NYHET2 juni 2017

Tung regelbörda hindrar nya jobb

Företag behöver stabila förutsättningar för att våga satsa och investera, men regelkrångel riskerar hämma utveckling och försämra konkurrenskraften. Göteborgsföretaget Grazette of Sweden upplever att regelbördan är betungande. ”Det måste bli enklare, vi små- och medelstora företag mäktar inte med regelverken” säger HR Manager, Mikael Karlsson.

Grazette of Sweden är ett unikt svenskt företag med egen forskning, utveckling och tillverkning inom hårvårds- och stylingprodukter. Företagets VD, Hans Algeskog gjorde sin första dag på företaget som säljare. Han var då företagets första anställda medarbetare. Idag har företaget 14 säljare, och totalt 30 anställda inom produktion och kontor. Under åren har företaget gått från en omsättning på 8 miljoner till 75 miljoner. Att mycket utav företaget ligger under samma paraply, upplever Hans Algeskog som en fördel.

– Vi har både säljorganisation, produktion, produktutveckling, labb, reklam, design och utbildning under samma tak. Vi har också en marknadschef som med sitt team är en stor inspirationskälla för de skandinaviska frisörerna. Våra produkter innehåller mellan 92-98% av naturliga ingredienser. Det gör att det blir mycket omsorg och känsla i våra produkter, säger VD Hans Algeskog.

För att Grazette of Sweden och andra företag i Sverige ska kunna växa och verka krävs det stabila förutsättningar. Samtidigt bevittnar företag att regelbördan är alldeles för tung, vilket själ tid och resurser från företagens kärnverksamhet.

– Istället för att för att ägna tid åt att utveckla sina verksamheter så att nya arbetstillfällen kan växa fram tvingas man lägga mycket tid på att tolka och följa krångliga regelverk. Dessa funkar kanske på större bolag eller koncerner där resurser finns, men för oss är det stora kostnader och administration för att vi ska hålla oss inom ramarna. Man har heller inte råd att slarva, säger Hans Algeskog.

Ett ökat regelkrångel tillsammans med en sammanpressad lönestruktur i Sverige pressar många företag på kostnader. Detta innebär att många företag väljer alternativet att flytta produktionen utomlands.

– Löneökningar på 2 procent kanske inte låter mycket, men för oss innebär det ytterligare en halv miljon varje år. På 4 år blir det totalt 2 miljoner. Att man valde att ta bort arbetsgivaravgiften innebar flera hundra tusen för oss. Klart det kändes. Man kan inte hålla på att förändra hela tiden i systemet, det skapar en osäkerhet hos arbetsgivare till framtida satsningar. Därför måste förutsättningar för jobbskaparna bli bättre, säger Mikael Karlsson.

Text: Sara Ljungberg

reglerEntreprenörskapSmåföretagsfrågorKonkurrens
Skriven avEllen Karlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist