Hur blir man egentligen en attraktiv kommun?

NYHET Publicerad

FREDAGSKRÖNIKA Den 26 september presenterade Svenskt Näringsliv sin årliga ranking av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Nu pågår det intressanta uppdraget att besöka Västra Götalands kommuner för att presentera varje enskild kommuns resultat. Detta innebär för mig och mina kollegor många spännande möten och dialoger med företagare, politiker och tjänstemän.

En förutsättning för att vi ska klara framtidens utmaningar på både lokal och nationell nivå är att vi tillsammans säkerställer ett bra företagsklimat. I ett klimat där företagen trivs och tillåts växa skapas jobb och tillväxt, vilket är en förutsättning för att vi ska klara framtidens utmaningar. Sambandet mellan företagande och tillväxt kan därför inte nog understrykas. Företagarnas villkor idag kommer att vara avgörande för jobben i morgon.

Syftet med våra möten är därför att de ska leda till fortsatt dialog i kommunerna och i förlängningen konkreta förslag för ett bättre företagsklimat. Alla kommuner vill såklart uppnå ett bra resultat, det som skiljer ut de framgångsrika kommunerna är förmågan att omsätta de fina ambitionerna till handling. Vi vet också att en viktig förutsättning är att företagarfrågorna lyfts upp på den politiska agendan, att den politiska ledningen sätter tydliga mål och att man hittar metoder och strukturer för hur målen ska uppnås.

Men hur ska kommunerna då jobba för att nå ett bra företagsklimat?

På våra möten lyfts många bra förslag. Det handlar mycket om att underlätta företagens kontakter med kommunen, t ex anställa en företagslots som ger vägledning och samordnar kontakterna med kommunen. Detta för att erbjuda en effektivare service med kortare beslutsvägar och ledtider. När det gäller tillståndsfrågor behöver kommunen tydligt beskriva beslutsprocessen, handläggningstider och de lagar och förordningar man har att ta hänsyn till. Det leder till ett bra samspel mellan företagens förväntningar och kommunens leverans.

Det är också viktigt att poängtera att ett bra företagsklimat bygger på ett nära samarbete mellan kommunen och företagen. Det är ett gemensamt arbete och det gäller att skapa en bred förståelse för varandras villkor. Därför är regelbundna företagsbesök av både politiker och tjänstemän att rekommendera. Framgångsrika möten mellan företagen och kommunrepresentanter är en viktig grogrund för ett bra samarbete.

Många kommuner är också beredda att ta kontakt med de kommuner som lyckats bäst inom olika områden. Att se och lära av de som är ”bäst i klassen” tror vi är ett framgångsrecept. De har oftast arbetat målinriktat och långsiktigt med företagsklimatet. Vi ser i vår undersökning att det inte finns någon quick fix för att uppnå ett bra företagsklimat. Istället handlar det om uthållighet och att konsekvent arbeta mot uppsatta mål. Även framgångsrika kommuner måste arbeta hårt med företagsfrågorna annars är risken stor att någon grannkommun klättrar förbi.

En utmaning för de allra flesta kommuner är svårigheten att hitta medarbetare med rätt kompetens. Det råder idag mismatch på den svenska arbetsmarknaden. En stor grupp står långt ifrån arbetsmarknaden samtidigt som många företag har svårt att hitta de kompetenser som krävs. Det gäller högre utbildning och framför allt yrkeskompetens. För att lösa denna uppgift krävs att skolan, näringslivet och staten gemensamt tar ansvar för framtidens kompetensförsörjning.

Det är viktigt att man förstår att det är företagen som skapar jobb och bygger vår välfärd. Utan framgångsrika företag finns inga pengar till vård, skola, omsorg och andra viktiga funktioner i samhället. Därför är det är glädjande att se att många kommuner jobbar hårt med att förbättra företagsklimatet, men de behöver bli fler.

Jag ser fram emot fler spännande möten under höstens road trip i Västra Götalands kommuner.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Skatt är skatt och avgift är avgift

FREDAGSKRÖNIKA De flesta av oss vet vad vi har i månadslön och vad vi ”får ut” i lön varje månad. Men hur många vet vad den totala kostnaden är för varje anställd varje månad? Vi pratar ofta om arbetsgivaravgifter. Men vet du vad de bekostar och går verkligen allt till olika former av förmåner för alla anställda i våra företag?
NYHET Publicerad:

AP-fond lockar med hållbarhet och mångfald

REKRYTERING När ungdomar söker jobb vill de inte bara veta vad en arbetsgivare gör, utan även hur jobbet utförs. ”Lönen har nog fortfarande en viss status men lika mycket status ligger i att företaget har schysta värderingar”, säger Eva Halvarsson, vd på Andra AP-fonden.
NYHET Publicerad:

Så stärker prisade Centiro företagskulturen

STRATEGI På Centiro blir medarbetare sedda som individer samtidigt som de hela tiden får utmaningar som utvecklar. I en väl fungerande arbetsmiljö och kultur är lönen inte den viktigaste frågan, enligt koncernchefen Niklas Hedin.
NYHET Publicerad:

Öka fokus på entreprenörskap i skolan

FREDAGSKRÖNIKA Under mars månad pågår de årliga regionala UF-mässorna, där gymnasieelever tävlar om biljetter till SM i Ung Företagsamhet (UF) i Stockholm. Vi på Svenskt Näringsliv har haft förmånen att på olika sätt medverka till mässorna i Västra Götaland. Det har varit inspirerande dagar där vi fått möta många kreativa UF-företag.
NYHET Publicerad:

Worth UF representerar Göteborg på SM i Stockholm

UNG FÖRETAGSAMHET Den 11 mars hölls UF-mässan, Entreprenörskap på riktigt 2019, i Göteborgsregionen. Under mässan deltog över 1300 gymnasieelever fördelat på 341 företag, där den stora vinnaren blev Worth UF som fick motta det prestigefyllda priset Årets UF-företag.
NYHET Publicerad:

Sverige behöver fler företagsamma kvinnor

FREDAGSKRÖNIKA. Under veckan som gick släppte vi vår årliga undersökning där vi mäter andelen företagsamma människor och idag är det internationella kvinnodagen. Jämfört med män är kvinnor fortfarande kraftigt underrepresenterade bland landets företagsamma. Vad krävs egentligen för att fler kvinnor ska våga starta och driva företag?
NYHET Publicerad:

Så ser kvinnors företagsamhet ut i Västra Götaland

FÖRETAGSAMHETEN. Kvinnors företagsamhet ökar i 17 av 21 län i Sverige, men det ser inte lika positivt ut när det kommer till kvinnors nyföretagsamhet. Andelen företagsamma kvinnor i Västra Götaland uppgår till 7,1 procent vilket innebär att man ligger under rikssnittet. Det visar Svenskt Näringslivs undersökning Företagsamheten 2019 som presenterades den 7 mars.
NYHET Publicerad:

Härryda bryter ny mark med e-tjänster

FÖRETAGSKLIMAT Härryda ska bli Sveriges bästa näringslivskommun. Ett steg på vägen är att erbjuda en digital tjänst till företag som söker mark i kommunen. "Vi vill förenkla för företagen på alla sätt", säger företagslotsen Helena Alterby Nordström.
NYHET Publicerad:

Här är kommunen med högst företagsamhet i Västra Götaland

FÖRETAGSAMHETEN. Företagsamheten, dvs andelen företagsamma individer, uppgår 2019 till 11,8 procent av Västra Götalands befolkning. En marginell förbättring jämfört med ifjol. Totalt ökar företagsamheten i 33 av länets 49 kommuner, samtidigt som det finns stora skillnader mellan kommunerna. Det visar Svenskt Näringslivs undersökning Företagsamheten, som idag presenteras för tionde året i rad.
NYHET Publicerad:

Strejken avblåst – nu råder fredsplikt i Göteborgs Hamn

HAMNKONFLIKTEN Under tisdagskvällen kom aviseringen om avblåst hamnstrejk. Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknar ett andrahandsavtal. Det innebär att verksamheten i samtliga berörda hamnar, med Göteborgs Hamn i spetsen, kan återgå i och med avtalet.
NYHET Publicerad:

Praktisera hos Svenskt Näringsliv Västra Götaland

PRAKTIK Under höstterminen 2019 söker Svenskt Näringsliv i Västra Götaland en praktikant till vårt kontor i centrala Göteborg. Är du den vi söker?
NYHET Publicerad:

Handeln, bilen och staden

HANDELN Under ett av Svenskt Näringslivs frukostevent var samtalsämnet vad som krävs för en levande stadskärna och vad bilen har för betydelse i sammanhanget. Samtalet fördes av en panel bestående av Henrik Ekelund, Svensk Handel, Martin Öberg, Universitetslektor Handelshögskolan i Göteborg, och Rickard Ljunggren, Fastighetsägarna.
NYHET Publicerad:

Hamnarbetarförbundets agerande skapar enorma förluster

FREDAGSKRÖNIKA Hamnarbetarförbundet varslade i veckan om total strejk för sina medlemmar i Sveriges Hamnars medlemsföretag. Konsekvenserna vid en sådan strejk är ännu svåra att överblicka, men det står klart att skadan för såväl svenska företag som konsumenter i behov av leveranser och transporter, kommer att bli stora. Alla påverkas nu av vad som pågår i Göteborgs hamn.
NYHET Publicerad:

Optimismen ökar bland företagen i Västra Götaland, igen

FÖRETAGARPANELEN. Det har varit högkonjunktur i svensk ekonomi sedan 2016 och det råder fortsatt högtryck bland företagen i Västra Götaland. Under det senaste året har dock framtidsoptimismen bland företagen varit mer dämpad än tidigare, konjunkturen börjar enligt många bedömare att bromsa in. Nu visar en ny undersökning på ett trendbrott.
NYHET Publicerad:

Tanum deltar i utvecklingsprogram för att stärka företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT Tanum är en av sju kommuner som under 2019 kommer delta i Svenskt Näringslivs utvecklingsprogram, med mål att förbättra det lokala företagsklimatet. ”Det ska bli spännande att följa Tanum och förhoppningen är att detta blir en bra fortsättning på resan som kommunen påbörjade för några år sedan”, säger Ellen Karlsson, kommunikatör på Svenskt Näringsliv Västra Götaland.
NYHET Publicerad:

Sluta hota om straffbeskattning för Sveriges entreprenörer

FREDAGSKRÖNIKA Under veckan som gick blåste finansminister Magdalena Andersson liv i diskussionerna kring det hårt kritiserade förslaget om försämringar av 3:12-reglerna, eller entreprenörskatten som den så ofta kallas. Förslaget som till slut drogs tillbaka under hösten 2017 hade inneburit en stor skattehöjning och rejäl käftsmäll för landets företagare. Nu är det hög tid att stänga dörren till försämringar av 3:12-reglerna.
NYHET Publicerad:

Företagen i Västra Götaland: vi behöver fler bostäder

BOSTADSBRIST När företagarna i Västra Götalands län får prioritera vilka åtgärder som är viktigast för att förbättra företagsklimatet svarar 40 procent att det behövs fler bostäder. Den dåligt fungerande bostadsmarknaden skapar problem för näringslivet. Samtidigt som företagen skriker efter arbetskraft har många inte råd att flytta dit jobben finns.
NYHET Publicerad:

Bemanningsföretag med långsiktighet i fokus

JOBBSKAPARNA. För tre år sedan bestämde sig Jenny Johansson för att ta steget och bli sin egen och valde då att bli franchisetagare till det nordiska företaget VMP Group, som tillhandahåller kompetensförsörjning inom bland annat bygg och el. Att det blev inom just byggbranschen var ingen slump, med flera års erfarenhet av branschen och som tidigare anställd i VMP kände Jenny att det var dags. Företaget och den lokala verksamheten i Göteborg har varit framgångsrikt och vuxit i lagom takt.
NYHET Publicerad:

Bostadsbristen gör oss alla till förlorare

FREDAGSKRÖNIKA Kompetensbristen är stor inom många områden på arbetsmarknaden. En faktor som ytterligare försvårar företagens möjlighet att rekrytera, främst i och nära våra större städer i Sverige, är bostadsbristen. När väl företag som arbetat hårt för att hitta rätt kompetens kan erbjuda en person ett arbete – får personen inte sällan tacka nej, eftersom det inte finns tillgängliga bostäder. En situation som gör oss alla till förlorare.
NYHET Publicerad:

Länsstyrelsen svarar på företagens kritik

RAPPORT Efter Svenskt Näringslivs Västra Götalands granskning svarar nu Länsstyrelsen på kritiken. Enligt myndigheten har man ett komplext uppdrag, men tar kritiken på allvar. ”Givetvis ska vi vara ödmjuka och vi kan alltid förbättra oss. Men i grunden är det en lagstiftning vi arbetar efter, vi är genomförare inte införare.” säger Anders Danielsson, Landshövding Västra Götalands län.