NYHET3 april 2018

Smaker från Skaraborg skapar välfärd i Göteborg

Göteborgs Stad satsar på fördubblad turism till 2030. Ett av företagen som har varit med och drivit stadens utveckling under senare år är gänget bakom succékrogen The Barn. Fyra kompisar från Skaraborg som rev en ladugård i Vara och startade restaurang 2013.

Foto: Karl Forsberg

– Även om det är vi företagare som drivit den utvecklingen av besöksnäringen i Göteborg måste man berömma kommunen för satsningen från deras sida. Det är bra att alla ser vikten av vår branschs betydelse för den lokala ekonomin, säger Marcus Martinsson, VD på The Barn.

Efter några år inom restaurangbranschen kände Marcus Martinsson, Alfred Karlsson, Linus Johansson och Maher Salhi att det var dags att förverkliga visionen om en egen restaurang. En gemensam syn på smaker och gästupplevelse fanns, men det var först efter en hemvändarresa till Vara som allt för på plats. En gammal ladugård revs och återanvändes som interiör i restaurangen The Barn som under hösten 2013 slog upp dörrarna för första gången.

– Vi är lyckligt lottade som kommer från Skaraborg där det finns fantastiska livsmedelsproducenter vars produkter nu ligger till grund för vår meny, säger Marcus.

Efter fem år som företagare i Göteborg kan Marcus konstatera att den löpande dialogen och relationen med kommunen fungerar bra. Men mycket först efter man etablerat sitt företag.

– I början lade vi väldigt mycket tid på myndighetskontakt vid tillståndsansökningar. Ingen av oss hade gjort något sådant här förut och man blev stundtals rätt irriterad på all byråkrati. Nu när vi väl är inne i systemet och vet hur det funkar så har det blivit enklare att hantera, förklarar Marcus.

Nyligen fastslog Göteborg Stad ett program för besöksnäringens utveckling fram till 2030. Där turismen till destinationen Göteborg ska fördubblas till 2030 och besöksnäringen ska spela en central roll i Göteborgsekonomin genom att generera jobb och tillväxt.

– Vi upplever att Göteborg har vuxit fram till en fantastisk sommarstad under de senaste 10 åren. Det är stor skillnad gentemot för bara några år sedan. Även om det är vi företagare som drivit den utvecklingen måste man berömma kommunen för satsningen från deras sida. Det är bra att alla ser vikten av vår bransch för den lokala ekonomin, menar Marcus.

Efter några lyckade år i Göteborg öppnade The Barn under sommaren 2017 även på Smögen. Det har gett nya erfarenheter och perspektiv på det lokala företagsklimatet skiljer sig i landets kommuner.

– Om man jämför med Göteborg, där vi har möjlighet att sköta de flesta typer av ärenden digitalt, så känns kontakten och tillståndsprocessen något förlegad. Givetvis skiljer sig kommuners resurser åt, men det spelar stor roll för oss företagare hur mycket tid administrationen tar och hur bemötandet ser ut. Men vi är väldigt nöjda med den första sommaren! Det finns en fantastisk sammanhållning mellan krögarna där på Smögen, vilket är otroligt viktigt för att upprätthålla destinations attraktivitet. Det gynnar alla, säger Marcus.

Att det är högkonjunktur och svårt att hitta personal med rätt kompetens påverkar just nu många företag. Visita, arbetsgivarorganisationen för svensk besöksnäring, har länge flaggat för att bristen på arbetskraft kan komma att hämma branschen. Inom restaurangbranschen behöver man rekrytera ca 40 000 personer per år. En utveckling som The Barn känner av, men som hittills inte hämmat deras tillväxt.

– Periodvis har det varit svårt att hitta personal, men under de senaste åren har vi haft förmånen att ha personal som stannar en längre tid. Det var inte många år sedan vi själva var anställda, vilket kanske gör att vi fokuserar lite extra på att vara en bra arbetsgivare. Både genom att sätta rätt förväntningar på arbetsplatsen men också genom att vidareutbilda och värna om vår personal, menar Marcus.

Utvecklingen sedan The Barns start 2013 har varit spikrak. Så, vad fokuserar The Barn på under 2018?

– Vi har mer eller mindre haft ett nytt projekt varje år sedan vi startade. Nu fokuserar vi på att sätta en tydligare struktur i företaget som tillåter oss att fortsätta växa. Att bygga en organisation är tufft och ständigt föränderligt. Men ett nytt projekt blir det under 2018 som vi nyligen signerade, men vad kan vi ännu inte avslöja, avslutar Marcus med ett leende.

The Barns välfärdsavtryck

The Barn AB har med sina 40 anställda bidragit med omkring 5 800 000 i skatt. Det motsvarar 3914 läkarbesök i primärvården, 59 grundskoleplatser eller 12 poliser.

Räkna ut ditt välfärdsavtryck på: www.foretagensvalfardsavtryck.se

EntreprenörskapTillväxtGöteborg 2030
Skriven avEllen Karlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist