NYHET27 oktober 2017

Ingen kommer undan #MeToo

Kampanjen #MeToo har under veckan dominerat i sociala medier. Syftet är att synliggöra och uppmärksamma sexuella övergrepp och trakasserier vilket fått många kvinnor att dela med sig av sina historier. Allt började med att kända kvinnor i Hollywood anklagade en berömd producent för sexuella trakasserier och hashtagen fick genast stor spridning, runt hela världen. Sverige är inte ett undantag. Den offentliga debatten har varit minst sagt intensiv.

Men vad har då arbetsgivaren för skyldigheter och hur ska man hantera om någon blivit utsatt för eller anklagas för sexuella övergrepp?

I Diskrimineringslagen står det:

”Om en arbetsgivare får kännedom om att en arbetstagare anser sig i samband med arbetet ha blivit utsatt för trakasserier eller sexuella trakasserier av någon som utför arbete eller fullgör praktik hos arbetsgivaren, är arbetsgivaren skyldig att utreda omständigheterna kring de uppgivna trakasserierna och i förekommande fall vidta de åtgärder som skäligen kan krävas för att förhindra trakasserier i framtiden.”

Arbetsgivaren har med andra ord ansvar för att vara tydlig med att det råder nolltolerans mot alla former av diskriminering på arbetsplatsen. Det är också viktigt att chefen och företagets ledning är tydliga i sina värderingar och verksamhetens kultur. Arbetet mot nolltolerans är inte något som görs över en natt, utan måste vara ett kontinuerligt och långsiktigt arbete.

I veckans debatt har vi också kunnat läsa om hur svenska företag aktivt arbetar med frågan. Goda exempel som uppförandekoder, planer för mångfald och inkludering, arbetsmiljöundersökningar och diskussionsplattformar där medarbetare får möjlighet att ta upp saker som upplevs som obehagliga. Anonymt eller undertecknat. Alla är viktiga delar av helhetsarbetet för att förhindra sexuella trakasserier på arbetsplatsen. Alla medarbetare måste vara införstådda med vad som är okej och inte okej.

Det viktiga nu är att debatten inte delar upp människor i goda och onda, utan att vi istället pratar om bra och dåliga beteenden. Och att vi börjar prata mer öppet om diskriminering och trakasserier på arbetsplatsen. Att vi tillsammans tar frågan på allvar och skapar den arbetsplats vi förtjänar. Jag tror som många andra på att vi kan skapa förändring, men det förutsätter att vi fortsätter hålla frågan aktuell och inte glömmer bort den.

Vi får inte blunda. Det är allas vår skyldighet att ingripa när vi upplever eller ser något går fel till. Det gäller oss alla oavsett roll; chef, medarbetare, anhörig, vän eller främling. Annars finns risken att det kvinnor världen runt har synliggjort under #MeToo, puttas undan från rampljuset av nya hashtags.

Skriven avEllen Karlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist