hooks gilla.png

Herrgårdsentreprenören: Vi ska överträffa kundens förväntan

NYHET Publicerad

JOBBSKAPARNA. Hans Edberg driver familjeföretaget Hooks Herrgård i tredje generationen. Verksamheten har funnits sedan 1963 och är idag en plats för hotell, konferens och spa. Hooks Herrgård är ett bolag som betonar både hårda och mjuka värden.

”Vi ska sälja en produkt som överträffar kundens förväntan.”

”De hårda värdena är allt det vi säljer, spaet, salongen, konferensen, maten, rummen, golfen, miljön, det kunden kan köpa för pengar”, säger Hans. ”De mjuka värdena är vad vi som företag står för, vilka värderingar som genomsyrar verksamheten, service, personalen, medarbetarnöjdhet, kundnöjdhet.”

Om man får nöjda medarbetare och nöjda kunder och dessutom lyckas tjäna en slant på det man levererar, har man lyckats, menar han.

Konferensverksamheten är idag den största affären. Redan 1966 startades ett konferenshus på Hooks Herrgård. Det var då unikt i sitt slag.

”På den tiden var det såklart mycket golf, mycket mat och dryck i herrgårdsmiljö.”

Egentligen ända fram till 2014 var verksamheten mycket säsongsstyrd. Men det året invigdes spaanläggningen, vilket har bidragit till att jämna ut beläggningen över året.

Konferensaffären utgör den kommersiella kärnan, berättar Hans.

”Det är tuff konkurrens på konferensmarknaden. Men vi är duktiga på relationer, det är vad vi lever på. Vi vill att det ska vara familjärt, men proffsigt. Och vi vill leverera utöver förväntan, det är så vi skapar nytta för kunden.”

Det unika försäljningsargumentet som Hooks Herrgård har är det geografiska läget, ett läge som är klippt och skuret för att kombinera nytta med nöje.

”Man åker ju inte härifrån när man väl är här på konferens. Så när gästerna är här är de inte bara i jobbet, utan även i baren, i restaurangen, i spaet.”

Precis som så många andra företag är det för Hooks Herrgård en utmaning att få tillräckligt med personal.

”Vi måste få medarbetarna att älska att jobba med människor, det här är ju ett serviceyrke. Då är det viktigt att vi som arbetsgivare ser till så att personalen trivs. Om medarbetarna trivs gör de ett bra jobb, då blir kunden nöjd.”

Nu när det är högkonjunktur är personalen mer flyktig, vilket gör att det är ännu viktigare att jobba med medarbetarnöjdhet, menar Hans. Han berättar att det är så mycket idag att hålla reda på som arbetsgivare, regler och strukturer. Det här har inneburit ett nytt arbetstillfälle på företaget.

”Vi har anställt en HR-ansvarig. Även mindre företag måste ha det idag. Vi behöver någon som tar hand om den biten.”

Hans säger att unga idag har en helt annan medvetenhet än tidigare generationer.

”De känner till alla sina rättigheter som anställda. Vilket är jättebra. Det är upp till oss som företag att svara, att ta medarbetarna på allvar. HR-funktionen är en del i det ansvaret.”

Dan Sylvebo

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Jobbmässa matchade arbetsgivare och arbetssökande

JOBB. Nyligen hölls jobbmässan ’At your service’ på Scandic Crown i Göteborg. På plats fanns ett 20-tal företag inom besöksnäringen som tillsammans hade ca 150 jobb att erbjuda. Jobb som hela 751 besökare tog chansen att göra anspråk på.
NYHET Publicerad:

Boråsföretaget: ”Behövs rejält omtag för byggbranschens utmaningar”

ARBETSMARKNAD Det är viktigt med goda värderingar och schyssta attityder för att skapa förtroende hos både kunder och anställda. Genom att sätta människan i centrum skapar man en framgångsrik företagskultur. ”Men ytterst är det politiken som sätter spelreglerna”, säger Andreas Jaldevik, VD RO-gruppen.
NYHET Publicerad:

Har vi förutsättningarna att klara en lågkonjunktur?

FREDAGSKRÖNIKA Från allt fler håll hör vi nu att vi närmar oss en lågkonjunktur. Det är i och för sig naturligt att en högkonjunktur följs av en nedgång. Efter en lång högkonjunktur där de allra flesta har fått det bättre trots utmaningar känns det som att vi ignorerat det vi alla vet kommer att hända, oavsett omfattning, och därmed inte heller förberett systemen för detta.
NYHET Publicerad:

En annan sida av LAS

JOBBSKAPARNA. Anders Hultmark, vd för Provexa AB, vill lyfta fram betydelsen av relationen med facket i förhandlingar som rör LAS. Utan en fungerande relation med facket fungerar inte LAS. Det är inte alltid den aspekten kommer fram i diskussionen, menar han.
NYHET Publicerad:

Kvinnor ökar dynamiken i bilfabriken

JÄMSTÄLLDHET I dag är nästan var tredje anställd på Volvo Cars fabrik i Göteborg kvinna. För knappt tre år sedan var det inte ens var femte. "Vi var helt snett ute när det gällde genusbalansen", säger Anu Lipponen, ansvarig för jämställdhet och mångfald.
NYHET Publicerad:

Därför tar vi matchen för företagsklimatet

FREDAGSKRÖNIKA. I veckan som gått släppte vi Svenskt Näringslivs ranking av lokalt företagsklimat. Några ser sig som vinnare, andra är besvikna. Segergester blandas med dåliga bortförklaringar. Rankingen engagerar – det är bra. Eftersom det visar att många förstår vikten av att vara en attraktiv kommun, där företag skapar jobb och välfärd.
NYHET Publicerad:

Praktisera hos Svenskt Näringsliv i Göteborg

PRAKTIKANT. Under vårterminen 2019 söker Svenskt Näringsliv i Västra Götaland en praktikant till vårt kontor i Göteborg. Är du den vi söker?
NYHET Publicerad:

Här är det bäst – och sämst – företagsklimat i Västra Götaland

FÖRETAGSKLIMAT. Precis som förra året är det Partille, Vårgårda och Härryda som står på Västra Götalands prispall, när Svenskt Näringsliv släpper 2018 års ranking av det lokala företagsklimatet. Nu med Partille som ny länsetta på plats 8 av landets 290 kommuner.
NYHET Publicerad:

Partilles framgångsrecept på företagsklimat i toppklass

FÖRETAGSKLIMAT. Stefan Svensson avgår efter 20 år som kommunstyrelsens ordförande. Svenskt Näringsliv tog chansen att träffa honom för ett samtal om hans politiska karriär, vad som väntar och receptet till Partilles framgångsrika företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Strömstad årets klättrare

RANKING 2018 Med en förbättring med 89 placeringar är Strömstad den kommun som klättrar mest i rankingen. Från att ha legat på plats 195 ligger kommunen nu på plats 106 och bakom framgången finns strategier och goda relationer med näringslivet.
NYHET Publicerad:

Inför rankingen: toppen och botten i Göteborgsregionen

FÖRETAGSKLIMAT. På tisdag, den 2 oktober, släpper vi Svenskt Näringsliv ranking av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Syftet är att visa var i landet det är bäst att starta och driva företag. I Göteborgsregionen återfinns både toppar och bottennoteringar, men hur kommer det gå för dem i rankingen? Vi har gjort en sammanfattning, utifrån 2017 års ranking och 2018 års enkätundersökning, över företagsklimatet i Göteborgsregionen.
NYHET Publicerad:

Fler företagsbesök förbättrade företagsklimatet i Tanum

FÖRETAGSKLIMAT. Tanums kommun har de senaste åren gjort en fantastisk resa uppåt i Svenskt Näringslivs undersökning Lokalt Företagsklimat. 2012 landade det sammanfattande omdömet på 2.63, för att 2018 ha höjts till 3.48. Så vad är det Tanum gör så bra?
NYHET Publicerad:

Varierande företagsklimat i Sjuhärad

FÖRETAGSKLIMAT. Den 2 oktober släpper Svenskt Näringsliv sin ranking av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Syftet är att visa var i landet det är bäst att starta och driva företag. Förra året var det bara två av Sjuhärads åtta kommuner som steg i rankingen, kan årets resultat ändra på det?
NYHET Publicerad:

Fortsatt högkonjunktur men något mer återhållsamt bland företagen i länet

FÖRETAGARPANELEN. Det råder fortsatt högtryck bland företagen i Västra Götaland. Det är betydligt fler företag som tror på ökad produktion, investeringar och nyanställningar än som förväntar sig motsatsen. Men framtidsoptimismen är något mer dämpad in tidigare, särskilt gällande behovet och möjligheterna till nyanställningar. Det visar Svenskt Näringslivs företagarpanel för tredje kvartalet 2018.
NYHET Publicerad:

Fler kommuner bör ta efter Rättviksmodellen

REGELKRÅNGEL. Rättviksmodellen, som innebär att kommunal tillsyn faktureras i efterhand och präglas av dialog, gick från utskälld till att ha blivit föredöme för kommuner som vill förbättra kommunikationen med sina företagare. ”Rättviksmodellen visar att det går att minska regelbördan för företag, utan att tulla på säkerhet, kvalité och miljö. Den stärker dialogen mellan kommunen och företaget, vilket bidrar till ett bättre företagsklimat. Visita anser att fler kommuner i Västra Götaland bör ta efter Rättviksmodellen”, säger Clara Nilsson, Kommunikationsansvarig Visita Västra.
NYHET Publicerad:

Vem ska ta över gården 2018?

FREDAGSKRÖNIKA. Det var inte bättre förr. Men vissa saker var betydligt enklare. Den äldsta sonen skulle ta över företaget eller gården. Det förväntades och blev allt som oftast fallet. 2018 är generationsväxlingar och ägarskiften i företag betydligt svårare än så, tack och lov, men är samtidigt en avgörande fråga för hela bygders framtid.
NYHET Publicerad:

Skiftande företagsklimat i Fyrbodal

FÖRETAGSKLIMAT. Den 2 oktober släpper Svenskt Näringsliv sin ranking av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Syftet är att visa var i landet det är bäst att starta och driva företag. I Fyrbodal var det många kommuner som höjde sina betyg i enkätundersökningen, som ligger till grund för rankingresultatet.
NYHET Publicerad:

Nu införs prao i Halmstad

PRAO Dags för prao på högstadiet. Återigen får åttor och nior pröva på arbetslivet ute på arbetsplatser. Arbetsgivarna välkomnar beskedet med öppna armar. Som en följd av riksdagens beslut har Halmstads kommun anställt Bob de Vries som praosamordnare. ”Detta är en viktig del i skolans arbete att förbereda elever inför studieval och arbetsliv”, säger Bob de Vries.
NYHET Publicerad:

Blommande företagsklimatet i Skaraborg

FÖRETAGSKLIMAT. Den 2 oktober släpper Svenskt Näringsliv sin ranking av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Syftet är att visa var i landet det är bäst att starta och driva företag. Skaraborg bjuder på både höga och låga poäng, men samtliga kommuner får ett sammanfattande omdöme över betyget 3, gränsen för godtagbart.
NYHET Publicerad:

Bråka inte bort företagsklimatet

FREDAGSKRÖNIKA Så här fem dagar efter valet är det av naturliga anledningar stort fokus på regeringsfrågan och detta med all rätt. Vilket eller vilka partier som bildar regering är på många sätt avgörande för vilken väg Sverige väljer och en självklar del av den demokratiska processen. Men det politiska spelet och turbulensen har också en baksida. För Sveriges företag innebär det en stor osäkerhet vad som komma skall.