NYHET21 mars 2018

Tveksamhet till hamnarbetarnas flirt med Transport

Hamnarbetarförbundet vill inleda förhandlingar om ett sammangående med Transport. Det meddelade förbundet vid en pressträff på onsdagen. Men från arbetsgivarsidan finns misstanken om att avsiktsförklaringen bara är ett spel för gallerierna.

Foto: Adam Ihse/TT

– Förbundsstyrelsen har enhälligt skrivit under en avsiktsförklaring om ett sammangående, sa Hamnarbetarförbundets förbundsstyrelseledamot Erik Helgeson på pressträffen i Göteborgs hamn.

Hamnarbetarförbundet bröt sig ur Transportarbetareförbundet år 1972. Efter 46 år och många konflikter kan det nu finnas en öppning för att förbunden återigen ska bli ett. Men Hamnarbetarförbundet går inte samman villkorslöst.

– Vår utgångspunkt i alla samtal är att ett avtalssamarbete måste bygga på två jämbördiga parter. Det förutsätter att vi behåller vitala delar som gör Hamnarbetarförbundet unikt, säger Erik Helgeson.

Men Peter Jeppsson, vice vd på Svenskt Näringsliv tror inte att hamnarbetarna menar allvar med att de vill gå samman med Transport.

– Det låter som att Hamnarbetarförbundet nu inser att de har försatt sig i en ohållbar situation. I sina försök att ta sig ur den försöker de både äta kakan och ha den kvar, säger Peter Jeppsson.

– De ger sken av att vara beredda att göra en förändring, men ställer krav som de vet inte är realistiska, fortsätter Peter Jeppsson.

Peter Jeppsson får medhåll från Transport som i ett pressmeddelande skriver:
”Vi ser dessvärre direkt att deras eget förslag inte är något vi kan acceptera i nuvarande form och formuleringar.”

Enligt Erik Helgeson innebär Sveriges Hamnars nya policy en försämrad arbetsmiljö för hamnarbetarna.

– Det är väldigt oansvarigt och riskfyllt, särskilt i den situation som råder nu med högkonjunktur och höga godsvolymer, sa han och menade att risken för skador ökar.

Joakim Ärlund förklarar att det är arbetsgivaren som har ansvar för arbetsmiljön enligt Arbetsmiljölagen.

– Vår policy innebär att vi tar in skyddsombud enligt lagen. Vårt ansvar är inte mindre nu än det var tidigare, säger han till Arbetsmarknadsnytt.

Läs hela artikeln på AMN här!

Svenskt NäringslivArbetsrättArbetsgivarfrågorTransportArbetsmiljö
Skriven avEllen Karlsson