmiljardklassen som uppstår råder därmed inga tvivel om.

Uppemot 90 procent av alla varor som importeras eller exporteras går via sjöfarten. Företag runtom i Sverige, som dagligen tampas med konkurrenter i Norden, Europa och världen riskerar att inte kunna bedriva verksamhet. Företag som skapar arbetstillfällen och finansierar välfärd. Företag som är fundamentet för det svenska välståndet. Konflikten är oerhört destruktiv och måste få ett slut. Det är orimligt på så många sätt och lamslår den för landet viktiga livsnerv som hamnarna utgör. Det är dags att ta ansvar och förstå vad som står på spel, på riktigt.

Fredagskrönika
Skriven avKristian Ryberg