Anu Lipponen
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

"Lagen har blivit mer engagerade och dynamiska. Vi märker att synpunkter och olikheter kommer fram på ett helt annat sätt när grupperna är blandade", säger Anu Lipponen, jämställdhets- och mångfaldsansvarig på Volvo Cars Torslandafabrik.

Kvinnor ökar dynamiken i bilfabriken

NYHET Publicerad

JÄMSTÄLLDHET I dag är nästan var tredje anställd på Volvo Cars fabrik i Göteborg kvinna. För knappt tre år sedan var det inte ens var femte. "Vi var helt snett ute när det gällde genusbalansen", säger Anu Lipponen, ansvarig för jämställdhet och mångfald.

När logistikchefen Anu Lipponen även tog på sig rollen som jämställdhets- och mångfaldsansvarig 2015 på Volvo Cars Torslandafabrik gjorde hon det med vetskapen att det fanns en plan för mångfald och jämställdhet som företaget jobbade med.

Men när hon granskade siffrorna på djupet såg hon att obalansen mellan kvinnor och män hade sett likadan ut ”hur länge som helst”.

– Vi var helt snett ute när det gällde genusbalansen. Inom vissa områden var det bara 6–7 procent kvinnor och ingenstans var det över 20 procent.

Dessutom var medelåldern hög, till viss del beroende på de kraftiga neddragningar som gjordes i samband med finanskrisen 2008, då det var en större andel kvinnor som fick gå eftersom de varit anställda kortast tid.

– Det var en aha-upplevelse både för mig och mina kollegor att läget var så illa som det var. De flesta tyckte att de jobbade med de här frågorna men eftersom det inte hade mätts och visualiserats var de ovetande om att inget hände.

Fördelningen av män och kvinnor på fabriken började nu följas upp en gång i månaden på ledningsnivå. Företaget började också ställa krav på sina rekryteringspartner, Lernia och Randstad, att hälften av medarbetarna som de erbjuder ska vara kvinnor. Och även när det gäller interna ledarskapsprogram ska 50 procent vara kvinnor.

– Kompetensen är alltid det vi utgår från, men vi behöver locka kvinnor på ett annat sätt. Det handlar om att att prata mycket med dem och bygga upp dem för att de ska kliva fram.

I dag har fabriken en jämställdhets- och mångfaldsgrupp med representanter för varje enhet inom fabriken och från fackförbunden.

Alla anställda har fått utbildning om kränkande särbehandling och informationsmaterial som stöd för att diskutera frågorna ute i verksamheten. Fabrikens samtliga 200 chefer har också utbildats i inkluderande ledarskap.

– De flesta förstår var mångfald är men vi måste också vara lyhörda för att människor är olika och kunna ta hand om olikheter. Det har vi insett och försökt att bygga på.

Men det dök också upp oväntade problem när mångfalden ökade i fabriken, berättar Anu Lipponen.

– Unga kvinnor kom in, tog för sig och lärde sig jobbet snabbt. Den avundsjukan som vissa då kände ledde under en period till ökade trakasserier. Det var vi inte riktigt förberedda på, men det har vi hanterat efter hand.

Resultatet är att andelen kvinnor på knappt tre år har gått från 19 procent till 31 procent. På vissa avdelningar har förändringen varit riktigt stor, till exempel i karossfabriken där andelen har gått från 10 procent till över 30 procent.

– Vi vill vara en attraktivare arbetsgivare där alla kan arbeta. Tidigare hade vi alldeles för många homogena grupper där det gick lite på slentrian. Då blir det att man bevarar och förvaltar det man har i stället för att utveckla.

Ju större mångfalden är i företagets arbetsgrupper desto större är chansen att kunna fortsätta att vara ett vinstdrivande företag, som är innovativt och ständigt hittar nya möjligheter, konstaterar hon.

– Lagen har blivit mer engagerade och dynamiska. Vi märker att synpunkter och olikheter kommer fram på ett helt annat sätt när grupperna är blandade.

För att lyckas med ökad jämställdhet och mångfald måste ledningen visa att det är viktig fråga och ständigt ha den på agendan och följa upp, betonar Anu Lipponen.

– Ofta är det bäst att utgå från hårda fakta om hur det ser ut i verksamheten idag innan man går vidare med aktiviteter. Det finns så mycket känslor i det här. Mycket handlar också om tålamod och tid – förändring tar tid.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivaren satsar på jobb till utsatta grupper

KOMPETENS Att ta in utlandsfödda och personer med funktionsnedsättning är ett sätt för FM Mattsson Mora Group att ta sitt samhällsansvar och få in ny kompetens.
NYHET Publicerad:

Städbolaget där nio av tio är utlandsfödda

MÅNGFALD På Stockholms Städsystem är 90 procent av medarbetarna utlandsfödda och det är något som företagets vd Emma Unevik är mycket stolt över. ”Det är fantastiskt att handgripligen vara en del av integrationen. Vi pratar inte bara om det – vi gör det.”
NYHET Publicerad:

Unga inspirerar i energibranschen

HALLÅ DÄR Neval Bilic, ansvarig för frågor kring kompetensförsörjning på Energiföretagen Sverige. Ni har startat initiativet Qraftsamling. Vad är det?
NYHET Publicerad:

Rapport: Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna

ARBETSMARKNAD Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. ”Företagen är inte bara välfärdsskapare utan också stora utbildningsaktörer”, säger Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert.
NYHET Publicerad:

McDonalds: Inställningen avgör vem som får jobbet

MÅNGFALD Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar. 
NYHET Publicerad:

”Våga testa mångfald på riktigt”

HALLÅ DÄR Delal Apak, vd på rekryteringsföretaget Novare Peritos, med fokus på personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer som exempelvis autism, adhd eller add. Hur ser deras arbetsmarknad ut?
NYHET Publicerad:

Så ska unga tjejer behålla sitt teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Unga tjejer följer äldre tjejer på sociala medier, där de delar med sig av vardagen på en teknisk utbildning. Teknikföretagens senaste grepp är ett försök att få fler tjejer att behålla sitt teknikintresse.
NYHET Publicerad:

Uppskattad jubilar fyller 10 år

KOMMENTAR Yrkeshögskolan fyller tio år. Värna skolans särart och låt den stå modell för fler utbildningsformer, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Fyra svenska medaljer vid yrkes-VM

WEBB-TV Sverige kammade hem ett silver, tre brons och sex Medallion for Excellence vid yrkes-VM i ryska Kazan.
NYHET Publicerad:

Med principen "en av tre" stärker Siemens mångfalden

MÅNGFALD Attityder, envishet och empatiska ledare är centrala faktorer i Siemens satsning på mångfald. Norden-vd:n Ulf Troedsson betonar att arbetet är långt ifrån klart men med några enkla konkreta grepp har företaget på senare år lyckats ta rejäla kliv framåt. 
NYHET Publicerad:

Rekryteringsroboten ger alla samma chans

KOMPETENS Roboten Tengai har inga känslor. Den ställer utmanande frågor under intervjun utan att tveka och rapporterar sedan exakt vad kandidaten svarat.
NYHET Publicerad:

Byggbolag lockar kvinnor för att hitta de bästa

HALLÅ DÄR Helena Söderberg, HR-direktör på byggföretaget JM. I höst drar ert lärlingsprogram för kvinnor igång för tredje året i rad. Vad ligger bakom det?
NYHET Publicerad:

Här har kompetensutveckling högsta prioritet

KOMPETENS Med eget universitet i USA kan företaget General Electric erbjuda möjligheter till kompetensutveckling för sina medarbetare. Christina Dahlgren, HR-chef vid det svenska dotterbolaget, berättar om en utbildningsverksamhet som ger gott om utrymme för medarbetarna att utveckla sig själva och företaget.