Företagsklimat

Med ett bra företagsklimat blir det lättare att starta, driva och utveckla framgångsrika företag. Svenskt Näringsliv definierar företagsklimatet som summan av de attityder, regler, institutioner och kunskaper som möter företagaren i vardagen.


Har din kommun förbättrat företagsklimatet? Titta på filmen för att se hur du som kommunansvarig kan berätta om vilka insatser din kommun har gjort!

På vår faktasajt www.foretagsklimat.se hittar du enkätsvar om företagsklimatet i landets alla 290 kommuner, företagsrelaterad statistik och rankingen av företagsklimatet. Läs också vår tidning Företagsklimat 2014.

Företagsklimat direkt tel. 010-455 38 10.

Nyheter

NYHET Publicerad:

Samarbete och ny attityd ska lyfta Gävles företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT I Svenskt Näringslivs senaste ranking av det lokala företagsklimatet stannade Gävle på plats 235 bland landets 290 kommuner. "Här hjälper inga bortförklaringar. Gävle måste bli mycket bättre", betonar Andreas Näsman, näringslivschef i kommunen.
NYHET Publicerad:

Stort intresse för Inspirationsdagen

INSPIRATION Runt 150 personer från 90 kommuner samlades på Arlanda under tisdagen. Alla med ambitionen att skapa ett ännu bättre företagsklimat – och för att ta del av och dela med sig av varandras erfarenheter.
NYHET Publicerad:

Alarmerande lågt betyg på upphandlingar

UNDERSÖKNING Företagarna ger rekordhögt betyg på kommunernas företagsklimat - men rekordlågt betyg på upphandlingar. Det visar en fördjupningsundersökning som Demoskop genomförde veckorna innan valet på uppdrag av Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Rättvik fick rätt om livsmedelstillsyn

FÖRETAGSKLIMAT Rättvik har utmanat Livsmedelsverket genom att anpassa systemet för livsmedelstillsyn efter företagen. Kommunen har exempelvis valt att istället för att fakturera en fast avgift i början av varje år – så fakturerar kommunen efter turistsäsong, och bara om tillsyn faktiskt sker, baserat på den tid besöket tar.
NYHET Publicerad:

Så gör du bättre upphandling

UPPHANDLING Att göra en upphandling är inte alltid helt enkelt. Svenskt Näringslivs expert Birgitta Laurent ger därför tio tips om hur du blir en bättre upphandlare.
NYHET Publicerad:

Företagaruppror mot folkhögskola

KONKURRENS Folkhögskolan i Vindelns kommun som finansieras av offentliga medel är i blåsväder efter att ha blivit anmäld av flera företagare till Konkurrensverket. Skolans konferensverksamhet har tvingat Mikael Holmlund, som driver Vindelns camping, att lägga ned sin planerade konferenssatsning. ”Prismässigt är det omöjligt att konkurrera”, säger han.
NYHET Publicerad:

Inspirationsdag om företagsklimat

INBJUDAN Den 6 oktober anordnar vi årets stora Inspirationsdag om företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Nytänk gav snabbare bygglovsprocess

HALLÅ DÄR... Ann-Charlotte Wedelsbäck, bygglovschef på Stadsbyggnadsförvaltningen i Helsingborg.
NYHET Publicerad:

"Det är viktigt att vara synlig för företagen"

HALLÅ DÄR... Anna Hamberg, näringslivschef i Sollentuna.
NYHET Publicerad:

”Textilnischen sätter oss på kartan”

SAMVERKAN Inte bara universitet, näringsliv och offentlig sektor. Borås adderar dessutom idrott och kultur, ideella krafter,  i sin satsning på en bättre stad. Allt under epitetet Textilstaden. Företagsklimatets positiva utveckling visar att det fungerar.
NYHET Publicerad:

Investeringsboom i Luleå

TILLVÄXT Femstjärniga hotell, fullsatta finkrogar och investeringar i mångmiljardklassen. Nej, vi pratar inte om Stockholm. Vi pratar om Luleå.
"Det är stort tryck här uppe och allt grundar sig i hårt, proaktivt arbete", säger Matz Engman, vd för Luleå Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Nya regler för upphandling ökar korruptionen 

UPPHANDLING Den 1 juli höjs direktupphandlingsgränsen från dagens cirka 270 000 kronor till 505 800 kronor för upphandlingar som sker enligt Lagen om offentlig upphandling, LOU. Vi bad Birgitta Laurent, upphandlingsexpert på Svenskt Näringsliv, förklara vad det innebär.
NYHET Publicerad:

I Ale anställde företagen näringslivschefen

FÖRETAGSKLIMAT Från plats 163 till plats 61. Ale kommun dansar fram på Svenskt Näringslivs ranking med över hundra placeringar i år. Skälet? Ett ökat engagemang från näringslivet och en politisk ledning med ett tydligt mål: ett bättre företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Attityden bromsar företagsklimatet i Kiruna

WEBB-TV I Kiruna ligger stadshuset mitt i stan, öppet för alla. Men det hjälper inte, avståndet mellan förvaltning och företag är tydligt och drar ner Kiruna till botten i Svenskt Näringslivs ranking. "Det är attityden till oss som spökar", säger en företagare.
NYHET Publicerad:

Tre Stockholmskommuner toppar rankingen

FÖRETAGSKLIMAT I årets ranking av företagsklimatet i Sveriges kommuner är det återigen Solna som tar guldplaceringen. Ny tvåa blir Sollentuna följt av Upplands Väsby.
NYHET Publicerad:

Raketfart för Oxelösund

FÖRETAGSKLIMAT Årets raket är Oxelösund. På bara ett år lyckas de förflytta sig från bottenskiktets 264:e plats till 134! "Vi har börjat prata med företagen och förstått hur viktiga de är. Dialogen har fördjupats under året och med den kommer förståelsen för varandra", säger kommunstyrelsens ordförande Catharina Fredriksson (S).
NYHET Publicerad:

”Synliggör strategi och handling”

FÖRETAGSKLIMAT Storuman har lyft ordentligt den senaste mandatperioden. Monica Falkner, som driver Storumans Tryckeri & Reklam med filial i Umeå, tror att det beror på att kommunledningen och kommunalrådet har börjat synas mer ute bland företagen. "De gör fler företagsbesök än tidigare och engagerar sig mer".
NYHET Publicerad:

Solna i topp för sjunde året i rad

FÖRETAGSKLIMAT Återigen är det Solna som toppar Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet i landets 290 kommuner. Receptet som satt kommunen i topp sju år i rad är lyhördhet med näringslivet – och samarbete. "Vi försöker skapa förutsättningar för att fler ska vilja, våga och kunna starta företag", säger näringslivschefen Åsa Bergström.
NYHET Publicerad:

Så tycker företagaren: Solna har ett väldigt vänligt företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT "Som ny företagare är det otroligt viktigt att bli sedd och få bekräftelse på att någon tror på det man gör", säger Hasti Asadi, 24, vd Deo Doc.
NYHET Publicerad:

EU viktigt för företagen

EU 2013 exporterade svenska företag varor och tjänster för ett sammanlagt värde av 1 100 miljarder kronor, varav den största delen gick till andra EU länder. Medlemskapet i EU har gett svenska företag en friare marknad och större tillgång till arbetskraft men det finns fortfarande både utmaningar och utvecklingspotential.