SVT:s och SR:s sändningar var nästan befriade från inslag om företagens vardag under valrörelsens slutskede. Det visar en studie från Näringslivets medieinstitut, NMI.
– Det innebär att de som en månad före valet bara tittade och lyssnade på SVT och SR inte fick en rättvisande bild av vad det är som påverkar företagens villkor, säger Mats Olin, chef för NMI, till Entreprenör.
I undersökningen användes ett avgränsat antal sökord samt ord med varierande ändelser som kan kopplas till företagarens villkor.
Av resultatet framgår att det bara fanns en story som täckte regeringens förslag angående välfärdsföretag. Det var den 17 augusti då både SR och SVT rapporterade om civilminister Ardalan Shekarabis (S) utspel om att införa kommunalt veto mot överetableringar i hemtjänsten. Dessutom var det endast vid ett par tillfällen då det gjordes en djupdykning i frågan om företagandets villkor.
Representanter från SVT och SR förklarar den svaga företagsbevakningen med att frågan hade en allmänt låg prioritering i valrörelsen.
”De ämnen som kommer fram i vår journalistik samspelar med de ämnen som de partier vi bevakar i en valrörelse lyfter fram”, skriver även Charlotta Friberg, programchef på SVT Nyheters riksredaktion i ett mejlsvar.
Läs mer på entreprenör.se