LogoLogo
LogoLogo

Carola Ekblad

Digital policy

Latest Articles by Carola Ekblad

ARTICLE — 9 November 2021

Product passports must not undermine business competitiveness 

Sharing information between actors with the help of product passports offers many advantages. However, it is vital that the EU’s product passport is designed in such a way that it promotes and does not harm the competitiveness of European business.
ARTICLE — 8 November 2021

Produktpassens utformning mÄste ta hÀnsyn till nÀringslivets konkurrenskraft

Att dela information mellan aktörer med hjÀlp av produktpass har mÄnga fördelar. Det Àr dÀremot vÀldigt viktigt att produktpasset utformas pÄ ett sÄdant sÀtt att det frÀmjar och inte skadar det europeiska nÀringslivets konkurrenskraft.
ARTICLE — 25 October 2021

Sverige bör gÄ i brÀschen för digital och grön omstÀllning 

Ledande EU-lÀnder inom digitalisering har siktet instÀllt pÄ grön omstÀllning nÀr de möts i Luxembourg. Sverige bör ta pÄ sig ledartröjan i överlÀggningarna, anser tre experter frÄn Svenskt NÀringsliv.
ARTICLE — 18 October 2021

Two key pieces of legislation set to define our digital future 

European Parliament and Council are currently discussing two key pieces of legislation regarding our digital future. The Confederation of Swedish Enterprise is positive to both the Digital Services Act and the Digital Markets Act, which the European Commission presented in December 2020, but several of the many amendments currently being discussed are worrying, writes Carola Ekblad, digital policy expert.
ARTICLE — 12 October 2021

Ursprungslandsprincipen ger företagen rÀttssÀkerhet

Svenskt NÀringsliv ger sitt stöd till ursprungslandsprincipen. Oroande Àr att andra medlemslÀnder driver pÄ för en större tillsynsroll för destinationslÀnderna, nÄgot som skadar den digitala inre marknaden, skriver Carola Ekblad, ansvarig för digital policy.
ARTICLE — 24 September 2021

TvÄ viktiga rÀttsakter för vÄr digitala framtid

Denna vecka trÀffas ledamöterna i Europaparlamentet för att diskutera tvÄ viktiga rÀttsakter för vÄr digitala framtid. Svenskt NÀringsliv Àr positiv till förslagen, som EU-kommissionen lade fram i december 2020, men flera Àndringsförslag oroar, skriver Carola Ekblad, expert digital policy.
ARTICLE — 9 September 2021

Comments on the forthcoming Data Act from the Confederation of Swedish Enterprise 

Ahead of the announced Data Act the EU Commission published an impact assessment.
ARTICLE — 30 August 2021

Regler som tvingar företag att ge upp data för allmÀnintresset

EU-kommissionen har publicerat en konsultation som företag kan besvara fram till fredag den 3 september. Konsultationen rör en kommande datalag som syftar till att effektivera anvÀndningen av data pÄ den inre marknaden.
ARTICLE — 7 June 2021

BÀttre att EU-kommissionen ensamt verkstÀller nya regler om digitala marknader 

EU-kommissionen har lagt ett förslag som ska skapa harmoniserade regler pÄ den digitala marknaden för att frÀmja innovation och konkurrens. Enligt utkastet blir Kommissionen ensamt verkstÀllande organ. Flera medlemslÀnder gÄr emot och vill ha en mer framtrÀdande roll.
ARTICLE — 7 June 2021

The European Commission should implement the Digital Markets Act

In December 2020, the European Commission presented a proposal for a new regulation – the Digital Markets Act (DMA). The purpose of the regulation is to harmonize rules in the digital market to promote innovation and competition.
Contact our EU Office

Address

Rue du Luxembourg 3
BE-1000 Bruxelles
Subscribe to our Swedish newsletter
Contact our EU Office

Address

Rue du Luxembourg 3
BE-1000 Bruxelles
Subscribe to our Swedish newsletter
Contact our EU Office

Address

Rue du Luxembourg 3
BE-1000 Bruxelles
Subscribe to our Swedish newsletter
Contact our EU Office

Address

Rue du Luxembourg 3
BE-1000 Bruxelles
Subscribe to our Swedish newsletter
Publisher and editor-in-chief Anna Dalqvist