NYHET5 februari 2019

Ny mandatperiod – nya möjligheter för Göteborg?

Axel Josefson (M), är ny på posten som kommunstyrelsens ordförande i Göteborg. Svenskt Näringsliv intervjuade Axel om stadens framtidstro inom näringslivet och vad som krävs för att förbättra företagsklimat. Vad kan näringslivet förvänta sig under mandatperioden?

I höstas blev det klart att Alliansen för första gången på 24 år tar över rodret i Göteborg med Axel Josefson (M) i spetsen som ordförande i kommunstyrelsen. Efter kommunvalet fick Alliansen 24 av de totalt 81 mandaten i kommunfullmäktige och har således fyra år av ett minoritetsstyre framför sig. Vid sammanträdet diskuterades dels hur Axel Josefson ser på den kommande mandatperioden men även på det lågt rankade företagsklimatet i Göteborg och potentiella åtgärder som finns.

— Jag upplever inte att göteborgarnas behov har varit huvudfokus tidigare vilket vi måste ändra på. Det är viktigt att sätta göteborgarna i centrum och öka tilliten gentemot politiken, menade Axel Josefson.

I Svenskt Näringslivs senast sammanställda enkät från 2018 om det upplevda företagsklimatet i Sveriges kommuner rankades Göteborgs Stad till plats 222 av de totalt 290 kommunerna i Sverige. Ser vi till rankingutvecklingen för Göteborgs stad placerades kommunen år 2010 på plats 70 och kommunen har under det senaste decenniet succesivt försämrat sin placering.

— Tittar man närmare på undersökningen om företagsklimat så handlar det mycket om attityder, både från politikens och från tjänstemännens håll. Detta är inte okej och något som måste förändras. Under förra mandatperioden startades däremot ett program om näringslivsstrategi som samtliga partier har ställt sig bakom, där frågan om företagsklimatet är en central del, menade Axel Josefson.

Ett tidigare omdebatterat ämne som kom på tal var trafiksituationen som en konsekvens av de infrastrukturprojekt som pågår i flera delar av staden. I samband med byggnationer har parkeringsplatser tagits bort vilket har påverkat flera butiksägare. Hur kan politiken säkerställa att man trots bristande tillgänglighet bibehåller ett levande centrum?

— Det är något vi ser allvarligt på och det är i grund och botten en tillgänglighetsfråga. En parkeringsplats genererar ungefär två miljoner i intäkter till handeln så att möjligheten att parkera i stan finns är väldigt viktigt och avgörande för flera handlare. Av den anledningen bildades förra året det vi kallar för Citysamverkan för att utveckla Göteborgs stadskärna, svarade Axel Josefson.

Nu återstår det att se huruvida företagsklimatet i staden förändras.

Text: Jessica Johansson

Skriven avEllen Karlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist