Handel och ekonomisk integration har lagt grunden till EU:s konkurrenskraft. EU:s medlemsländer, EU-kommissionen och Europaparlamentet bör därför sätta utvecklingen av den inre marknaden högst på dagordningen.
EU och den inre marknaden är avgörande för svenska företag. Det ska i princip vara lika enkelt att handla mellan Malmö och Milano, som mellan Malmö och Luleå.Anna Stellinger, chef för internationella och EU-frågor
EU och den inre marknaden är avgörande för svenska företag. Det ska i princip vara lika enkelt att handla mellan Malmö och Milano, som mellan Malmö och Luleå.
Europa har halkat efter USA och Asien och kraven som följer av den gröna omställningen riskerar att förvärra läget ytterligare om de inte utformas på rätt rätt. ”Vad vi verkligen behöver är att The European Green Deal kompletteras med en Industrial deal”, säger Fredrik Persson, Business Europe.
Enrico Lettas rapport om EU:s inre marknad har mötts av både ris och ros. Nu höjs röster för ett ökat fokus på unionens konkurrenskraft. ”Det behövs krafttag på den inre marknaden”, säger Anna Stellinger, chef för internationella och EU-frågor.
EU-valet närmar sig med stormsteg och de svenska företagen efterfrågar en stark inre marknad och satsningar på konkurrenskraft. ”Vår gemensamma ekonomiska styrka i EU är viktig om vi ska vara en balanserande kraft i en geopolitiskt skakig omvärld”, säger Asees Ahuja, policyansvarig för EU-frågor.