Industrin som ger ringar på vattnet

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Besöksnäringsindustrin, eller upplevelsebranschen, har blivit en storindustri även om det sällan omnämns som en traditionell sådan. Här finner vi till exempel olika typer av mötesplatser, nöjesparker och arenor som alla bidrar till regional tillväxt. Vad som förenar oss alla är att konkurrensen är global men att intäkterna främst hamnar lokalt, liksom alla de direkta och indirekta arbetstillfällen vi skapar.

Carin Kindbom, VD Svenska Mässan

Carin Kindbom, VD Svenska Mässan

Satsningar och investeringar som görs för att attrahera flera besökare till en destination, fungerar per automatik som tillväxtgeneratorer. Investeringar i besöksnäringen driver ökade flöden och ökad köpkraft till staden och närområdet, och det ger ringar på vattnet. Det är vår egen senaste miljardsatsning ett tydligt bevis för.

Vi valde att expandera vår mötesplats genom en påbyggnad av vårt mittentorn samt att bygga ytterligare ett torn som förutom en fantastisk utsikt gav oss totalt 1200 hotellrum och nya spännande mötesfaciliteter. Vi etablerade även flera restaurangkoncept, satsade på spa, konst, och en mobil showarena. Den nya mötesplatsen invigdes i december 2014 och med facit i hand kan vi konstatera att 2015 innebar besöksrekord såväl som omsättningsrekord. Hela 26 % fler besökare jämfört med året innan. Besökare från i stort sett hela världen. Enligt Handelns Utredningsinstitut genererade Svenska Mässan därmed enbart förra året 2,6 miljarder kronor till Göteborg i besöksnäringseffekter. Det betyder att för varje krona som våra besökare spenderade hos oss spenderade de ytterligare ca 2,50 kr i staden inom exempelvis shopping, kultur, transporter eller restauranger.

Men det görs inte av sig självt. För att skapa konkurrenskraft och framgång för en mötesplats i en destination krävs en öppen och effektiv samverkan med andra aktörer inom såväl samhälle, akademi och näringsliv. Konkurrensen är knivskarp och ensam är aldrig stark. Dessutom krävs en stor portion mod. Vi måste våga fatta beslut om fortsatt utveckling. Det är genom att våga pröva det nya som man hittar det som utvecklar.

Svenska Mässan är en stiftelse vars uppdrag är att främja näringslivet. Vår vision är att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. En vision som skall stärka Göteborgs roll som ledande evenemangs- och mötesstad. Vi har ett fantastiskt läge mellan tre nordiska huvudstäder och vi vill bidra till att skapa fler flöden till staden som genererar såväl arbetstillfällen som affärsmässiga fördelar. Besökarnas starka mottagande av vår senaste investering gör att vi nu satsar vidare med nya miljardinvesteringar. Vi vet att investeringar i besöksnäringen ger tillväxt och ringar på vattnet.

Carin Kindbom, VD och koncernchef Svenska Mässan och Gothia Towers

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Levande landsbygd – sliten valslogan eller reell målsättning?

FREDAGSKRÖNIKA Hur står det egentligen till med svensk landsbygd? Finns det förutsättningar för att idag bedriva effektiva, lönsamma och hållbara företag på landsbygden? 
NYHET Publicerad:

109 företagsbesök på 109 dagar – för företagsklimatets skull

FÖRETAGSKLIMAT För att ytterligare förbättra näringslivsklimatet i Borås väljer nu staden att göra en storsatsning på dialogen med kommunens företag. Fram tills april månad ska representanter från kommunen göra hela 109 företagsbesök.
NYHET Publicerad:

Ett bra val för framtiden

FREDAGSKRÖNIKA Nu är det dags för Västra Götalands niondeklassare att välja gymnasieprogram. En vanlig myt är att man ska välja ett högskoleförberedande program för att hålla alla dörrar öppna men valfriheten är minst lika stor vid ett yrkesprogram.
NYHET Publicerad:

Vet du verkligen hur mycket du betalar i skatt?

FREDAGSKRÖNIKA Om någon vecka trillar lönen in på kontot och som vanligt dras drygt 30 procent i skatt. Eller? Har du verkligen koll på hur mycket du betalar i skatt? Och hur stor kostnaden för din lön är för din arbetsgivare? Då är du en av få.
NYHET Publicerad:

Här höjs skatten i Västra Götaland – så mycket får du betala där du bor

SKATT Kommunalskatten påverkar alla med en inkomst och är den enskilt största utgiften för svenska familjer. 2020 fortsätter den genomsnittliga kommunalskatten att öka och med ökande behov i välfärden spås skattesatsen öka ytterligare i framtiden, vilket får stor påverkan på det lokala företagsklimatet. Här är hela listan som visar hur skatten förändras i din kommun.
NYHET Publicerad:

Ett händelserikt år och en företagsam framtid

KRÖNIKA Julen står för dörren och det är dags att runda av året 2019. Det har varit ett händelserikt år för oss på Svenskt Näringsliv i Västra Götaland, inte minst för min egen del. I augusti tog jag över rodret som regionchef och kom in i en verksamhet med full fart framåt och många saker på gång.
NYHET Publicerad:

En västsvensk gasell som springer snabbast i branschen

GASELLFÖRETAG Plint är branschledande och arbetar med flera stora företag. Främst satsar de på streamingtjänster och arbetar exempelvis med Netflix och Amazon. Nu är de utsedda till ett av Västra Götalands gasellföretag 2019.
NYHET Publicerad:

Där integration och kompetensutveckling går hand i hand

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Kristina Christofferson, Hotelldirektör på Nääs Fabriker Hotell och Restaurang hade flertalet nyanlända som arbetade i restaurangen och på hotellet under hösten 2018. Kristina ville göra mer och såg också stor utvecklingspotential hos sina medarbetare.
NYHET Publicerad:

Klimatet - en fråga om konkurrenskraft

FREDAGSKRÖNIKA Sverige behöver aktivt arbeta för ett gott näringslivsklimat och en stark konkurrenskraft. Med starka och framgångsrika svenska företag ökar vår möjlighet att uppnå klimatmålen väsentligt.
NYHET Publicerad:

Arena Arbetsliv – samverkan mellan skola och näringsliv

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Öckerö kommun, en ö-kommun strax utanför Göteborg med cirka 12 000 invånare, har länge arbetat aktivt med att öka samverkan mellan kommun, skola och det lokala näringslivet.
NYHET Publicerad:

En något annorlunda julkalender

FREDAGSKRÖNIKA Snart är mörka november till ända. Framför oss har vi en lite ljusare tid fylld med adventsmys, adventskalendrar och julbestyr. Vad passar då bättre än en kalender fylld med riktigt bra tips inför jul? Vår kalender är dock en något annorlunda sådan. Med start den 1 december ger vi er våra 24 bästa tips för ett bättre företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Så får fler i Göteborgs utsatta förorter jobb

Branschorganisationen för tjänsteföretag, Almega, har släppt en rapport över vilka yrken som är vanligast bland boende i Göteborgs utsatta områden och presenterar fem förslag för hur fler ska komma i arbete.
NYHET Publicerad:

Näringslivsakademi för morgondagens beslutsfattare

FREDAGSKRÖNIKA Att unga engagerar sig i samhällsutvecklingen är av stor vikt. Dels för deras personliga utveckling men framförallt för att det är en viktig demokratisk byggsten för ett bättre framtida samhälle.  
NYHET Publicerad:

Årets praoplats utsedd: Tidaholms Sparbank tar hem priset

PRAO På en praoplats får ungdomar en första inblick i arbetslivet. För att uppmärksamma företag som på ett engagerat sätt ger ungdomar en försmak av detta delades för första gången priset Årets praoplats ut under Näringslivsfesten i Tidaholm.
NYHET Publicerad:

Näringslivsakademi för unga beslutsfattare

UTBILDNING Svenskt Näringsliv i Västra Götaland startar en spetsutbildning för unga – Näringslivsakademin Väst. Utbildningen ger deltagarna en chans att fördjupa sig i näringslivsfrågor och bli riktigt duktiga på vad som krävs för att skapa ett välmående företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Är vi redo för framtidens arbetsmarknad?

FREDAGSKRÖNIKA Trots att vi vet hur trenderna ser ut återstår frågan, hur ska vi egentligen rusta oss för framtiden? I dagens fredagskrönika skriver Christina Riksén om hur vi förbereder oss för framtidens arbetsmarknad.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivarfrågor i fokus

ARBETSGIVARDAG Över 170 personer från 130 företag deltog under en förmiddag fylld med givande föreläsningar och erfarenhetsutbyten.
NYHET Publicerad:

Vilken kommun i Västra Götaland blir först med en krångelombudsman?

FREDAGSKRÖNIKA Som första kommun i landet tar Helsingborg ett spännande initiativ och inför en ”krångelombudsman”. Vilken kommun i Västra Götaland blir först att följa efter?