Anu Lipponen
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

"Lagen har blivit mer engagerade och dynamiska. Vi märker att synpunkter och olikheter kommer fram på ett helt annat sätt när grupperna är blandade", säger Anu Lipponen, jämställdhets- och mångfaldsansvarig på Volvo Cars Torslandafabrik.

Kvinnor ökar dynamiken i bilfabriken

NYHET Publicerad

JÄMSTÄLLDHET I dag är nästan var tredje anställd på Volvo Cars fabrik i Göteborg kvinna. För knappt tre år sedan var det inte ens var femte. "Vi var helt snett ute när det gällde genusbalansen", säger Anu Lipponen, ansvarig för jämställdhet och mångfald.

När logistikchefen Anu Lipponen även tog på sig rollen som jämställdhets- och mångfaldsansvarig 2015 på Volvo Cars Torslandafabrik gjorde hon det med vetskapen att det fanns en plan för mångfald och jämställdhet som företaget jobbade med.

Men när hon granskade siffrorna på djupet såg hon att obalansen mellan kvinnor och män hade sett likadan ut ”hur länge som helst”.

– Vi var helt snett ute när det gällde genusbalansen. Inom vissa områden var det bara 6–7 procent kvinnor och ingenstans var det över 20 procent.

Dessutom var medelåldern hög, till viss del beroende på de kraftiga neddragningar som gjordes i samband med finanskrisen 2008, då det var en större andel kvinnor som fick gå eftersom de varit anställda kortast tid.

– Det var en aha-upplevelse både för mig och mina kollegor att läget var så illa som det var. De flesta tyckte att de jobbade med de här frågorna men eftersom det inte hade mätts och visualiserats var de ovetande om att inget hände.

Fördelningen av män och kvinnor på fabriken började nu följas upp en gång i månaden på ledningsnivå. Företaget började också ställa krav på sina rekryteringspartner, Lernia och Randstad, att hälften av medarbetarna som de erbjuder ska vara kvinnor. Och även när det gäller interna ledarskapsprogram ska 50 procent vara kvinnor.

– Kompetensen är alltid det vi utgår från, men vi behöver locka kvinnor på ett annat sätt. Det handlar om att att prata mycket med dem och bygga upp dem för att de ska kliva fram.

I dag har fabriken en jämställdhets- och mångfaldsgrupp med representanter för varje enhet inom fabriken och från fackförbunden.

Alla anställda har fått utbildning om kränkande särbehandling och informationsmaterial som stöd för att diskutera frågorna ute i verksamheten. Fabrikens samtliga 200 chefer har också utbildats i inkluderande ledarskap.

– De flesta förstår var mångfald är men vi måste också vara lyhörda för att människor är olika och kunna ta hand om olikheter. Det har vi insett och försökt att bygga på.

Men det dök också upp oväntade problem när mångfalden ökade i fabriken, berättar Anu Lipponen.

– Unga kvinnor kom in, tog för sig och lärde sig jobbet snabbt. Den avundsjukan som vissa då kände ledde under en period till ökade trakasserier. Det var vi inte riktigt förberedda på, men det har vi hanterat efter hand.

Resultatet är att andelen kvinnor på knappt tre år har gått från 19 procent till 31 procent. På vissa avdelningar har förändringen varit riktigt stor, till exempel i karossfabriken där andelen har gått från 10 procent till över 30 procent.

– Vi vill vara en attraktivare arbetsgivare där alla kan arbeta. Tidigare hade vi alldeles för många homogena grupper där det gick lite på slentrian. Då blir det att man bevarar och förvaltar det man har i stället för att utveckla.

Ju större mångfalden är i företagets arbetsgrupper desto större är chansen att kunna fortsätta att vara ett vinstdrivande företag, som är innovativt och ständigt hittar nya möjligheter, konstaterar hon.

– Lagen har blivit mer engagerade och dynamiska. Vi märker att synpunkter och olikheter kommer fram på ett helt annat sätt när grupperna är blandade.

För att lyckas med ökad jämställdhet och mångfald måste ledningen visa att det är viktig fråga och ständigt ha den på agendan och följa upp, betonar Anu Lipponen.

– Ofta är det bäst att utgå från hårda fakta om hur det ser ut i verksamheten idag innan man går vidare med aktiviteter. Det finns så mycket känslor i det här. Mycket handlar också om tålamod och tid – förändring tar tid.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

”Mångfald sitter i detaljerna”

STRATEGI Cheferna är centrala i vårdföretaget Humanas arbete med att öka mångfalden och få in fler män. De måste tänka mångfald i alla situationer för att det verkligen ska genomsyra organisationen, enligt hr-direktören Anna Giertz Skablova.
NYHET Publicerad:

5 000 kvinnor utsågs förra året till chefer

RAPPORT Förra året tog nästan 5 000 kvinnor steget till en chefsposition i näringslivet. Det visar den senaste rapporten Fakta om löner och arbetstider. För första gången är andelen kvinnor som är chefer lika hög som andelen kvinnor totalt.
NYHET Publicerad:

Lärarbristen hämmar flickors teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Lärare har en nyckelroll för att fler tjejer ska intressera sig för teknik. Men bristen på behöriga tekniklärare är stor, och vissa lärare känner dessutom obehag inför teknik som de inte tror sig kunna, enligt forskaren Ulrika Sultan.
NYHET Publicerad:

It-kurs öppnar dörren till yrkeslivet för ensamkommande

MÅNGFALD Med en kurs i spelprogrammering hoppas Semcon ge ensamkommande flyktingungdomar inspiration och råg i ryggen att välja en teknikutbildning.
NYHET Publicerad:

Varannan vakant it-tjänst finns i Stockholm

ARBETSKRAFT Kompetensbristen kostar Sverige 34 miljarder kronor varje år, enligt Stockholms handelskammare, och den slår olika hårt i olika branscher och regioner. Bland annat finns mer än hälften av alla it-vakanser i Stockholm, vilket hindrar företag från att växa.
NYHET Publicerad:

Vardagslärandet höjer kompetensen

KOMPETENS I en bransch med bristyrken värnar Caverion Sverige mycket om sina medarbetare. Att se var och en som individer med olika ambitioner och mål är viktigt för att kompetensutvecklingen ska fungera, menar Annelie Gustavsson, Head of Talent Management.
NYHET Publicerad:

Nyanlända lyfte arbetsmoralen på Bröderna Jansson

INTEGRATION Efter några veckors praktik erbjöd Bröderna Jansson-Nissavarvet två nyanlända svetsare från Syrien anställning. Det är ett lyft för kulturen och arbetsmoralen, enligt vd:n Christin Jansson.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kvinnor söker byggutbildning

HALLÅ DÄR Elin Kebert, expert kompetensförsörjning på Sveriges Byggindustrier. De senaste två åren har allt fler kvinnor sökt till yrkeshögskolans utbildningar inom samhällsbyggnad och byggteknik. Hur kommer det sig?
NYHET Publicerad:

Här väger värderingar lika tungt som kompetens

MÅNGFALD Värderingar är lika viktigt som kompetens när fastighetsbolaget Atrium Ljungberg rekryterar. Det har lett till att företagets anställda har många olika bakgrunder och att mångfald händer mer eller mindre av sig självt, berättar vd:n Annica Ånäs.
NYHET Publicerad:

Så utbildar Tieto i inkluderande ledarskap

UTVECKLING Kompetensbristen gör det viktigare än någonsin att vara attraktiv som arbetsgivare inom it och teknik. Därför utbildar nu Tieto alla sina chefer i inkluderande ledarskap.
NYHET Publicerad:

Litet familjeföretag sätter kompetensen i centrum

KOMPETENS Att utbilda personalen är självklart för familjeföretaget Gustafssons rör. Målet är välutbildade medarbetare som är trygga i sina yrkesroller. Utmaningen är att hitta lokala utbildningsmöjligheter.
NYHET Publicerad:

Egen akademi höjer kompetensen på hotellkedjan

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Hotellbranschen är på framåtmarsch, vilket innebär både möjligheter och utmaningar. För Scandic Hotels innebär det ständigt växande antalet medarbetare att kompetensutvecklingen är helt avgörande i företagets verksamhet.
NYHET Publicerad:

It-chefer går i spetsen för en jämställd arbetsplats

STRATEGI Det räcker inte med ett ledarskapsprogram för kvinnor för att göra arbetsplatsen mer jämställd. För att få effekt behövs en kulturförändring där koncernledningen är med på noterna. Det menar Helena Tronner, som lett jämställdhetsrevolutionen på it-konsultbolaget Knowit.
NYHET Publicerad:

Kings kvinnliga nätverk bjuder in alla anställda - oavsett kön

HALLÅ DÄR Andrea Backström, utvecklingschef på spelbolaget King med 11 spelstudior och kontor i Europa och USA. Hur gick det till när du var med och startade ert första kvinnliga nätverk?
NYHET Publicerad:

Skogsbranschen tar fart med fler kvinnor som ägare

AFFÄRER Idag är fyra av tio skogsägare kvinnor och de är betydligt mer aktiva än sina manliga kollegor. Branschen som historiskt varit extremt mansdominerad har fått ett lyft med ökad jämställdhet.
NYHET Publicerad:

Tjejers teknikintresse tas till vara i unga år

UTBILDNING Att tjejer väljer bort mansdominerade utbildningar beror ofta på att de inte tror att de ska klara av det. Trots att de har högre betyg än killar. Redan i 12–15 årsåldern börjar de tänka bort det som är manligt kodat, visar forskningen.
NYHET Publicerad:

”Vi måste hålla i taktpinnen själva”

KOMPETENS Småländska familjeföretaget Ewes är numera en arbetsplats där kontinuerligt lärande och utveckling är självklart. ”Det är så vi förblir konkurrenskraftiga”, säger vd:n Anton Svensson.
NYHET Publicerad:

Kompetensutveckling mer än bara att åka på kurs

KOMMENTAR En nyckelfråga för företagens konkurrenskraft är att medarbetarna har rätt kompetens. Utmaningen är att växa, bygga sitt team och ställa om när det behövs. En ny undersökning visar att företagen är mycket engagerade i kompetensutveckling av sina medarbetare.
NYHET Publicerad:

NTI Gymnasiet i Karlstad vill locka fler tjejer till teknikbranschen

TEKNIK Idag bjuder NTI Gymnasiet i Karlstad in till TECH GIRLS – ett evenemang för att stärka och uppmuntra tjejers intresse för teknik. Under dagen får tjejer i årskurs 8 och 9 delta i workshops som leds av skolans elever.
NYHET Publicerad:

Kvinnors starka teknikintresse behöver backas upp

TEKNIK IVAs praktikprogram Tekniksprånget har undersökt över 10 000 ungdomars attityder till högre studier. Resultaten visar att unga kvinnor trots ett initialt teknikintresse tvekar att välja högre teknisk utbildning – om de inte först får testa vad utbildningen kan leda till genom exempelvis praktik.