NYHET23 april 2018

Newbody: ”Behöver tänka mer på fördelarna med företagsamhet”

Newbodys produkter finns i var och varannan garderob runt om i landet. Företaget startades 1987 av Dahn Renholm, som då avslutade sin fotbollskarriär på grund av skada. 2014 axlade dottern Emelie Renholm rollen som VD. Idag har Newbody 45 anställda, men adderar cirka 20 under högsäsong.

– Jag kom in i bolaget 2010 efter tuffa hundår i Stockholm. Efter ett par år i olika operativa roller, var det en ära att få det stora förtroendet att ta över VD-rollen 2014, förklarar Emelie.

Newbodys resa började när Dahn fick idén om att ta fram produkter som idrottsföreningar skulle kunna sälja för att få in pengar. Affärsidén är fortfarande densamma. Först tog han fram träningskläder som blev för dyra för idrottslagen att köpa in, och tog då fram produkter som de kunde sälja för att finansiera inköpen av träningsoverallerna. Resultatet blev ett 12-pack strumpor som blev en succé. Föreningarna ville sälja produkterna även för att finansiera andra aktiviteter, och det var så affärsidén växte fram.

– Idag har vi 30 olika produkter och vi har hårda krav på kvaliteten på de produkter vi tar in i sortimentet. Produkterna ska vara lättsålda – prisvärda basgrejer som alla behöver. Eftersom föreningarnas medlemmar säljer detta på sin fritid, och helst hade sluppit sälja något alls, måste det vara enkelt. Det får således inte uppstå några reklamationer. Köparna är ju oftast deras bekanta dessutom, säger Emelie.

Sedan 1987 har det hänt mycket i det svenska näringslivet – nya företag och branscher har vuxit fram tack vare ny teknik och nya behov. Men att starta och driva företag är ingen dans på rosor och Emelie menar att många lagar och regler hänger kvar från förr. Hon menar att finns det mycket att göra för att underlätta för entreprenörer, och efterfrågar moderna skattestrukturer som ser till nutidens bolag.

För att fler ska våga starta och driva företag krävs andra förutsättningar. Emelie lyfter LAS, Lagen om anställningsskydd, som ett exempel som sätter käppar i hjulet för både arbetsgivaren och den nya arbetstagaren.

– Den nya generationen är mer ombytlig och vill testa sig fram, då kan LAS ligga dem i fatet. Ska man tillgodose deras önskan så tror jag att vi behöver spelregler som skapar en mer rörlig arbetsmarknad. Det kommer ju i förlängningen bidra till att företagen får in ny kompetens som efterfrågas i den aktuella fas som verksamheten befinner sig i, förklarar Emelie.

På frågan vilken som är den viktigaste frågan inför valet i september, svarar Emelie:

– Den allra viktigaste valfrågan för oss, är hur politikerna ska lyckas göra föreningslivet tillgängligt för alla. Det kräver att vi ser över bidragsstrukturen för att minska de klyftor som idag förstärks av bidragens fördelning.

Men till hjärtefrågan vill hon också lägga till en annan önskan, som hon menar går hand i hand med ett fungerande föreningsliv:

– Ökad förståelse för att bakom varje företag finns det en företagare med en idé och drivkraft. Företagen gör så mycket för samhället, och om vi vågar anställa fler och skapa mer tillväxt så kommer det ge ringar på vatten. Vi behöver tänka mer på fördelarna, och lyfta fram dem. Om fler ska våga ta steget till eget, främst dem som kanske inte har företagande naturligt i familjen, behövs fler förebilder. Inte fler negativa bilder av näringslivet.

jobbskaparna
Skriven avEllen Karlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist