Innovativa lärare möter eleverna på nätet

NYHET Publicerad

SKOLAN & IT Eleverna chattar, bloggar och twittrar på skoltid. Och det är precis som det ska. På Viktor Rydbergs Samskola används nätet som en kommunikationsplattform för mycket av skolarbetet. Det har fungerat så bra att lärare på skolan räknas som landets mest innovativa.

I dagarnas koras ”Europas mest innovativa lärare” i Berlin. I startfältet på cirka 130 lärare från hela Europa deltar två svenskar, Anna Karlsson och Ricardo Rodriguez från högstadiet på Viktor Rydbergs Samskola i Stockholm. De har tidigare utsetts till ”Årets mest innovativa lärare” i Sverige och ska, om det går bra i Berlin, tävla om VM-titeln i Kapstaden i november.

– Vi vill lyfta fram, hylla och visa på de goda förebilder som bra och innovativa lärare är, säger Eva Pethrus på Microsoft. Företagets Londonkontor initierade och startade 2004 hela tävlingen som nu är inne på sjunde året.

– Många lärare sätter sitt ljus under skeppan, fortsätter hon. Men duktiga pedagoger är avgörande för vår framtid. Det är ju lärarna som har ansvar för de arbetstagare som ska ta över i samhället.

Behärskar teknologin

Ökad närhet till arbetsmarknaden och möjligheten för eleverna att nå sina mål, är en del i syftet med priset. På Viktor Rydbergs Samskola har det innovativa tänkandet inneburit en fokusering på informations- och kommunikationsteknologi, IKT.

– Dagens elever behärskar teknologin på ett förbluffande sätt, säger rektor Kerstin Hallén. Det är en utveckling som vi inte ska ifrågasätta utan som, om vi samverkar med eleverna, kan ta undervisningen till nya höjder.

Arena på nätet

Det innebär dock inte att skolan viljelöst köper in datorer till varje elev med tanken att allt sedan löser sig till det bästa.

– Tekniken är ett redskap som hjälper lärarna att utveckla undervisningen tillsammans med eleverna, säger Kerstin Hallén. Det skapar delaktighet och ungdomarna får chansen att visa att de ibland är bättre än sina lärare.

Anna Karlsson håller med:

– Eleverna har redan en arena på nätet. Nu är det upp till oss lärare att visa hur den kan användas i lärandet.

Ständigt tillgängligt

I de högstadieklasser där hon undervisar innebär det bland annat att Facebook, blogg och twitter nu används i undervisningen. I egna chatgrupper på Facebook sker handledning och diskussioner. Anteckningar från lektioner publiceras på nätet och kan tankas ner av eleverna när de jobbar hemma eller i grupparbeten. Laborationer, muntliga gruppdiskussioner och en del lektioner filmas och streamas ut till eleverna. Allt görs ständigt tillgängligt och till ett kontinuerligt stöd i skolarbetet.

– Jag märker att elever som är blyga och inte vågar räcka upp handen i klassrummet, de är nu aktiva och kommer med inlägg på nätet, säger Anna Karlsson. Dagens tonåringar är vana att publicera sig på nätet. Varför ska vi då inte göra det möjligt också när det gäller skolarbetet?

Förberedelse för arbetslivet

I höst tar skolan ytterligare ett steg i teknikutvecklingen när alla nya elever i årskurs sju får en egen bärbar dator. Hittills har resurserna inte räckt utan skolan har förlitat sig till elevernas egna datorer.

– Det ger oss möjlighet att bygga vidare på vårt arbetssätt, säger Kerstin Hallén. Samtidigt ger det stora administrativa förenklingar för lärarna vilket frigör än mer tid till att arbeta nära eleverna.

Anna Karlsson ser ytterligare fördelar med att i högstadiet använda den teknik som eleverna redan behärskar.

– Det är ju så här det ser ut på arbetsplatserna, säger hon. De får möjlighet att reflektera över det, öva sitt kreativa tänkande och förbereder sig på så sätt redan nu för verkligheten i arbetslivet.







Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Så här kan vi lösa lärarbristen

DEBATT Det är hög tid att lösa lärarbristen. Att rekrytera lärare från andra yrkesgrupper, främja en ökad lönespridning och skapa en elitlärarutbildning är tre vägar som faktiskt har en chans att fungera, skriver Mikaela Almerud, skolexpert.
NYHET Publicerad:

Skolan är inte mer ojämlik nu än tidigare

KOMMENTAR Elever med olika bakgrund får olika chans i skolan, men regeringen pratar om vinster istället för effektiva åtgärder.
NYHET Publicerad:

Motorbranschcollege ska stärka utbildningen

KOMPETENS Klara för certifiering – nu är Motorbranschcollege igång. Motorbranschens Yrkesnämnd kommer i september att certifiera tre skolor som Motorbranschcollege. 
NYHET Publicerad:

Massiv kritik mot kvotering i skolan

KOMMENTAR Rättsosäkert, ogenomtänkt och otydligt, ett förslag som kan leda till diskriminering, försämrad likvärdighet och konflikter. Så kan den massiva remisskritiken mot regeringens förslag om att införa kvoter i skolan sammanfattas. Förslaget bör kastas i papperskorgen. Det skriver Fredric Skälstad, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Ledarskapet avgörande för skolans digitalisering

SAMVERKAN Ge skolbarnen en dator eller platta, sedan är det digitala lärandet igång. Men så fungerar det inte, visar ett projekt med skolor och företag som samverkar på ett helt nytt sätt. Det digitala lärandet handlar inte om teknik, utan om ett nytt sätt att tänka.
NYHET Publicerad:

Viktigt diskutera utformningen av skolvalssystem

KOMMENTAR Det finns en bred uppslutning bakom rätten att välja skola i Sverige. Den är här för att stanna. Däremot är det viktigt att diskutera hur ett skolvalssystem ska vara utformat, skriver skolexperterna Johan Olsson och Fredric Skälstad.
NYHET Publicerad:

Studera skolkoncernerna – skäll inte på dem

KOMMENTAR Lär av skolkoncernerna. Det är forskaren Erik Lakomaas uppmaning till Sveriges kommuner (DN 20/5). Skolhuvudmännen måste bli bättre på att utnyttja stordriftsfördelar och ge lärare och rektorer mer professionellt administrativt stöd.
NYHET Publicerad:

Dags att lägga kraft på de stora skolfrågorna

KOMMENTAR Förslaget om lottning skrotas. Det är en stor framgång för mitt arbete i regeringens Skolkommission. Nu måste politikerna lägga sin kraft på de stora frågorna – lärarnas förutsättningar, ett starkare skolledarskap och en tydligare nationell styrning. Det skriver Tobias Krantz, chef för Utbildning, forskning och innovation.
NYHET Publicerad:

Angeläget fokus på introduktionsprogrammen

KOMMENTAR Regeringen har gett Skolverket i uppdrag att ta fram förslag på påbyggbara yrkespaket för elever på gymnasieskolans introduktionsprogram. Rätt hanterat kan det bli positivt både för elever och företag, skriver Johan Olsson, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Enig skolkommission: Friskolorna här för att stanna

KOMMENTAR Det finns ett starkt stöd för friskolor och valfrihet i regeringens skolkommission. Nu är det dags att lägga debatten om skolvalet åt sidan. I stället måste skolpolitikerna fokusera på hur vi kan höja elevernas resultat. Det skriver Tobias Krantz, chef för utbildning, forskning och innovation, som varit ledamot i skolkommissionen.
NYHET Publicerad:

Transportstyrelsen backar om övningskörning

UTBILDNING Slut för övningskörning under praktikperioden ute på företagen. Det hotade landets elever på gymnasieskolans fordonsprogram. Men efter skarp kritik från både företag och fack, backar nu Transportstyrelsen och tillåter även fortsättningsvis övningskörning under utbildningen.
NYHET Publicerad:

Hoppas på framtida yrkestävlingar i landet

KOMPETENS I mitten av februari arrangerades Industrikampen 2017 – ett regionöverskridande samarbete inom Teknikcollege. Skoltävlingar är ett sätt att gemensamt arbeta med utbildningarnas status och kvalitet.
NYHET Publicerad:

"Lärarfacken bör bryta sig loss från LO"

KOMMENTAR Lärarfacken borde kasta loss från LO. Skolan behöver långsiktiga och breda lösningar, inte en extrem vänsteragenda. Det skriver Tobias Krantz, chef för utbildning, forskning och innovation på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Skäl att gräva djupare i PISA-resultat

KOMMENTAR Friskolorna är bättre i PISA än kommunala skolor. Men de statistiska analyserna av resultaten spretar. OECD och Skolverket är oeniga om hur studien ska tolkas. Svenskt Näringsliv kommer därför låta en skolforskare genomföra en fördjupad analys, skriver Fredric Skälstad, skolpolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Går samman för att möta skolans utmaningar

MATEMATIK Svenska elevers kunskaper i matematik ökar något. Det visar resultaten av de internationella kunskapsmätningarna TIMSS och PISA som nu har presenterats. Men Sverige har inte råd att slå sig till ro, fler insatser behöver göras för att ta ytterligare kliv framåt. Som en del i det fortsatta utvecklingsarbetet ska det fristående forskningsinstitutet Ifous, tillsammans med bland andra AcadeMedia, starta ett projekt där matematikprov från över 30 000 elever ska analyseras.
NYHET Publicerad:

Sverige måste våga bli bäst i världen

PISA-UNDERSÖKNING Kunskapsresultaten har blivit bättre, men de är fortfarande inte bra. Den efterlängtade vändningen i PISA får inte innebära att skolpolitikerna slår sig till ro, skriver Fredric Skälstad, skolpolitisk expert på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Medaljregn över svenska yrkeslandslaget

YRKES-EM Med sex medaljplatser gjorde det svenska yrkeslandslaget succé i helgens Yrkes-EM i Göteborg. Guldmedaljören Lovisa Petri är sprudlande glad över vinsten. "Efter yrkes-VM i Leipzig 2013 där jag tog brons ville jag ta revansch".
NYHET Publicerad:

Skolan står inför stora utmaningar trots förbättrade resultat

KOMMENTAR Undersökningen Timss visar på ett glädjande trendbrott: svenska elevers resultat förbättras. Trots detta finns det ingen anledning att slå sig till ro. Skolan står fortfarande inför stora utmaningar, skriver Fredric Skälstad, skolpolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Friskolor bra för svenska utbildningssystemet

RAPPORT Friskoleelever presterar bättre än elever i kommunala skolor. Det framgår av rapporten Friskolorna och PISA. ”Att slå undan benen för privata aktörer kan därför knappast lösa skolans problem”, menar forskarna.
NYHET Publicerad:

Gymnasieutredning med förbättringspotential

KOMMENTAR I veckan presenterade gymnasieutredningen sina förslag kring förändringar och förbättringar av gymnasieskolan. Några av förslagen är efterlängtade och kan rätt hanterat ge eleverna bättre förutsättningar att rustas väl för framtiden. Andra förslag finns det stor förbättringspotential kring, skriver Johan Olsson, utbildningspolitisk expert.