NYHET15 november 2016

Strejk stoppar Göteborgs hamn

Mitt under rådande avtalsfred lamslås Göteborgs hamn av konflikt. Hamnen har idag ett fungerande avtal med Transportarbetareförbundet, ett avtal som omfattar alla hamnarbetare. Strejkar gör avdelningen Hamn 4:an i det konkurrerande Hamnarbetarförbundet, som vill teckna ett eget avtal. En lucka i lagen möjliggör strejken eftersom Hamn 4:an inte har ett eget kollektivavtal och därför inte har fredsplikt.

Joakim Ärlund, vd för Sveriges Hamnar, anser att Hamn 4:ans strejkhot är ett av de mer aggressiva på länge.
Foto: Lena Engstrand

Hamnföretaget APM Terminals, med stor verksamhet i Göteborg och 50 procent av all containertrafik i Sverige, har fått flera varsel om konflikt från Hamn 4:an som saknar kollektivavtal.

Konflikten är av en omfattning som innebär stora konsekvenser i såväl hamnen som inom transportnäringen, inte minst för alla företag som är beroende av den. 90 procent av all import och export till och från Sverige utgår från Sveriges hamnar.

– Hamn 4:an väljer att lägga varsel när hamnen hanterar stora sändningar av gods för att få största möjliga konsekvenser, säger Joakim Ärlund, vd för Sveriges Hamnar.

Hamnarna i Sverige har en unik avtalssituation. Det finns två konkurrerande fackförbund där det ena, Transportarbetareförbundet har kollektivavtal och det andra, Hamnarbetarförbundet, inte har det. Det finns inga hinder i lagstiftningen för Hamnarbetarförbundet att hota med konflikt under rådande arbetsfred.

– Vi har avtal med Transportarbetarförbundet som omfattar allt arbete i alla hamnar i Sverige. Företaget gör allting rätt och enligt avtal. Jag tycker att det är en brist i lagstiftningen att den typen av strejker kan anses lagliga. Det är helt orimligt, säger Joakim Ärlund.

Hamnarbetarförbundet har erbjudits hängavtal vid två tillfället men tackat nej. Att upprätta ett nytt separat avtal är inte aktuellt enligt Joakim Ärlund.

APM Terminals har investerat 800 miljoner kronor i sin verksamhet för att kunna möta behoven hos kunderna. Henrik Kristensen är vd för företaget och förklarar att varslet kommer att sänka volymerna kraftigt för både in- och utgående gods.

– Företag som Volvo väntar på delar som blir kraftigt försenade. Kunderna får merjobb för att säkra sitt gods och måste hitta andra lösningar, som vägtransport eller gå via andra hamnar. Det är stora internationella avtal för exporten som tar skada och det skadar de svenska företagens relationer, säger Henrik Kristiansen.

Han förklarar att företaget alltid är villigt att lyssna på motparten, men att det skulle innebära ett brott mot befintliga kollektivavtal om företaget mötte de krav som Hamn 4:an kommer med.

– För oss är det en svår situation. Vi vill inte ge oss i kast med politiska spel. Vi vill jobba för våra kunder och hålla våra avtal med alla parter. Vi har investerat, liksom staten och Göteborgs stad och nu sätts allt på spel.

Hamn 4:an har varslat om övertidsblockad, nyanställningsblockad, punktstrejker. Förbundet har också varslat om sympatiåtgärder från andra avdelningar i Hamnarbetarförbundet mot andra bolag med terminaler i hamnen, samt blockad mot omdirigerat gods.

Joakim Ärlund beskriver de senaste tjugo åren som en följetong konflikter eller hot om konflikter.

– Det här är en av de mest aggressiva på rätt länge. Vi pratar i Sverige om att bli bättre på att utnyttja befintlig infrastruktur och samtidigt har vi ett konfliktregelverk som motverkar just det. Vi jobbar intensivt för att lösa detta just nu, men på sikt är det något för lagstiftarna att lösa, säger Joakim Ärlund.

Jesper Mott

Avtalsrörelse och förhandling