NYHET19 april 2018

Herrgårdsentreprenören: Vi ska överträffa kundens förväntan

Hans Edberg driver familjeföretaget Hooks Herrgård i tredje generationen. Verksamheten har funnits sedan 1963 och är idag en plats för hotell, konferens och spa. Hooks Herrgård är ett bolag som betonar både hårda och mjuka värden.

”Vi ska sälja en produkt som överträffar kundens förväntan.”

”De hårda värdena är allt det vi säljer, spaet, salongen, konferensen, maten, rummen, golfen, miljön, det kunden kan köpa för pengar”, säger Hans. ”De mjuka värdena är vad vi som företag står för, vilka värderingar som genomsyrar verksamheten, service, personalen, medarbetarnöjdhet, kundnöjdhet.”

Om man får nöjda medarbetare och nöjda kunder och dessutom lyckas tjäna en slant på det man levererar, har man lyckats, menar han.

Konferensverksamheten är idag den största affären. Redan 1966 startades ett konferenshus på Hooks Herrgård. Det var då unikt i sitt slag.

”På den tiden var det såklart mycket golf, mycket mat och dryck i herrgårdsmiljö.”

Egentligen ända fram till 2014 var verksamheten mycket säsongsstyrd. Men det året invigdes spaanläggningen, vilket har bidragit till att jämna ut beläggningen över året.

Konferensaffären utgör den kommersiella kärnan, berättar Hans.

”Det är tuff konkurrens på konferensmarknaden. Men vi är duktiga på relationer, det är vad vi lever på. Vi vill att det ska vara familjärt, men proffsigt. Och vi vill leverera utöver förväntan, det är så vi skapar nytta för kunden.”

Det unika försäljningsargumentet som Hooks Herrgård har är det geografiska läget, ett läge som är klippt och skuret för att kombinera nytta med nöje.

”Man åker ju inte härifrån när man väl är här på konferens. Så när gästerna är här är de inte bara i jobbet, utan även i baren, i restaurangen, i spaet.”

Precis som så många andra företag är det för Hooks Herrgård en utmaning att få tillräckligt med personal.

”Vi måste få medarbetarna att älska att jobba med människor, det här är ju ett serviceyrke. Då är det viktigt att vi som arbetsgivare ser till så att personalen trivs. Om medarbetarna trivs gör de ett bra jobb, då blir kunden nöjd.”

Nu när det är högkonjunktur är personalen mer flyktig, vilket gör att det är ännu viktigare att jobba med medarbetarnöjdhet, menar Hans. Han berättar att det är så mycket idag att hålla reda på som arbetsgivare, regler och strukturer. Det här har inneburit ett nytt arbetstillfälle på företaget.

”Vi har anställt en HR-ansvarig. Även mindre företag måste ha det idag. Vi behöver någon som tar hand om den biten.”

Hans säger att unga idag har en helt annan medvetenhet än tidigare generationer.

”De känner till alla sina rättigheter som anställda. Vilket är jättebra. Det är upp till oss som företag att svara, att ta medarbetarna på allvar. HR-funktionen är en del i det ansvaret.”

Dan Sylvebo

#gillajobbskaparna
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist