NYHET22 juni 2017

Vart fjärde företag drabbat av hamnstrejken

En fjärdedel av företagen i Västsverige har påverkats av konflikten i Göteborgs hamn. Hälften av de företag som påverkats har tvingats vidta åtgärder för att minimera de negativa effekterna av konflikten. Flera av åtgärderna är permanenta och strejken riskerar att skada Sveriges konkurrenskraft på längre sikt. Det visar en undersökning bland Svenskt Näringsliv medlemsföretag i Västra Götaland.

Göteborgs Hamn är Skandinaviens största containerhamn. En majoritet av Sveriges containertrafik passerar hamnen varje dag. Den utdragna strejken har inneburit att flera rederier har stoppat eller aviserat att de kommer stoppa sin importbokning till Göteborgs hamn. På tisdagen varslades 160 medarbetare på APM Terminals i Göteborg om uppsägning som följd av de strejker och blockader som präglat hamnens verksamhet under en lång tid.

Nu drabbas företag i hela Västsverige och de långsiktiga konsekvenserna är svåra att överblicka. I en undersökning bland företagen i Västra Götaland uppger mer än vart fjärde företag att de påverkats av konflikten. Hälften av dem som har påverkats svarar att de tvingats vidta åtgärder för att minimera de negativa effekterna av konflikten i Göteborgs hamn. Många av åtgärderna riskerar att bli permanenta och skada Sveriges konkurrenskraft på längre sikt. Läget beskrivs av många som allvarligt. Ett av företagen som påverkats är Sälles rör i Götene, då vissa leveranser av VVS-produkter uteblivit.

— Vi väntar fortfarande på rördelar från USA som inte blir levererade. När man driver företag idag så handlar det så mycket om ”just in time”. Det här riskerar att bli förödande för hela näringslivet och det får bara inte ske i dagens samhälle, sånt här måste lösas, säger Niclas Karlsson på Sälles Rör i Götene.

Lucka i lagstiftningen
Konflikten i Göteborgs hamn har pågått under en lång tid, med en rad olika blockader och punktstrejker under det senaste året. Hamnarbetarförbundet har tagit strid för att APM Terminals i Göteborg ska teckna ett kollektivavtal med dem, trots att det redan finns ett med fackförbundet Transport som är det fackförbund som alla Sveriges hamnar har ett gemensamt kollektivavtal med och som reglerar villkoren på samma sätt i alla landets hamnar. Enligt den svenska modellen är det inte tillåtet att ha två kollektivavtal som står i strid med varandra. Arbetsgivarsidan har flertalet gånger påpekat att Hamnarbetarförbundet, som saknar kollektivavtal och därför inte heller fredsplikt, utnyttjar de konfliktmöjligheter som denna lucka i lagstiftningen ger dem.

Hamnarbetarförbundet uteslutna ur LO sedan 1970-talet
Hamnarbetarförbundet blev uteslutna ur LO-anslutna Transport i början av 70-talet och sedan dess har relationen mellan de två fackföreningarna varit ansträngd. Idag är ungefär hälften av hamnarbetarna i landet medlemmar i Transport och hälften i Hamnarbetarförbundet. I Göteborgs hamn är dock fördelningen 15 procent i Transport och 85 procent i Hamnarbetarförbundets avdelning 4, Hamn4an.

Konflikterna i Göteborgs hamn med Hamnarbetarförbundet har pågått flera decennier, och började långt innan nuvarande ägare, APMT, tog över verksamheten 2012. En av de stora knäckfrågorna i hamnkonflikten har varit frågan om fredsplikt. Hamnarbetarförbundet har inte haft någon sådan sedan 1970-talet, till skillnad från till exempel Transportarbetarförbundet, och har sedan dess utnyttjat konfliktvapnet flitigt. Exempel på krav som Hamn4an har ställt är att få rätt att utse och ha egna skyddsombud men också om att få fler tv-kanaler i pausutrymmena och finare avtackningspresenter. Under de senaste årets konflikt har statliga medlingsinstitutet presenterat två bud som arbetsgivaren tackat ja till, men som Hamnarbetarförbundet förkastat.

Om undersökningen:

Undersökningen gjordes bland Svenskt Näringslivs företagarpanel i Västra Götaland och genomfördes mellan 7 och 19 juni. 478 företag svarade på enkäten, vilket innebär en 40-procentig svarsfrekvens. Kantar Sifo hjälpte till med arbetet. 26 procent av de svarande sa att deras företag har påverkats av konflikten. 51 procent av dem som hade påverkats svarade att de har vidtagit åtgärder för att minimera de negativa effekterna av konflikten i Göteborgs hamn.

Svenskt NäringslivAvtalsrörelsen
Skriven avKristian Ryberg