NYHET8 oktober 2018

Kvinnor ökar dynamiken i bilfabriken

I dag är nästan var tredje anställd på Volvo Cars fabrik i Göteborg kvinna. För knappt tre år sedan var det inte ens var femte. "Vi var helt snett ute när det gällde genusbalansen", säger Anu Lipponen, ansvarig för jämställdhet och mångfald.

"Lagen har blivit mer engagerade och dynamiska. Vi märker att synpunkter och olikheter kommer fram på ett helt annat sätt när grupperna är blandade", säger Anu Lipponen, jämställdhets- och mångfaldsansvarig på Volvo Cars Torslandafabrik.Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

När logistikchefen Anu Lipponen även tog på sig rollen som jämställdhets- och mångfaldsansvarig 2015 på Volvo Cars Torslandafabrik gjorde hon det med vetskapen att det fanns en plan för mångfald och jämställdhet som företaget jobbade med.

Men när hon granskade siffrorna på djupet såg hon att obalansen mellan kvinnor och män hade sett likadan ut ”hur länge som helst”.

– Vi var helt snett ute när det gällde genusbalansen. Inom vissa områden var det bara 6–7 procent kvinnor och ingenstans var det över 20 procent.

Dessutom var medelåldern hög, till viss del beroende på de kraftiga neddragningar som gjordes i samband med finanskrisen 2008, då det var en större andel kvinnor som fick gå eftersom de varit anställda kortast tid.

– Det var en aha-upplevelse både för mig och mina kollegor att läget var så illa som det var. De flesta tyckte att de jobbade med de här frågorna men eftersom det inte hade mätts och visualiserats var de ovetande om att inget hände.

Fördelningen av män och kvinnor på fabriken började nu följas upp en gång i månaden på ledningsnivå. Företaget började också ställa krav på sina rekryteringspartner, Lernia och Randstad, att hälften av medarbetarna som de erbjuder ska vara kvinnor. Och även när det gäller interna ledarskapsprogram ska 50 procent vara kvinnor.

– Kompetensen är alltid det vi utgår från, men vi behöver locka kvinnor på ett annat sätt. Det handlar om att att prata mycket med dem och bygga upp dem för att de ska kliva fram.

I dag har fabriken en jämställdhets- och mångfaldsgrupp med representanter för varje enhet inom fabriken och från fackförbunden.

Alla anställda har fått utbildning om kränkande särbehandling och informationsmaterial som stöd för att diskutera frågorna ute i verksamheten. Fabrikens samtliga 200 chefer har också utbildats i inkluderande ledarskap.

– De flesta förstår var mångfald är men vi måste också vara lyhörda för att människor är olika och kunna ta hand om olikheter. Det har vi insett och försökt att bygga på.

Men det dök också upp oväntade problem när mångfalden ökade i fabriken, berättar Anu Lipponen.

– Unga kvinnor kom in, tog för sig och lärde sig jobbet snabbt. Den avundsjukan som vissa då kände ledde under en period till ökade trakasserier. Det var vi inte riktigt förberedda på, men det har vi hanterat efter hand.

Resultatet är att andelen kvinnor på knappt tre år har gått från 19 procent till 31 procent. På vissa avdelningar har förändringen varit riktigt stor, till exempel i karossfabriken där andelen har gått från 10 procent till över 30 procent.

– Vi vill vara en attraktivare arbetsgivare där alla kan arbeta. Tidigare hade vi alldeles för många homogena grupper där det gick lite på slentrian. Då blir det att man bevarar och förvaltar det man har i stället för att utveckla.

Ju större mångfalden är i företagets arbetsgrupper desto större är chansen att kunna fortsätta att vara ett vinstdrivande företag, som är innovativt och ständigt hittar nya möjligheter, konstaterar hon.

– Lagen har blivit mer engagerade och dynamiska. Vi märker att synpunkter och olikheter kommer fram på ett helt annat sätt när grupperna är blandade.

För att lyckas med ökad jämställdhet och mångfald måste ledningen visa att det är viktig fråga och ständigt ha den på agendan och följa upp, betonar Anu Lipponen.

– Ofta är det bäst att utgå från hårda fakta om hur det ser ut i verksamheten idag innan man går vidare med aktiviteter. Det finns så mycket känslor i det här. Mycket handlar också om tålamod och tid – förändring tar tid.

KompetensutvecklingJämställdhet och mångfaldKompetensförsörjning
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist